Rasmus Brandt Skrevet March 16, 2009 Rapporter Share Skrevet March 16, 2009 Hej jeg skal i gang med at lave min ihc tavle, og er i den forbindelse løbet ind i et problem.hele installationen i huset er lavet i 5/8" rør, min plan er at der i mit teknik rum skal føres en kanal rundt, hvor i der skal afsluttes 50+ stk 5/8" rør.er dette en fornuftig løsning, eller skal alle rørender afsluttes inde i UG tavlerne?Hilsen Rasmus Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thomasbl Besvaret March 17, 2009 Rapporter Share Besvaret March 17, 2009 svagstrøms kabler med yderkappe, kan ligge i kanalen uden probs.men hvis det er 1x1,5mm2 installations ledninger skal røret hele vejen i tavlen..men derfor kan man godt lægge dem i en kanal, det ser pænere ud. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
søren steen olesen Besvaret March 21, 2009 Rapporter Share Besvaret March 21, 2009 man kan nu godt ha løse pvl ledninger i en kanal den skal bare være af den type der skal åbnes med værktøj. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Martin1354922248 Besvaret March 22, 2009 Rapporter Share Besvaret March 22, 2009 er det ikke muligt at lave en falsk væk hvor rørene kan være i og gå bag ind i tavlen? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
McenterFreak Besvaret March 22, 2009 Rapporter Share Besvaret March 22, 2009 edit: dårligt formuleret, vender tilbage Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thomasbl Besvaret March 23, 2009 Rapporter Share Besvaret March 23, 2009 sso skrev:man kan nu godt ha løse pvl ledninger i en kanal den skal bare være af den type der skal åbnes med værktøj.ja, men ikke alle har den i butikken.. og størrelserne er begrænset Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thomasbl Besvaret March 23, 2009 Rapporter Share Besvaret March 23, 2009 McenterFreak skrev:edit: dårligt formuleret, vender tilbage:cheer: Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
søren steen olesen Besvaret March 23, 2009 Rapporter Share Besvaret March 23, 2009 man kan nu få kanalerne meget store som standart er 170 bred og 70 dyb der kan være mange kabler i især hvis man bruger light kabler Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thomasbl Besvaret March 23, 2009 Rapporter Share Besvaret March 23, 2009 jeg kender kun DMT fra torsman, den største er 60x25 som er godkendt til enkelt isolerede leder.kanal må KUN kunne åbnes med værktøj, en BR, FB eller TEK kanal er ikke godkendt til enkelt leder.men som sagt kender jeg kun den model.. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
McenterFreak Besvaret March 25, 2009 Rapporter Share Besvaret March 25, 2009 Vil det sige at min helt åbne kabelbakke på loftet er ulovlig?Der ligger alle kabler, 230V, 400V, IHC net, IHC Control. De er godt nok fastspændt med strips, men de ligger side om side, og ikke i en aflåst bakke Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thomasbl Besvaret March 25, 2009 Rapporter Share Besvaret March 25, 2009 kabler er isoleret med dobbeltkappe, så ingen problem.det er hvis man lægger de tynde farvede ledninger, som er inde i kablet, frit i bakken.og hvis man putter et rør ind i bakken, 20cm inde stopper røret og ledningerne ligger frit.du skal bare have IHC net / control adskilt med et delespor, de må ikke ligge ved siden af hinanden.hvis du har brugt LK´s link-10 kabel til ihc control må de godt ligge sammen med 230v delen. IHC Net må IKKE ligge sammen med 230V / 400V.. never ever.. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
McenterFreak Besvaret March 25, 2009 Rapporter Share Besvaret March 25, 2009 Hvad sker der når de nu ligger sammen, altså IHC Net og 400/230V kablerne?Den trikker der har lagt dem ved åbenbart ikke det samme som dig Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thomasbl Besvaret March 26, 2009 Rapporter Share Besvaret March 26, 2009 IHC net kabler er ikke godkendt til nærføring.det er datakabler sjældent, og god EMC er at man ikke fører data og stærkstrøm sammen. ( EMC er elektro magnetisk kompatibilitet )lang historie...jeg kender kun til LINK-10 kablet fra LK, som må nærføres med stærkstrøm. så din trikker skal vist ud til dig igen..der skal være et delespor imellem 400v og data. og minimum 2 cm imellem Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
McenterFreak Besvaret March 26, 2009 Rapporter Share Besvaret March 26, 2009 Ja men der er vel ikke noget sikkerhedsmæssigt problem i det. Det er vel kun et spørgsmål om at datakablerne kan blive udsat for støj, eller hvad? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thomasbl Besvaret March 26, 2009 Rapporter Share Besvaret March 26, 2009 der også sikkerhed i det..ellers ville man ikke sætte krav isoleringen..hvis sikkerheds styrelsen kommer forbi, dumper de installationen på stedet.. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
McenterFreak Besvaret March 26, 2009 Rapporter Share Besvaret March 26, 2009 Nu er jeg altså nysgerrig;) Hvordan kan datakablerne, placeret sammen med 230/400V kablerne skabe en "farlig" situtaion. Jeg ved godt at EMC kan indvirke på datakablernes funktion, men hvordan kan det omvendt skabe problemer på stærkstrømssiden? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thomasbl Besvaret March 27, 2009 Rapporter Share Besvaret March 27, 2009 av den er tung.det er super svært at forklare noget der tager år at lære på få linier.men i tilfælde af fejl på kappe kan give gnister og ødelægge elektronik.kapperne på kabler er ikke godkendt til spændingerne og meget mere.sorry men det er et stort område der ikke lige kan pakkes ned i en kort tekstmen du kan finde meget mere på www.sik.dk evt se lidt videoer om farlig installationerhttp://cubus-adsl.dk/elteknik/video/jacob_og_finn_elektrikere_01.phphttp://cubus-adsl.dk/elteknik/video/jacob_og_finn_elektrikere_02.phphttp://cubus-adsl.dk/elteknik/video/kortslutningsforsoeg_01.php Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
McenterFreak Besvaret March 28, 2009 Rapporter Share Besvaret March 28, 2009 Nu synes jeg du er pjattet og useriøs!Det er jo ikke det vi snakker om her!Er der nogen herinde der på seriøs plan kan fortælle hvad problemet er at trikkeren har valgt at lægge IHC net kabler op ad 230/400V kablerneEr der risiko for at der kan opstå farlige situtaioner? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Thomasbl Besvaret March 28, 2009 Rapporter Share Besvaret March 28, 2009 okay, trist..selvfølgelig er der en risiko, ellers ville man ikke lovgive mod det.de to sidste links er måske tekniske men omhandler det.de to første viser bare hvad der sker når man ikke brug lægfolk. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts