Hop til indhold

Kandersen

Members
  • Antal indlæg

    3.308
  • Medlem siden

  • Senest besøgt

  • Days Won

    39

Kandersen last won the day on July 14 2023

Kandersen had the most liked content!

2 Følgere

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    4356
  • Interests
    Alt der kan sættes strøm til.

Seneste besøgende på profilen

6.972 profil visninger
  1. Shellyp pro 4 skal have 230volt ind på input siden (S kontakterne). Så næppe nogen god løsning med svagstrømstryk direkte på. https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-pro-4pm-v2 Se diagrammet længere nede.
  2. Nope, ikke udover at anlægget (rørene) ikke var nok isoleret. Ud af tre firmaer jeg skrev til med ønske om tilbud på isolering, der svarede tre firmaer ikke tilbage. Sidenhen har jeg solgt huset, så nu er det slet ikke mit problem
  3. Jeg har rodet mig ind i ZenseHome.. Det er et okay system, men for pokker hvor er det også ufleksibelt. Det gode er at det kan indgå direkte i en traditionel installation, og kommunikere med controlleren via 230volt ledningerne. Men det forudsætter der er en nul-ledning i/ved alle de tryk man vil tilføje. Det har jeg heldigvis fordi det er kombi (Stikk + afbrydere) jeg har næsten over alt, undtagen een afbryder, som jeg så måtte trække en nul-ledning i :-) Zensehome kan køre samme med Hue/Google direkte, eller openHAB via MQTT, men der er jeg ikke nået til endnu, og der er vist lidt begrænsninger, som de endnu arbejder på. Prisen er også til at tage og føle på. Om jeg bliver ved Zensehome, det må tiden vise. Jeg er meget svær at overbevise om, at det er smart, når man først har haft IHC :-) Det var også sådan jeg brugte det i halvdelen af mit gamle hus, da knægten var flyttet og tøsen kun var hjemme hver anden uge. Så hele "børneafdelingen" røg på "ubeboet" og dermed nedsat setpunkt, ved tryk på en tast og en diode blev tændt.. Uhyre simpel måde at gøre det på. Men rent teknisk burde du kunne få ur funktionen til at gøre det automatisk i din installation også i faste tidsrum 17-21. At gulvene bliver kolde, så må familien jo bare tage sutsko på :-) Jeg har ikke rodet med min varmepumpe endnu.. Den er ekstremt avanceret, så selv producenten har problemer med at forstå den. Min varmestyring i mit nye hus er bogstavlig talt snot-dum, og hæver i den grad savnet til min IHC installation. Jeg skal have fat i en ny boks, CCU3, som jeg eftersigende kan få det hele ind i og styre det mere smart via openHAB (eller HA for dem der gider det). Og det bliver nok min næste projekt inden længe. Derved kan jeg i hvert fald nemt forhindre varmen i gulvene ved at ændre setpunkt. Så er det kun det varme vand (har 110+55liter buffertank), som kan blive et problem. Men det må jeg løse i varmepumpen, når jeg engang får hakket mig igennem indstillingerne :-D Jeg vil bare tilbage til IHC.. Men orker ikke at fræse samtlige vægge spaghetti.
  4. Det panel kan du sagtens bruge.. Og så fx bruge "Ubeboet" til at ændre setpunkt i de rum du indsætter (eller hele huset). Det er principielt bare et tryk og kan også bare være et almindeligt tryk.. Jeg brugte et 4-tast tryk med diode til min styring.
  5. Hej Bjarne.. Som du ved så har jeg ikke IHC mere, pga husskifte, (savner voldsomt min IHC installation). Jeg har ikke læst alle de andre svar, så måske er du allerede blevet klogere :-D Men det du er ude i, det var lidt det samme jeg lavede i mit tidligere hus. Der valgte valgte jeg dog et anden tilgang, da jeg havde flere zoner/rum i huset, og brugte et tryk til at ændre setpunktet i de rum jeg ville tvinge ned i temperatur. Dvs det foregik sådan set manuelt og ændrede setpunkt. Jeg tænker du kan gøre det samme men i stedet for at bruge et tryk, så brug ur til at styre det. Dvs når klokken er 17, så ændres setpunkt til fx 15 grader, (eller mindre, så du er sikker på der ikke kaldes på varme), og kl 21 skiftes igen til et andet højere setpunkt. Dette burde du kunne gøre i den avancerede varmeblok og så med ur styring. I varmeblokken kan du have flere setpunkts indstillinger. Og så bruger du bare tryk/ur til at skifte imellem dem. Uhyre simpelt, og det virker klippe stabilt. Betjeningspanel/drifttilstandstryk/alm tryk, det går principielt ud på et. Det skal bare være et tryk der kan ændre setpunkt for den pågældende temperatur i det angivne rum. En god ide er dog at have et tryk med diode eller lign, så du kan se, hvornår et rum er i "begrænset tilstand/lavt setpunkt". Bare i tilfælde af, at noget ikke virker efter hensigten :-)
  6. Helt enig. Men der er pokkers til forskel på 23 grader og så på 10 grader
  7. Det handler ikke om at give dig ret eller uret. For mig handler det om at fortælle mine oplevelser, og derudover bruge min logiske sans. En forskel på 10-13 grader kan ikke måles forkert, når det måles med samme instrument. Uanset om det er vind eller ej. Jeg erkender, at manglende evne til at kompensere for vinden, det kan give en forskel i sig selv. Men ikke 10-13 grader. Det er nu heller ikke så meget rumtemperaturen der har været problemet, selvom det helt klart har ligget i baghovedet, at det må have en vis form for betydning for varmeforbruget. Men varmeanlægget kompensere jo bare den modsatte vej. Det er derimod det massive kølige træk som kommer fra udblæsningen, som kan være enormt generende, specielt hvis udblæsningen er placeret uheldigt i forhold til hvor man opholder sig. Eksempelvis i stuen, hvor jeg tydeligt kunne mærke det kolde træk, når jeg sad i sofaen. I soveværelset, hvor udblæsningen nærmest var placeret lige over sengen, men den kastede kold luft ud på væggene som "reflekterede" ned i sengen. Jeg skal måske lige understrege, at mine oplevelser ikke er unikke. Det er faktisk et velkendt problem med ventilationsanlæg. Nilan foreskriver selv at det kan ske. Den eneste reelle løsning, det er at montere en eftervarmeflade. Jeg valgte ikke at gøre det, fordi jeg ikke mente det gav nok mening før jeg havde fundet det egentlige problem. Og dernæst fikset det først. At installere en eftervarmeflade ville jo bare betyde en masse unødig energispild, hvis anlægget ikke er lavet korrekt. (fx ikke nok isolering omkring rørene). Min oplevelse afviger kun fra andres oplevelser, fordi jeg har lavet alle disse målinger, og deraf kunne se, hvad det egentlig er der foregår. Uanset om du er enig i målingerne eller ej, så stemmer de meget godt overens med oplevelsen. Årsag kan vi sagtens være uenige om. Men min logiske sans siger mig, at hvis installationen ikke er isoleret korrekt (nok). Så er det klart, at varmetabet vil være større, end hvis det var isoleret korrekt (nok). Om det så er 13 eller 10 grader er for så vidt underordnet, når man kan mærke det som generende.
  8. Jeg er fuldstændig klar over, at det er en lavpraktisk løsning jeg brugte. Men jeg mener alligevel det giver rimelig god mening, specielt fordi jeg netop kan se samme mønster i Nilans egne sensorer, (eksempelvis udsugning fra rum og det som Nilan anlægget målte i aggregatet. Der var også et relativt stort tab. Alle rør "hang" oppe i luften. Og dermed ingen rør nede i isoleringen. Det gjorde det også betydelig nemmere for mig at se, at alle rør var monteret korrekt (udsugning/indlæsning). Men jeg er slet ikke i tvivl om, at tabet må have skyldes den elendige isolering. Intet andet gav mening.
  9. Nu er målemetoden jo ikke den store raketvidenskab. Et måleapparat med ekstern temperaturføler, der placeres praktisk talt samme sted i kanalen ved udblæsningsventilen. Det kan nærmest ikke gøres mere simpelt. Vindchill effekten har selvfølgelig en betydning. Men der skal vel alligevel noget til at have en forskel på helt op til 5 grader på to udblæsninger samme streng. Jeg skal se om jeg kan genfinde nogle de billeder jeg har af anlægget indvendig. Det er muligt jeg husker forkert ang isoleringen. Men bund og bagplader er jeg 99,9% sikker på ikke var isoleret. Toppen mindes jeg heller ikke som isoleret, selvom jeg kun "så den", de gange jeg var inde og rode på printkortet, som sidder midt i, lige under toppen. Jeg kan se på de billeder der findes på nettet, at siderne er isoleret. Så jeg vil ikke lægge hovedet på blokken for om det også har været tilfældet. Mht til bunden så var anlægget dog placeret på en 50mm polystyren (flamingo) plade. Det tænker jeg dog mere var et forkølet forsøg på at minimere vibrationer lidt ekstra.. Jeg siger bestemt ikke, at jeg på nogen som helst måde er ekspert i dette. Jeg fortæller blot mine oplevelser, og laver visse, for mig, logiske konklusioner. Når rum temperaturen er 23 grader, og jeg kunne måle helt ned til 10 grader (i meget koldt vejr), på udblæsning i fjerneste rum. Så siger min logik mig, at tabet kun kan foregå i rør/anlæg. Det er helt uden om anlæggets egne sensorer. Ved brug af anlæggets sensorer, som sagtens kunnen være fejlbehæftet, der kunne jeg aflæse minimum 5 graders tab på indløb, (18 grader, kontra 23 graders rumtemperatur). En anden detalje som i øvrig lige slår mig. Ved meget varmt vejr udendørstemperatur på 25-30 grader og loftet hvor anlægget er placeret nok er over 50 grader. Så var det praktisk talt umuligt at få udendørstemperatur i udblæsningen. Det er igen et udtryk for, at varmen også breder sig ind i anlægget/rør, og det dermed ikke er isoleret korrekt/nok/whatever. Isoleringsevnen burde vel virke både i kulde og varme, eller??
  10. Jeg tror/håber du misforstår.. Når jeg kunne måle en forskel på 2-5 grader på nærmeste udblæsning (udblæsningsventilen i rummet) og fjerneste udblæsning (udblæsningsventilen i rummet) med samme måleapparat. Så bliver du nødt til at forklare mig, hvordan målingerne kan være forkert, og i øvrig, hvor forskellen så kan opstå, hvis det ikke skyldes tab i rør og anlæg? Nilan anlægget er isoleret, men kun i frontlågerne, hvilket primære effekt er lydisolering, (det er samme materiale man bruger til at lydisolere fx biler, computere osv med). Hverken top, bund, bag eller sideplader er isoleret. Så at kalde det isoleret af hensyn til varmetab, det er efter min bedste overbevisning en kende for kreativt fra Nilans side.
  11. Der er flere forhold der gør, at jeg slet ikke er i tvivl om, at mit problem bestod i decideret varmetab i anlægskonstruktionen, specielt ved en stor installation hvor manglende isolering af rør (og anlæg) uden tvivl vil give gevaldige problemer. Fx i mit soveværelse, der sidder som yderste udblæsning på en streng, der kunne jeg i de koldeste dage måle helt ned til 10 grader udblæsning, selvom rumtemperatur der suges fra var 23 grader, og anlægs indsugning (nilans indsugning fra rum) viste 18 grader. 10 grader i udblæsning er ekstremt koldt, og kan mærkes meget voldsomt. Det er et direkte tab på 13 grader fra: Rum indsugning -> Anlæg > Rum udblæsning. 1. Der var kun 50mm isolering om mine rør. Nilan foreskriver mindst 100mm. 2. Anlægget er IKKE isoleret, (hvorfor Nilan så mener, at det egner sig til uisoleret loft er mig en gåde. Der er massivt varmetab i selve anlægget). 3. Antal af meter rør var meget stort i mit hus (Det er det sikkert stadigvæk, men jeg har ikke huset mere). Hvilket også har betydning for nedkølingen i rørene. 4. Hastigheden på mængden af luft der flyttes har også stor betydning. Det var meget tydeligt at se, at jo højere hastighed jeg kørte med, desto mere "balancerede det".. Det er samtidig et udtryk for, at der må være et stort varmetab i rør/anlæg. 5. Spjældet blev gået efter flere gange, fordi det var velkendt på ældre nilan anlæg, at det kunne sætte sig i åben tilstand. 6. Jeg kunne måle en forskel på 2-5 grader (alt afhængig af udendørstemperaturen) på tættest udblæsning i forhold til den fjerneste udblæsning, på samme streng. Dette blev målt direkte ved udblæsninger i rummene, med samme temperaturmåler. Forskellen svingede i øvrig også alt efter hastigheden på udblæsningen. 7. Der var ingen rør der var lavet forkert. Med alle disse ting, så er det meget tydeligt for mig, at problemet bestod i decideret varmetab. Og så er det ret ligegyldigt om Nilan sensorene er kalibreret eller ej, (så længe de ikke åbner spjældet umotiveret). Husk på, jeg havde væsentlig mere overblik over alt i anlægget fordi jeg havde det tilsluttet til en computer og kunne udlæse ret mange informationer via modbus, som ikke vises i displayet.
  12. Mit var ikke et sensor problem. For jeg målet temperaturen ved udblæsningerne.
  13. Nope, opgav fordi der var så mange meter rør der skulle efterisoleres. Men jeg er stadigvæk overbevist om, at det er det der er problemet. En anden detalje er også selve anlægget. Mit stod på et uisoleret loft.. Og selvom Nilan foreskriver, at det kan det sagtens. Så kan jeg ikke se, hvorfor det ikke også skulle påvirke en nedkøling.
  14. Er det hele Wiser produktserien? Synes det var meget tyndt sidst jeg kiggede.
  15. Det er ikke lykkedes mig at finde alle produkterne andet end hos elektrikernes forhandlere.
×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok