Hop til indhold
  • 0

Grundliggende installation.

René Sørensen
 Share

Spørgsmål

Hej alle.Jeg er ny bruger her, men gammel kending af IHC. Dermed ment at det er 12 år siden jeg sidst har arbejdet med IHC, så der er garanteret sket en masse udvikling på det område.Jeg er igang med at renovere mit hus, og har besluttet at smide IHC ind i den forbindelse.Der kommer ny installation i hele huset, og jeg har allerede trukket 230V delen. Der er trukket 5 leder kabel til alle lampeudtag samt gulvstik, og alle er trukket direkte til tavlen, så den del skulle være så rigeligt forberedt til IHC.Jeg har regnet med at lave hele installationen fortrådet, og evt udvide med lidt wireless senere. Jeg har i forvejen tråløst internet, og ingen fastnet telefon, så derfor her jeg fravalgt IHCnet.Jeg skal primært bruge IHC til lysstyring, men vil gerne have brandalarm koblet på systemet, med røgdetektorer i hvert rum, og lydgivere på udvalgte placeringer. Ligeledes vil jeg gerne have bevægelsessensorer i 3 indendørsrum samt udendørs.Til hvert trykpanel har jeg påregnet et IHC kabel (5x2x0.5) som går direkte til tavlen. Men jeg har et enkelt sted, hvor der kommer en panel med 4 tryk m/diode, en pir sensor samt en lydgiver til brandalarmen. Er det nok med et enkelt 5x2x0.5 til det sted?? Jeg har ingen anelse om hvor mange ledere der skal bruges til en lydgiver, en pir sensor, eller for den sags skyld til en røgdetektor.Jeg skal godtnok på IHC kursus i uge 22, men skal have alle kabler trukket inden udgangen af uge 17, så det ville derfor være dejligt hvis en eller flere af jer kan hjælpe mig her. Er der nogle fikse funktioner i IHC jeg ikke kender til, som jeg allerede nu burde trække ekstra kabler til?? Er nogle af jer rendt tør for muligheden for udvidelse, grundet kablet på 5x2x0.5, for jeg vil hellere trække 2 end 1 hvis det er tilfældet. Skal jeg tage højde for specielle ting såsom dioder i trykpaneler?? Kræver de ekstra ledere fra kablet, eller forsynes de via de 24 volt som i forvejen skal bruges til trykkene??Kom gerne med al den feedback i har. Ting jeg har overset, eller smarte detaljer, som jeg burde medtage i systemet. Jeg vil gerne være så fremtidssikret som muligt, og vil gerne have alle kabler trukket i første forsøg, også gerne dem der skal bruges til evt IHC funktioner, som jeg ikke er bekendt med, grundet mit 12 år lange fravær fra IHC.På forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

hejsa angående din tillføjelse så er det tilladt at have en stikk i samme ramme som dit tryk.. men jeg ville anbefale at flytte din stikk ned til gulvet hvis ikke du har noget du skal have strøm til ved dit svagstrøms tryk. hvis ikke du gør det skal du nok trække 2 rør til din indmuringsdåse, 1 til 230v og 1 til svagstrøm..håber du forstår.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

hvis du bruge IHC kabel (5x2x0.5) så er det ikke nedvændig med 2 rør da dette er godkendt som instalationskabel.Læs mere på http://www1.lk.dk/katalog.jhtml -> "intelligente styresystemer" -> "LK IHC Control" -> "kabel" -> "IHC Control kabel LINK-10 kabel NOPOVIC (5x2x0,6 mm)"her kan du finde svar på de ret mange af dine spørsmål (der er en brugsanvisning nederst på vær side)

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Katron,Til et 4 slutte tryk skal du bruge 4 ledere + 1 nulleder = 5 ledere. Hver lysdiode koster en leder ekstra. En intern LK lydgiver har 3 tilslutninger: 1 for 120dB og 1 for 80dB samt en nul, så den tager 1 eller 2 ledere ekstra, alt afhængig af hvor mange lydtrykstyper du ønsker. Jeg ved ikke med PIR sensoren, men gå til LKs hjemmeside under katalog, find produktet og tryk på vejledningen - der kan du finde hvad der er af tilslutningsmuligheder.I ovenstående tilfælde kommer man hurtigt op over de 10 ledere der er i kablet, så du bør nok trække 2 kabler til dette sted. I mit hus er der mange slutter/kontakter der sidder præcis på samme sted, men på hver side af væggen lige ved en dør. Her kan det være fristende at nøjes med at trække et enkelt svagstrømskabel til begge svagstrømstryk - hvis du gør det, så husk at tæl efter om der er ledere nok til begge slutte-tryk (!). Det er god praksis at føre svagstrømskablet og 230V kablet til en "standard" slutte/stikkontakt i hver sit rør/kabel, men det er ikke et krav ved anv. af LKs IHC svagstrømskabel. Jeg har selv holdt det adskilt i rørene og i øvrigt anvendt 2 stk 1M dåser sammenkoblet (i stedet for 1 stk 2M dåse) ved de 4 slutte + grisetryne, som er anvendt som "standard" lige inde for dørene. Sidstnævnte tror jeg i øvrigt ikke er lovligt.mvh Jens

Link til kommentar
Del på andre sites