Hop til indhold
  • 0

Hvad gør jeg galt? ang. brug af udgange

Dan Pedersen1354922248
 Share

Spørgsmål

Hej jeg har været ved at lave et program til styrring af 85 lamper, det har efterhånden taget noget tid, og fik det endelig til at virke, MEN. Jeg skal kunne tænde lamperne individuelt, altså f.eks. 3 forskellige af gangen. Det virkede godt nok i starten, men nu er det kommet til at virke som et kip relæ, altså når jeg tænder en, så slukker den anden som er tændt, jeg kan altså kun tænde en af gangen, med mindre at jeg bruger nogen af de andre programmer, der f.eks. tænder 20 lamper af gangen.Spørgsmåket lyder så, er det fordi at jeg bruger samme udgange flere steder i programmet, og hvad kan jeg evt. gøre ved det, ville være noget ked af at skulle lave det hele om, da jeg efterhånden har brugt 30 timer på det.Jeg har vedhæftet programmet, så kan i se hvordan det ser ud, "og evt. selv bruge noget af det" ;) [file name=F__rdig_1.vis size=0]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/F__rdig_1.vis[/file] Her kan det f.eks. ses, at udgangen 1.01 går igen under DECEMBER, Alle kl. 15, Vinter, året time for time og alle. Det samme gælder delvist for de andre udgange.

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Det lyder godt, hvis du har mulighed for at hjælpe mig :)Lige et billede af hvordan projektet ser ud: [img size=448]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/images/srghaw54yuhaq.jpg Projektet går ud på at få vist solens position på himmelen, og derved se hvordan skyggerne bliver kastet på modeller af bygninger.Der er ialt 85 forskellige positioner af solen med et tidsinterval på en time.Nederste række på billedet er for December, og øverste for Juni, resten af månederne er så buerne derimellem. Programmet skal så virke på den måde at:Man kan tænde alle lamperne individuelt.Man kan tænde alle lamper for en bestemt time f.eks. kl 16.Man kan tænde alle lamperne for forår, og eller sommer, og eller efterår, og eller vinterMan kan tænde alle lamperMan kan slukke alle tændte lamper.Man kan tænde en sekvens der gør følgende: tænd lampe 1 i 5 sek, derefter 2 sek. pause inden lampe 2 tænder i 5 sek. osv. Der skal ligeledes være mulighed for at stoppe sekvensen.Jeg har så gjort det på den måde, at jeg har lavet en sektion til hvert punkt, hvori jeg har sat tilføjet de udgange der skal brugs. Altså går udgangende igen i flere "grupper", kan det være det der gør at jeg ikke kan tænde lamperne individuelt. Det er som om at når man tænder anden lampe, så virker den som sluk funktion til den første, så man derved ikke kan tænde mere end en lampe af gangen, med mindre at det er en sekvens der netop tænder f.eks. alle lamper kl 16

post-2292-13549256753458_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Tak for beskrivelsen. Det lyder avanceret, men det kan vel lade sig gøre. Jeg skal nok prøve at kigge på det. Jeg tror dog, jeg vil vælge at lave dit projekt om. Kan du fortælle, hvor mange lamper der er i hver måned. Jeg går ud fra der er en lampe for hver 15 grader, som altså vil svare til en lampe for hver time. Der må derfor være forskelligt antal lamper, alt efter hvor mange lyse timer der er om dagen. Det lyder virkelig til at være et interessant projekt.mvh.Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Ja jeg fandt også ud af at det var lidt mere avanceret end jeg lige havde regnet med. Jeg plejer at programmere PLCér i stedet, så der skulle lige lidt til, at finde ud af systemet i IHC. [img size=448]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/images/Timer_t__ndt.jpg Ovenstående er der hvor der er monteret lamper.jeg ville sætte rigtig stor pris på hvis jeg kunne få lidt hjælp til det, da jeg syntes jeg er stødt på en mur.

post-2292-13549256753782_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg har kigget få projektet og fået lavet en del.Ideen er at alle lamper, kun er er oprettet en gang. Det gør projektet mere simpelt og nemmere at fejlfinde.I højre side er de enkelte måneder, hvor du kan kippe hver lampe. Du kan også starte sekvens for hver måned. Når du starter en sekvens, startes med at slukke alt. Der er lavet en lille forsinkelse, før sekvensen starter, så der er sikkerhed for at alle lamper er slukket. Der er også forbindelse fra sluk alt, så sekvensen stopper hvis der slukkes alt. Du kan justerer tændingsperiode og slukperiode og om sekvens skal køres uendeligt, eller kun en gang.Under time tænding, kan den bestemte time, startes for alle måneder. Her startes også med sluk alt og forsinkelse. Det kan tændes normalt, eller med timer.Under diverse kan der slukkes og tændes alt.Jeg håber det virker nogenlunde. Jeg har ikke kunnet teste det, da det ikke er til at overskue på computer. Jeg håber du kan teste det og enten lave ændringer og sende det mig, eller beskrive fejlene, så jeg kan rette dem.Jeg mangler at lave årstider. Jeg har ikke helt forstået hvad de skal. Kan du beskrive det, og evt. hvilke måneder der hænger sammen.Held og lykke.MIchael [file name=Solur.zip size=113287]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Solur.zip[/file]

Solur.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Nu kan jeg næsten ikke vente med at få det afprøvet, men det kan desværre først blive på mandag:(Hvad gør jeg hvis jeg skal have året til at køre igennem time for time, altså 5 sek on og 2 sek off. Dvs. sådan at den starter med januar kl. 9 og stopper med december kl. 15.Skal jeg f.eks. trække udgang 8 fra januar sekvens ned på februar sekvens start? Eller skal der laves en kip funktion i programmet?Årstiderne skal virke på den måde at alle lamper for månederne tænder samtidig:Forår: februar, marts, aprilSommer: maj, juni, juliEfterår: august, september, oktoberVinter: november, december, januarIndtil videre MANGE tak for hjælper, det er jeg godt nok glad for, ellers havde jeg aldrig fået det til at virke.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg kigger videre på det i aften. Jeg skal nok få lavet årstiderne, det burde været meget nemt. Gennemløbet for hele året, skal jeg kigge nærmere på. Det burde ikke væres så svært. Det må være muligt at sende et signal fra den ene sekvensblok til den anden. Der skal måske laves en lille tilføjelse, men så må det kunne lade sig gøre.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Så er jeg klar med et færdigt projekt. I filen er der en beskrivelse af projektet. der er også et bibliotek, med de blokke, jeg har lavet specielt til projektet. Jeg har valgt at oprette en masse tryk, til at styre det og status lamper, til at se status på forskellige ting. Når du ligger projektet over, får du sikkert en fejlmelding, fordi de ikke er sat op til ind/udgangs moduler. Min erfaring, er at man stadig godt kan ligge det over og bruge det. Det kan være en fordel i service view, med alle disse ting. Projektet er nemmere at styre, fordi tingene er mere samlet. Det kan så også senere bruges, hvis du får sat nogle tryk på. Jeg kan ikke med sikkerhed sige, at alt virker. Jeg har testet på computeren, men den opfører sig ikke helt som controlleren. Du må gerne vende tilbage med ris og ros af projektet.Michael [file name=Solsimulering.zip size=246294]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Solsimulering.zip[/file]

Solsimulering.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Det må jeg sku sige, det ser rigtig godt ud. Jeg skal op og prøve det her om lidt. bliver spændende at se om det hele virker som det skal :)Jeg har været ved at se hvordan du har programmeret det. Kan det passe at det ikke er muligt at tænde lamperne enkeltvis, f.eks. lampe Dec. kl. 9 og/eller Maj kl. 15?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg håber det virker. Det er lidt svært at fejlfinde med så mange lamper. Jeg har gjort det så godt jeg kan. Du kan stadig godt tænde lamperne enkeltvis. Jeg har beholdt alle det kip-blokke du havde lavet. Jeg har bare ikke koblet dem på indgange, da det ville give mange indgangstryk. Det er dog nemt at lave, hvis du vil have det.Held og lykke.Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Så blev jeg endelig færdig med at sætte udgangene ind i SceneDesign. Der var lige et par små ændringer, hvor der skulle laves kip i stedet for tænd, sluk, og nu virker det som det skal :)Endnu engang, MANGE tak for hjælpen. Tror godt nok ikke jeg havde fået det til at virke, hvis ikke du havde hjulpet :) Jeg skylder en omgang ;)

Link til kommentar
Del på andre sites