Torben V Skrevet October 15, 2020 Rapporter Share Skrevet October 15, 2020 Hej allesammen Jeg er langt om længe kommet lidt igang med openhab, det har været en lidt hård opstart men i har været venlige at skrive en masse gode indlæg her på siden. nu er jeg igang med varmestyringen og kan ikke rigtig komme videre, er der en der har skrevet noget om hvordan det skal laves herinde som jeg bare ikke har fundet endnu? Have en god aften. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kandersen Besvaret October 15, 2020 Rapporter Share Besvaret October 15, 2020 Kommer an på hvad du mener med varmestyringen. Er det selve logikken, eller bare temperatur/setpoint du vil have i openhab? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Torben V Besvaret October 15, 2020 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 15, 2020 det er egentlig bare temperatur/setpoint og lige et enkelt spørgsmål hvad er den bedste måde at lave openhab, jeg har prøvet at taste alt ind med visio code ind i i things og items filerne eller er det letter at linke alle produkter automatisk? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kandersen Besvaret October 15, 2020 Rapporter Share Besvaret October 15, 2020 Setpoint kan du ikke få ind automatisk, da den ligger i funktionsblokken. Men temperatur kan du sagtens lave automatisk. (Jeg foretrækker dog at lave det hele manuelt i en things fil. Her er et eksempel på, hvordan jeg hiver temperatur og setpoint fra min IHC temperatur sensor med fugt føler: // Stort bad Type number :stortbad_temperatur_fb "Stortbad Temperatur" [ resourceId=7986196, direction="ReadOnly" ] Type number :stortbad_temperaturSet_fb "Stortbad Temperatur setpunkt" [ resourceId=7989780 ] Type number :stortbad_fugtighed "Stortbad Fugtighed" [ resourceId=13699623, direction="ReadOnly" ] Type number :stortbad_sensorfejl "Stortbad sensorfejl" [ resourceId=7989522, direction="ReadOnly" ] Og her er min items for de samme: Number stort_bad_Temperature "Stort Bad Temperatur [%.1f °C]" <cu_heating> (g_Stortbad_TSTAT,Temperatur,gTvaer,gSugeTemp) [ "CurrentTemperature" ] { channel="ihc:controller:elko:stortbad_temperatur_fb" } Number stort_bad_Tempsetpunkt "Stort Bad Temperature setpunkt [%.1f °C]" <temperature> (g_Stortbad_TSTAT) [ "homekit:TargetTemperature" ] { channel="ihc:controller:elko:stortbad_temperaturSet_fb", autoupdate="false" } Number stort_bad_fugt "Stort Bad Fugtighed [%.0f %%]" <Humidity> (g_Stortbad_TSTAT,Fugtighed,gHumidityBathRoom) [ "CurrentHumidity" ] { channel="ihc:controller:elko:stortbad_fugtighed" } Number stortBadSensorFejl "Stort Bad Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]" <error> (gSensorfejl) { channel="ihc:controller:elko:stortbad_sensorfejl" } Håber det hjælper dig videre. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Torben V Besvaret October 15, 2020 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 15, 2020 Mange tak, det vil jeg prøve af. kan man ikke få lov til at stille på setpunktet? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kandersen Besvaret October 16, 2020 Rapporter Share Besvaret October 16, 2020 13 timer siden, Torben V skrev: Mange tak, det vil jeg prøve af. kan man ikke få lov til at stille på setpunktet? Jo da. Det kan du gøre i BasicUI ved at lave et sitemap, Her bestemmer du selv om det skal være i step af fx 0.5 grader, eller om du programmere faste temperaturer, fx 21, 22 23 og 24 grader. Og så kan du vælge imellem det. Når du har lavet sitemap, så virker det også via openHAB2 appen til iPhone eller Android. Du kan også bruge Habpanel. Men her er jeg lidt i tvivl om du kan sætte forud-programmeret indstillinger. Jeg bruger ikke selv Habpanel til andet end min oversigt/monitor. Og der bruger jeg det ikke som en styrefunktion (dvs der kan ikke trykkes på noget), men udelukkende som oversigt/monitor over hele husets tilstand. Hvis jeg har behov for at styre noget, så bruger jeg stemmestyring eller tryk i huset Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts