Lars1
-
Antal indlæg
3.697 -
Medlem siden
-
Senest besøgt
-
Days Won
96
Community Answers
-
Lars1's post in Død IHC Controller? was marked as the answer
Jeg har det altid skidt når nogen begynder at rode i en tavle uden at have den fornødne viden og erfaring. Det er ikke uden grund at det tager 4 år at blive udlært elektriker og yderlig 4 år at blive autoriseret. Hvis du havde ringet til en elektriker havde du haft strøm på controlleren nu. 3A 24VDC strømforsyninger er lagervare hos alle de elgrosister som elektrikerne bruger. Det vil ikke have kostet dig meget mere end 1 arbejds time for elektrikeren. Stømforsyningen vil have kostet dig ca. det samme som du giver i en online shop incl. fragt.
En strømforsyning lever ikke evigt. Din er +15 år gammel. Det er lidt tidligt, men abosolut ikke unormalt at strømforsynigner giver op efter 10 år. Specielt ikke hvis de har været underdimensioneret.
3,6V er for lidt til at det er overbelastning og for meget til at det er en kortslutning. Hvis der var et modul som var defekt på en måde, så det kan trække spændingn ned på 3,6V, så vil det modul være MEGET varmt og sandsynligvis være gået op i flammer.
Det er altid en god idee at prøve at måle på strømforsyningen uden belastning. Værd dog opmærksom på at en defekt strømforsyning måske godt kan levere 24V uden belastning, men ligeså snart du sætter lidt belastning på, så falder spændingen.
Der er ingen grund til at frakoble I/O modulerne m.m. ved genstart efter strømforsyningen er blevet skiftet. Det gør ingen forskel, da du bare vil få problemet i det øjeblik du kobler det defekte modul på, i steddet for at få det med det samme når du tænder for strømmen. Du vil ikke brænde strømforsyning af hvis et af modulerne er defekt. Spænding vil bare droppe til 0V hvis det er en kortslutning, eller du vil have nogle ind eller udgange som ikke længere virker.
-
Lars1's post in IHC CONTROLLER VÆK? was marked as the answer
Der er 2 måder at løse problemet. Du bør have adgang til at ændre begge dele selv og det bør ikke tage mere end 5 min. at ændre
På routeren ændre det dynamiske IP ranget til 192.168.1.x Gå på IHC controlleren via USB og ændre IP addressen til 192.168.0.x I begge tilfælde. Sørg for at IHC controllerens IP ikke ligger i det dynamisk tildelte IP range.
Man betaler ikke for statiske IP's. Man betaler kun for offentlige IP's. Alle IP's er statisk tildelt medmindre man har en DHCP server som kan tildele IP's dynamisk. DHCP er idag altid en del af en internet router, men virker kun for et specifikt IP range som man normalt selv kan konfigurer
-
Lars1's post in Philips Hue i IHC wireless lampeudtag was marked as the answer
Hvis det er et HW1 wireless lampeudtag er belastningen fra HUE sikkert ikke stor nok.
Hvis du ønsker kun at bruge HUE til at styre pæreren, kan du bare få en elektriker til at udskifte det wireless lampeudtag med et alm. lampeudtag. Der er ikke noget krav om at der skal være en afbryder til et lampe udtag.
-
Lars1's post in Input 24/24 v Input 24/3 v Input 24/30 was marked as the answer
Der findes kun input 24/3 og input 24/24 moduler. Et 24/3 input modul trækker 3mA pr. sluttet indgang, mens et 24/24 input modul trækker 30mA pr. sluttet indgang. Det er den eneste forskel på de 2 moduler.
Til alm. tryk etc. hvor indgangen ikke er sluttet i normal tilstand, er begge moduler lige gode. Du vil ikke kunne måle en strøm besparelse ved at erstatte et 24/24 modul med et 24/3 modul.
Det eneste tilfælde hvor det er et krav at du bruger et 24/24 input modul er i forbindelse med LK's gamle udvendige PIR. De er udgået for flere år siden. De blev strømfødt via input indgangen, og trak ca. 6mA, hvilket er for meget for et 24/3 input modul.
For at spare strøm bør man bruge 24/3 input moduler i nedenstående tilfælde. Man kan godt bruge 24/24 input moduler. Det eneste problem vil være at strøm forbruget stiger.
Sikkerheds enheder som f.eks. røgsensor, alarm PIR, sabotage kredse etc. som funger ved at indgangen er sluttet ved normal drift. Temp. sensor etc. som funger ved at de sender en bit strøm til input indgangen. Officielt funger de kun på et 24/3 modul, men flere har bekræftiget at de også funger på 24/24 moduler. Men strøm forbruget vil være højre, grundet de ofte sender data. -
Lars1's post in IHC Remote App via Internettet/WAN was marked as the answer
Inden du tester din app, kan du test om du kan nå IHC controlleren fra internettet. Bare skrive <wan IP>:<port> i URL'en på en browser, så skulle du gerne få et svar fra controlleren. Hvis det er port 443 du bruger vil den side du når sandsynligvis ikke være særligt forståeligt, men det betyder ikke noget. Får du derimod en fejl som connection timedout eller tilsvarende, så har du et problem med adgangen til controlleren fra internettet.
-
Lars1's post in Udskift dimmer med relæ was marked as the answer
Du skal have en elektriker til at lave ændringerne i din tavle, men det er bare at erstatte dine dimmer med en udgang på et 230V output modul, og så erstatte dimmer funktions blokken med en simple kip funktion. Jeg kan ikke huske om dine dimmer er 24V eller 230V styret, så alt efter hvor mange dimmer du har kan det være du skal erstatte et 24V output modul med et nyt 230V output modul.
Det vil tage en dygtig elektriker mindre end 1 time at lave ændringerne for dig.
-
Lars1's post in Ny Java 8 opdatering 8/141 was marked as the answer
Jeg må sige at jeg er lidt imponeret over LK. Jeg har lige opgraderet til firmware 2.8.4, og det viser sig faktisk at LK har løst MD5 problemet med den firmware. Det havde jeg faktisk ikke forventet. Nu kommer det store spørgsmål som om den er stabil, når den køre med den kraftigere kryptering, men det må tiden vise.
-
Lars1's post in IHC installation i nybyg - spørgsmål was marked as the answer
1. Personligt har jeg fortrudt at jeg ikke placerede alle mine wireless lampeudtag ved tavlen. Det er simpelthen for bøvlet med wireless lampeudtag i loftet, når der er problemer med dem, og alt der skal bruges for at placer dem ved tavlen er måske et ekstra kabel. En anden fordel ved dette, er at det er nemt at skifte et wireless lampested til et alm. eller den anden vej, hvis alle aktive komponenter er samlet ved tavlen.
2. Det er ganske få stikkontakter jeg har som jeg vil styre via IHC, og de få jeg har, har jeg valgt at bruge wireless IHC stikkontakter, som er godkendt til 13A modsat LK's IHC moduler som kun er godkendt til 10A. Men til lys bruger jeg 230V IHC moduler. Her er der heller ikke noget problem med de max 10A.
3. Jeg vil ligesom Lars Jacobsen overhovedet ikke overveje coax antenne kabler, medmindre du har en parabol og satelit modtager. Cat6a er dog ofte nok, men ikke altid. Det vigtige er at kabler og stik er godkendt til 1000MHz. Det er langt de fleste cat 6a kabler og stik, men du skal op i cat7a for at være sikker på at de alle er. Personligt kan jeg rigtig godt lide LK's IHC net tavler, da de giver en simpel og struktureret patchning. Men bruger man ikke LK's switch og antenne moduler forsvinder værdien hurtigt. LK's IHC net basis vil jeg aldrig bruge. Tiden er løbet fra 100Mbit netvæk i hjemmene og man kan nemt finde en pæn patch terminerings box, som er langt billigere end IHC net basis.
-
Lars1's post in Flyttet i lejlighed med LHC was marked as the answer
Kablet på billedet er et antenne kabel. Afhængig af hvordan du får din internet forbindelse og TV ind i lejligheden kan det bruges på 2 måder.
Hvis din internet forbindelse og TV signal kommer via ADSL, skal kables bruges mellem dit modem/router og din IHC antenne forstærker. Hvis din internet forbindelsen og TV signal, kommer via et antenne kabel, skal det bruges mellem din antenne splitter og dit modem/router. Derudover skulle du have et andet kabel, som bruges mellem din antenne splitter og din IHC antenne forstærker. Alt dette burde være forklaret i den villedning du har fået med fra YouSee. Bemærk at du bør skrue forstærkningen helt ned på din IHC antenne forstærker hvis det primært er digitale kanaler du bruger. Derudover skal du bruge det rigtige kable med balun'en mellem dit væg stik og dit TV, samt et skærmet CAT5 kabel som er godkendt til 700MHz mellem IHC antenne forstærkeren og stikket i din tavle for det aktuelle vægstik.
CAT5e kabler er perfektet til dit data net, men duer ikke til dit antenne net. De kan normalt kun klare op til 300MHz
Det rigtige antenne kabel mellem væg stik og TV kan bl.a. købes her. http://billigihc.dk/ihc-tilslutningskabfr-tv-ir-sort-1-stk eller hvid http://billigihc.dk/ihc-tilslutningskabfr-tv-ir-hvid-1-stk hvis du heller vil have det. Men du burde have fået det med da du overtog lejligheden. Det kan ikke bruges til andet end IHC net tv signaler.
Her kan du også købe patch kabler, som er godkendt til antenne patch. http://billigihc.dk/ihc-net-patch-kabel-3-laengder-2427-1-stk De er korte, så de passer mellem modulerne og stikkene i tavlen, og kan også bruges til både data og telefon. De er imidlertid alt for dyre at bruge til data og tlf. Her kan du ligeså godt bruge alm. CAT5 eller bedre kabler. Det er kun antenne patch kablerne som skal være skærmede og godkendt til 700MHz.
Uplink er den port på gamle switche, som bruges til at forbinde til downlink (port mod PC) på en anden switch. På moderne switche kan portene autodetekter om er sidder en PC eller switch i den anden ende. Det kan de ikke på de gamle switche og designet på LK's 100Mbit switch er nok 10 år gammel.
-
Lars1's post in HTTP 403-fejl - Kan ikke komme på ind på min controller was marked as the answer
Du skal ikke bruge https, kun http. Start siden med links til administrator etc. køre ukrypteret på port 80, med mindre du har ændret port nr'et. Den vil dog stadigvæk være ukrypteret, så du skal stadigvæk kun bruge http ude s.