lassebasse Skrevet June 11, 2020 Rapporter Share Skrevet June 11, 2020 Skræmt af billederne i dette forum om hvordan en tavle IKKE skal se ud, tænkte jeg at vise min løsning. Det har krævet lidt modificering af tavlerne, men jeg er selv godt tilfreds med resultatet. Der er monteret wireless dimmere ude i installationen fordelt på 3 etager. Alle tryk og sensorer er kabelførte. al installation der har forbindelse til IHC er dokumenteret med detailtegninger i pcschematics mvh lasse Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kandersen Besvaret June 11, 2020 Rapporter Share Besvaret June 11, 2020 Det ser rigtig godt ud. De der LSA skinner og monteringsplader, er de stadigvæk til at få fat i? Og apropos klemmer. Hvilke rækkeklemmer har du brugt? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
lassebasse Besvaret June 12, 2020 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 12, 2020 Tak for det Jep, LSA kan stadig købes https://www.wattoo.dk/lsa-montageskinne-22-10-pos-6185001407 og https://www.wattoo.dk/lsa-kont-list-10par-u-skillekl-6185001300 og klemmerne er fra weidmuller https://www.wattoo.dk/gennemgangsklemme-wdu-1-5-zz-7921180578 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
ThomasHej Besvaret June 12, 2020 Rapporter Share Besvaret June 12, 2020 Det ser totalt flot ud. Og der er en særlig form for tilfredsstillelse over at kigge på den tavle. Men, når det så er sagt - og bare for at være lidt anderledes - hvorfor så sætte en "virtualisering" (klemrækkerne) mellem modulerne og link-ledningerne. Man er naturligvis forberedt på at man senere måske skal have nye tryk og dermed kan "flytte rundt" uden at skulle afmontere ledninger på moduler. Eller omvendt, flytte rundt på moduler uden at skulle pille ved link-ledningerne. Men hvor tit er det så lige at det sker? Min første IHC tavle blev lavet af en rodemikkel af en elektriker, men jeg fik da lavet dokumentation og har kun ændret programmet (mange gange), men ikke hardwaren - faktisk har de fleste udvidelser været med wireless komponenter (lysdæmpere) og fjernbetjeninger. Min anden (forældrekøbslejlighed og totalrennovering), var væsentlig mere struktureret, men stadig "pragmatisk".... :-) Men som en nørd til en anden - fand'me en flot tavle :-) Den flotteste jeg har set. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
lassebasse Besvaret July 3, 2020 Forfatter Rapporter Share Besvaret July 3, 2020 På 12.6.2020 at 10:20 , ThomasHej skrev: Det ser totalt flot ud. Og der er en særlig form for tilfredsstillelse over at kigge på den tavle. Men, når det så er sagt - og bare for at være lidt anderledes - hvorfor så sætte en "virtualisering" (klemrækkerne) mellem modulerne og link-ledningerne. Man er naturligvis forberedt på at man senere måske skal have nye tryk og dermed kan "flytte rundt" uden at skulle afmontere ledninger på moduler. Eller omvendt, flytte rundt på moduler uden at skulle pille ved link-ledningerne. Men hvor tit er det så lige at det sker? Min første IHC tavle blev lavet af en rodemikkel af en elektriker, men jeg fik da lavet dokumentation og har kun ændret programmet (mange gange), men ikke hardwaren - faktisk har de fleste udvidelser været med wireless komponenter (lysdæmpere) og fjernbetjeninger. Min anden (forældrekøbslejlighed og totalrennovering), var væsentlig mere struktureret, men stadig "pragmatisk".... :-) Men som en nørd til en anden - fand'me en flot tavle :-) Den flotteste jeg har set. Hej Thomas Tak for de rosende ord. mht klemmer så synes jeg det giver en god skilleflade. Når man laver en trinvis renovering og der løbende kommer kabler i tavlen, er det rart bare at kunne hugge dem i uden at skulle splitte hele tavlen ad hver gang. Med 20+ år i medicinalindustrien så ligger det vist også bare på rygraden at det skal være overskueligt og dokumenteret. Men du har ret. Når det først er færdigt så er det nok begrænset hvor meget der skal flyttes rundt på kabler.. Men der kommer vist til at gå nogle år endnu... Lasse Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kandersen Besvaret July 5, 2020 Rapporter Share Besvaret July 5, 2020 På 3.7.2020 at 11:25 , lassebasse skrev: Når det først er færdigt så er det nok begrænset hvor meget der skal flyttes rundt på kabler. Overblik (tavle opbygning med klemmer, pænt snoet op osv), er også betydningsfuldt i forbindelse med fejlretning. Ikke kun ændringer i installationen. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts