Lofterpalle Skrevet April 3, 2020 Rapporter Share Skrevet April 3, 2020 Hej Hvilket indgangsmodul skal jeg bruge til opsamling af impulser fra fx vandmåler? Er der 24/3 eller 24/24? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Palleholgerjensen Besvaret April 13, 2020 Rapporter Share Besvaret April 13, 2020 1 time siden, Kandersen skrev: Pt er det ligegyldigt med krypteringsnøglen. Som sagt har jeg ikke gidet spørge efter den, før jeg ved med sikkerhed at IMST nøglen virker Nu kender jeg ikke en nøgle du har fået fat i. Men i mit tilfælde ville software ikke virke før jeg fik fat i krypteringsnøgle. ellers kan jeg ikke se hvordan du vil teste det? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Kandersen Besvaret April 13, 2020 Rapporter Share Besvaret April 13, 2020 1 minut siden, Palleholgerjensen skrev: Nu kender jeg ikke en nøgle du har fået fat i. Men i mit tilfælde ville software ikke virke før jeg fik fat i krypteringsnøgle. ellers kan jeg ikke se hvordan du vil teste det? Vil bare teste om jeg overhovedet modtager noget fra den, uanset hvad det er. Jeg ved godt jeg ikke kan få noget brugbart ud af vandmåleren. Men når den virker, så burde jeg på een eller anden måde kunne modtage noget, (evt en hulens masse serienumre på vandmålerne i området). Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lofterpalle Besvaret April 13, 2020 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 13, 2020 4 timer siden, Lars Jacobsen skrev: Jo det er helt OK at få informationen over i IHC netop til dette formål. Det er også rimelig nemt med et pulssignal, men noget mere besværligt med Wireless Mbus som du kan se i Kandersen indlæg. Modul til Kamstrup MC21 Tak for vedhæftet. Ved du egentligt hvor den kan købes? Jeg kan kun få lov til at købe den igennem en VVS mand som køber hos AO. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lars Jacobsen Besvaret April 14, 2020 Rapporter Share Besvaret April 14, 2020 14 timer siden, Lofterpalle skrev: Tak for vedhæftet. Ved du egentligt hvor den kan købes? Jeg kan kun få lov til at købe den igennem en VVS mand som køber hos AO. Nej, desværre. Der er nok kun muligheden som du foreslår, da Kamstrup jo ikke selv sælger sine produkter til slutkunder. Men med varenummeret kunne du jo prøve at spørge en af de store VVS webshops Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lars Jacobsen Besvaret April 14, 2020 Rapporter Share Besvaret April 14, 2020 16 timer siden, Kandersen skrev: Vil bare teste om jeg overhovedet modtager noget fra den, uanset hvad det er. Jeg ved godt jeg ikke kan få noget brugbart ud af vandmåleren. Men når den virker, så burde jeg på een eller anden måde kunne modtage noget, (evt en hulens masse serienumre på vandmålerne i området). Nemlig. Wireless Mbus sender jo hele tiden (med passende mellemrum) et signal ud i æteren og det kan man "sniffe" med en modtager beregnet til det. F.eks med den dongle som Kandersen har. Eller med den Logger fra CB Svendsen som jeg også nævnte tidligere. Så kunne det f.eks. se således ud hvor der i æteren kan ses signaler fra 29 froskellige målere: I softwaren (her anvendes Energykey) skal man så konfigurere måleren færdig med Krypteringsnøglen som man henter hos Kamstrup eller får udleveret af sit forsynings selskab: Herefter vil data logges med passende interval og kunne måske se således ud alt efter hvilke parametre man kan hive ud af den pågældende måler: Men stadig væk, det får man ikke data integreret med IHC af. Så der skal fortsat være noget (f.eks. Openhab) der overfører data til IHC så man kan advarer og lukke for vandet. Det viste program EnergyKey har også mulighed for at vise grafer, rapporter og laver alarmer mm. men det er ikke beregnet til enkelte/private brugere. Det er til Forsyningsselskaber, kommuner, boligforeninger og andre med mange målere og/eller lokationer hvor de skal have lavet Energistyring. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Kandersen Besvaret April 14, 2020 Rapporter Share Besvaret April 14, 2020 6 minutter siden, Lars Jacobsen skrev: Wireless Mbus sender jo hele tiden (med passende mellemrum) et signal ud i æteren og det kan man "sniffe" med en modtager beregnet til det. F.eks med den dongle som Kandersen har. Den der logger (dit første billede). Er det noget man kan komme i nærheden af, og virker det med en IMST dongle? Jeg har prøvet IMST´s eget software, men jeg forstår nada af det, så aner ikke om jeg sætter det op forkert.. Det var meget begrænset hvad jeg kunne modtage der. (praktisk talt intet). Derfor søger jeg bare en simpel logger, der kan vise om, om jeg overhovedet kan modtage noget fra vandmåleren. Det behøver ikke give mening. Men det ville være rart om det kan vise serienummeret, da jeg så ved, om det er min vandmåler den fanger Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lars Jacobsen Besvaret April 14, 2020 Rapporter Share Besvaret April 14, 2020 FA Loggeren kan desværre ikke benytte din dongle man kan købes med et andet/tilsvarende modul. indbygget. https://cb-svendsen.dk/fjernaflaesning/ Men prisen er ikke til almindelig privat brug for opsamling af data fra 1 måler. Den koster fra ca. 3-5.000 + moms alt efter konfiguration og model. Mon ikke der er sket lidt udvikling og der er kommet ny software til din Dongle som du kan prøve ? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Kandersen Besvaret April 14, 2020 Rapporter Share Besvaret April 14, 2020 3 timer siden, Lars Jacobsen skrev: Mon ikke der er sket lidt udvikling og der er kommet ny software til din Dongle som du kan prøve ? Nu er det et stykke tid siden jeg sidst søgte. Og der var der to windows programmer. Det ene fandt jeg aldrig ud af, og det andet IMST troede jeg at jeg forstod, men heller ikke det. Udover det har jeg ikke fundet andre. Lars Jacobsen 1 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Ulle Besvaret April 17, 2020 Rapporter Share Besvaret April 17, 2020 På 13.4.2020 at 09:39 , EjvindHald skrev: Og det fungerer også fint med transistor og er helt lydløs. Kunne jeg lokke dig til at tage et billede af sepc / vejledningen over måleren, så jeg kan se ledninger og tilslutninger? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 EjvindHald Besvaret April 18, 2020 Rapporter Share Besvaret April 18, 2020 Jeg fandt specifikationen på producentens hjemme side her, og jeg har vedlagt dem. Produktet er i 2 varianter, og jeg bruger den simple HRI-A, som også er den, jeg har linket til. Som du kan se, er der et indbygget lithium batteri med en forventet levetid på 10 år. Pulslængden er 124 ms, og den må max trækkes 20 mA på udgangen. Jeg købte nogle transistorer bc547 og nogle forskellige modstande, hvorefter jeg prøvede mig frem, indtil det virkede. Jeg kan se, at de faktisk også selv har en lignende anvisning i vejledningen. CN - HRI Manual.pdf DE, EN, ES, FR - HRI Manual.pdf ls_8110_int_hri_0002.pdf Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Ulle Besvaret April 24, 2020 Rapporter Share Besvaret April 24, 2020 @EjvindHald så er der købt vandmåler. Var godt klar over at det ikke var den model måler jeg havde som den org er lavet til, men skulle prøve. Kan godt få signal ved st aktivere den med en lille stifte foran, men ikke når den kommer på måler. Nu skal jeg lige høre om din måler type? Har vedhæftet billeder af min. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 EjvindHald Besvaret April 26, 2020 Rapporter Share Besvaret April 26, 2020 Vedlagt finder du billede af min vandmåler. Den er tilsyneladende fra Sensus, så det er ikke så underligt, at den virker. Det ser er ud til, at min lille viser, som kører mest rundt, er placeret præcis i centrum. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Ulle Besvaret April 26, 2020 Rapporter Share Besvaret April 26, 2020 1 time siden, EjvindHald skrev: Vedlagt finder du billede af min vandmåler. Den er tilsyneladende fra Sensus, så det er ikke så underligt, at den virker. Det ser er ud til, at min lille viser, som kører mest rundt, er placeret præcis i centrum. Mange tak for billede. Nemlig, det er derfor din virker. Jeg har fundet et print som jeg skal til at rode med. mange tak for udførlig info. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 ks@saunte.com Besvaret October 7, 2020 Rapporter Share Besvaret October 7, 2020 Hej Nogen der har fået krypteringsnøglen fra jeres vandværk til hovedmåleren i jeres hus? Jeg har Novafos - de vil umiddelbart ikke. Når nogle selskaber kan på elmålere (som radius) - hvorfor så ikke med vand? Man burde gå sammen og lægge pres på dem, iflg GDPR har man jo ret til indsigt i sine data.... Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lars Jacobsen Besvaret October 7, 2020 Rapporter Share Besvaret October 7, 2020 Ja du har ret til indsigt i de data de har om dig hvis de er personhenførbar. Det er desværre ikke helt det samme som du har ret til at få adgang til målerdata direkte. Der er dog flere der tillader det og udleverer krypteringsnøglerne. Men ihht Målerbekendgørelsen er de i sin gode ret til at opkræve betaling for omkostningerne hermed. Og hvis de har været så “uheldige” og valgt en måler hvor man ikke (remote) kan skifte nøglen, ja så skal der en målerudskiftning til når du fraflytter. Ellers har du jo mulighed for at “sniffe” den nye forbrugers data og det duer ikke jvfr. GDPR. Du kan evt. prøve at læse denne tråd i et andet Forum: http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=3584 Her er der flere med samme issue. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 EjvindHald Besvaret November 30, 2020 Rapporter Share Besvaret November 30, 2020 På 26.4.2020 at 19:52 , Ulle skrev: Jeg har fundet et print som jeg skal til at rode med. @Ulle : Hvilken type er det indbyggede batteri og kan du udskifte det? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Ulle Besvaret December 5, 2020 Rapporter Share Besvaret December 5, 2020 På 30.11.2020 at 21:39 , EjvindHald skrev: @Ulle : Hvilken type er det indbyggede batteri og kan du udskifte det? Jeg er ikke kommet videre med det og fundet noget der virker. Det jeg købte og testede virkede ikke til min måler, så det er sendt retur. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 MrAdam Besvaret December 7, 2021 Rapporter Share Besvaret December 7, 2021 On 10/7/2020 at 5:44 PM, ks@saunte.com said: Hej Nogen der har fået krypteringsnøglen fra jeres vandværk til hovedmåleren i jeres hus? Jeg har Novafos - de vil umiddelbart ikke. Når nogle selskaber kan på elmålere (som radius) - hvorfor så ikke med vand? Man burde gå sammen og lægge pres på dem, iflg GDPR har man jo ret til indsigt i sine data.... Jeg var ihærdig, og fik dem til at forklare hvorfor de ikke udleverer nøgler - og det giver god mening: Quote Novafos har valgt, at sikkerheden omkring forbrugsdata ikke må kompromitteres, hvorfor vi heller ikke udleverer vandmålerens unikke krypteringsnøgle. Der er forsyningsvirksomheder, der tillader udlevering af krypteringsnøgler, fordi målerens datatransport er tovejs og målerens unikke krypteringsnøgle derfor kan fornys ved ejerskifte på ejendommen. For de vandmålere, som Novafos har købt, er datatransporten envejs og krypteringsnøglen kan ikke ændres og vi kan derfor på et senere tidspunkt ikke afbryde datatransporten til f.eks. en lokalovervågning. Ønsker du, som kunde, at etablere en lokal overvågning af dine vandforbrugsdata for at opnå realtidsdata, skal dette gøres efter Novafos’ vandmåler. Helt lavpraktisk kan I indbygge en mekanisk vandmåler i jeres installation og bevare jeres hidtidige setup. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Spørgsmål
Lofterpalle
Hej
Hvilket indgangsmodul skal jeg bruge til opsamling af impulser fra fx vandmåler?
Er der 24/3 eller 24/24?
Link til kommentar
Del på andre sites
43 svar på dette spørgsmål
Recommended Posts