Allan Nissen Skrevet April 30, 2009 Rapporter Share Skrevet April 30, 2009 Hej alleNu her til september så stopper produktionen af flere glødepærer, og det varer vist ikke mange år førend de ikke er at finde mere.Hvad gør vi så, os der godt kan lide dæmpere??Jeg kan forstå der er flere som har fået det til at virke i IHC med sparepærer, men det kræver vist at pæren tændes på 100% og så dæmpes bagefter.Jeg har ikke selv prøvet det, men umiddelbart kan jeg ikke forestille mig at det giver den samme mængde komfort som glødepærer der tændes og kører op i styrke.Jeg har intet imod at spare på strømmen, og bruger bla. IHC til at undgå standby forbrug og at lys ikke står tændt unødvendigt.Men komforten ved en lysdæmper vil jeg nødig undvære.Er der nogle som er friske på at dele en palle 60w pærer, så vi kan klare os indtil sparepærerne bliver mere udviklet eller måske LK kommer med en ny type dimmer som virker sammen med dem.Allan Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Adam Schønberg Besvaret April 30, 2009 Rapporter Share Besvaret April 30, 2009 Hvordan er det så med spot pære ( GU10 ) Det er vel også en glødepære.. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thomasbl Besvaret April 30, 2009 Rapporter Share Besvaret April 30, 2009 man kan få nogle halogen pærer der ligner dem du kender, de bedre og mere lys og kan dæmpes ligesom du kan nu.se meget mere herdet er dog osram som jeg lige fandthttp://www.osram.dk/osram_dk/Forbrugere/Lystyper/Halogenprer/Produkter/HALOLUX_Classic.htmlhttp://www.osram.dk/osram_dk/Professionelle/Brochurer_&_kataloger/Halogener/e21_HALOLUX_CLASSIC_flyer.pdf Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Allan Nissen Besvaret April 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 30, 2009 Ok, de ser spændende ud. Har du erfaring med dem? Giver de et lige så hvidt lys som halogen spots? Er spredningen lige så god som på en glødepære?Det eneste sted jeg indtil nu har brugt halogen lys er under overskabene i køkkenet, da jeg ikke bryder mig om farven og spredningen på lyset. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thomasbl Besvaret April 30, 2009 Rapporter Share Besvaret April 30, 2009 halogen er det tætteste man kommer sollys, du får ikke et rødt lys, men mere hvidt. jeg syntes de giver et flot lys, har den selv i min panton lampe Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
MrBech Besvaret April 30, 2009 Rapporter Share Besvaret April 30, 2009 HejJeg har sparepære på mine Wireless dimmer og kan starte på 20-30% uden problemer. Dog skal der min. 2 stk. på for at de ikke blinker.Hilsen, Jan Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Momme Besvaret May 1, 2009 Rapporter Share Besvaret May 1, 2009 Jeg bruger E27 halogen pære der hjemme og kan ikke forskæl fra de almindelige glæde pære på nære at en 42W pære lyse som en 60W.De virke fint med IHC wireless (det er jo også en ren omhsk belastning). Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Allan Nissen Besvaret May 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 4, 2009 Har i et link til et sted hvor man kan købe disse halogen pærer?Greenline har ikke svaret på om de kunne skaffe dem og jeg kan ikke umiddelbart finde dem hos Netsalg. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Momme Besvaret May 4, 2009 Rapporter Share Besvaret May 4, 2009 Jeg har købt mine i Bilka og bauhaus det er Osramdu kan også købe dem her men det er ca samme pris (med der er da et foto af æsken :-) )http://www.vaerebro.dk/xl_vareinfo.asp?AfdId=5&VareGroupId=7040&VareId=5310070 Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikis Besvaret May 4, 2009 Rapporter Share Besvaret May 4, 2009 Jeg købte philips hos silvan i vanløse Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Momme Besvaret May 4, 2009 Rapporter Share Besvaret May 4, 2009 Ja teknikken er den samme en halogen pære i glasset til en almindlig pære og vupti - 25% i effektforbrug Er der nogle der ved om det kun er den klassiske gløde pære der bliver forbudt eller om det også ramme halogen pære (det er jo også en gløde pære bare med en anden gasart.PS jeg syndes det er sløvt af LK at lave ihc wireless så det kræve et forbrug på 20w og ikke kan klare andet en pære med en gløde tråd Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Jens Kristian Hornstrup Besvaret May 4, 2009 Rapporter Share Besvaret May 4, 2009 jeg læste et sted at halogen pærerne også bliver udfaset men først om nogle år. jeg mener det var i det nyeste osram katalog, der var en beskrivelse af hvilke pærer der bliver udfaset og hvonår. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikis Besvaret May 5, 2009 Rapporter Share Besvaret May 5, 2009 Det lyder ritigt skidt at der ikke er nogen løsning på det fra LKEller har vi bare hørt om det endnu?Mortensen Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thomasbl Besvaret May 5, 2009 Rapporter Share Besvaret May 5, 2009 det er rigtig at EU har besluttet at udfase glødelamper.halogen som bruger mindre strøm får nok lov til at leve.LK har vist ikke nogen intention om at lave en dimmer til lavenergi.deres sælger blev noget knotten da jeg spurgte om de ikke snart fik fingeren ud og lave noget..det blev ikke bedre at jeg fortalte at der er andre produkter der er længere fremme end dem.. håber sørme at de ser lyset og kommer i gear.. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Claus Frederiksen Besvaret May 5, 2009 Rapporter Share Besvaret May 5, 2009 Der findes lavenergi og LED på markedet der kan dæmpes. Problemet er der ikke findes nogen standard for hvordan de skal opføre sig elektrisk. Der kan være forskel på parametre som startstrøm, lækstrøm, harmoniske strømme og meget andet. Alle ting som en lysdæmper ikke er glad for, og kan få den til at opføre sig mærkeligt og i værste tilfælde ødelægge den.LK har en plan. De laver en positivliste, hvor de kontrollere størstedelen af de lyskilder der findes på markedet og sætter dem der virker med deres dæmper på listen. (vi havde lige besøg af deres sælger i mandags)Med hensyn til udfasning forsvinder de fleste af de matte 230v halogenpærer også, faktisk også dem de markedsfører nu (42w=60W osv.)Et alternativ til energisparepærer i downlight kunne være 12v halogen. Det er faktisk ret effektive per watt. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Momme Besvaret May 5, 2009 Rapporter Share Besvaret May 5, 2009 Her kan man købe "Dæmpbar GU10 LED spot +Varm Hvid 4W" og de skrive at de skulle virke med ihc wireless hvis man sætte min 4 stk. pr. dæmper vær skulle svare til 25-30W halogen.Det eneste minus er at stk. prisen er 250,- :woohoo: http://www.prolys.dk/gu10-dimmable-led-varm-hvid-4w.html Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thomasbl Besvaret May 6, 2009 Rapporter Share Besvaret May 6, 2009 fandt lige en oversigt over udfasningen..http://www.osram.dk/osram_dk/Presse/Farvel-til-gloedepaeren.pdf Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Allan Nissen Besvaret May 7, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 7, 2009 Fandt pærerne i Bauhaus til ikke ret mange penge.Farven på lyset er helt acceptabel, i forhold til mine øjne. Lyset er mere hvidt ved 100% end standard glødepærer, men ser ud til at have stort set samme farve ved lavere styrker.Og så sparer man jo en smule i strøm.Ja, dæmpere til sparepærer. Det burde da være LK's næste projekt. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Jakob Barfod Besvaret May 7, 2009 Rapporter Share Besvaret May 7, 2009 allannissen skrev:Fandt pærerne i Bauhaus til ikke ret mange penge.Hvilke pærer? Og kunne de dæmpes?-- Jakob Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Jakob Barfod Besvaret May 7, 2009 Rapporter Share Besvaret May 7, 2009 claus82 skrev:LK har en plan. De laver en positivliste, hvor de kontrollere størstedelen af de lyskilder der findes på markedet og sætter dem der virker med deres dæmper på listen.Nemlig. Lige nu er listen bare tom:Der er endnu ikke fundet sparepærer, der med garanti kan dæmpes! -- Jakob Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Allan Nissen Besvaret May 7, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 7, 2009 Fod skrev:allannissen skrev:Fandt pærerne i Bauhaus til ikke ret mange penge.Hvilke pærer? Og kunne de dæmpes?-- JakobOsram Halolux classic. Ja, de dæmpes fint. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
ABO Besvaret May 7, 2009 Rapporter Share Besvaret May 7, 2009 Hej AllanLauritz Knudsen laver ikke dæmpere der direkte er tiltænkt til dæmpbare sparepærer før EU har vedtaget en fælles standard for disse. Der er katastofalt meget forskel i mellem producenterne af lyskilderne men ikke mindst på pærer af samme type!Det er et rigtig godt spørgsmål hvordan de tør love at de er "dæmpbare". Hvis du kigger lidt på diverse online salg vil du også kunne se at de tilbyder at tage lyskilder retur hvis det ikke virker. Problemet kan ligeledes opstå ved dæmpning af LED. Det er godt at spare på strømmen men surt at opleve at udviklingen af lyskilderne ikke er nået langt nok endnu.ABO Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Jimmi Højkilde Besvaret August 26, 2009 Rapporter Share Besvaret August 26, 2009 hov hov... der findes nogle dæmpere som kan bruges:http://www.led1.de/shop/advanced_search_result.php?keywords=KSQ350&search_in_description=1&x=15&y=11Det er en DC/DC dimmer hvor der en 0-10V indgang, som kun koster 150,- kr.Det skal dog bruges nogle stykker.(1 dimmer for hver 4.spot i mit tilfælde)Jeg bruger nogle spots fra lite-house som bruger 350mA CC. stykket(næsten standard efterhånden) som jeg har sat i serie a' 4 stk(dvs. 3x4 LED i serie)Så spændingen kommer op på omkring de 40V som den lige accurat kan klare. Så bruger jeg bare en 0-10V modul (sat til flere dimmere) til at styre med.Men det er dyrt at etablere, det går meget kabel til og LED spots er dyre. Men bruger kun 3watt stykker og holder 30-50000 timer, så det tjener sig hjem i længden, ca. 2-3 år for mit vedkomne ;o)Grunden til at GU10 LED pære etc. Ikke kan dæmpes er alt de indeholder et kredsløb som tilpasser strømmen til det LED’en kan holde til. Hvis man skal bruges nogle som skal dæmpes skal det være nogle som kører som ”constant current” som typisk er 350mA eller 700mA. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts