Peter Holm Larsen Skrevet December 25, 2019 Rapporter Share Skrevet December 25, 2019 Så har jeg besluttet jeg også må prøve Rassberry projektet af. Er helt novice endnu skal ud og købe den i morgen. Kan se der er 3 modeller, 1Gb , 2Gb, 4Gb. Jeg skal køre IHC Captain på den. Hvilken model bør jeg vælge? - og vil en 4Gb afvikle programmet mærkbart bedreend fx 1Gb? Håber I erfarne kan give et hint? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kandersen Besvaret December 25, 2019 Rapporter Share Besvaret December 25, 2019 Til det specifikke forbrug med IHC captain, der tror jeg ikke du kommer til at mærke nogen mærkbar forskel. Jeg køre IHC Captain på en Rpi3B (med SD kort). Og den er rimelig hurtig. En Rpi4 vil nok være en del hurtigere, men flaskehalsen vil ligge i SD kortet. Så ud fra det behov, så kan du sagens nøjes med en Rpi4 1GB.. Personligt ville jeg ikke spare de få kroner der er fra 1GB til 2GB, eller måske endda 4GB. Mikkel Skovgaard 1 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikkel Skovgaard Besvaret December 25, 2019 Rapporter Share Besvaret December 25, 2019 31 minutter siden, Kandersen skrev: Til det specifikke forbrug med IHC captain, der tror jeg ikke du kommer til at mærke nogen mærkbar forskel. Jeg køre IHC Captain på en Rpi3B (med SD kort). Og den er rimelig hurtig. En Rpi4 vil nok være en del hurtigere, men flaskehalsen vil ligge i SD kortet. Så ud fra det behov, så kan du sagens nøjes med en Rpi4 1GB.. Personligt ville jeg ikke spare de få kroner der er fra 1GB til 2GB, eller måske endda 4GB. Enig Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Peter Holm Larsen Besvaret December 25, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 25, 2019 1 time siden, Mikkel Skovgaard skrev: Enig Hvad hastighed bør SD kortet mindst kunne overføre for at kunne fungere tilfredsstillede. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikkel Skovgaard Besvaret December 25, 2019 Rapporter Share Besvaret December 25, 2019 1 time siden, Peter Holm Larsen skrev: Hvad hastighed bør SD kortet mindst kunne overføre for at kunne fungere tilfredsstillede. Ligegyldigt den bruger næsten ikke sd kortet efter opstart Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Bjarne Sørensen Besvaret December 26, 2019 Rapporter Share Besvaret December 26, 2019 På 25.12.2019 at 17:12 , Peter Holm Larsen skrev: Så har jeg besluttet jeg også må prøve Rassberry projektet af. Er helt novice endnu skal ud og købe den i morgen. Kan se der er 3 modeller, 1Gb , 2Gb, 4Gb. Jeg skal køre IHC Captain på den. Hvilken model bør jeg vælge? - og vil en 4Gb afvikle programmet mærkbart bedreend fx 1Gb? Håber I erfarne kan give et hint? Hvis det er størrelsen på SD-kortet (1Gb , 2Gb, 4Gb) du spørger til, skal det minimum være 2Gb, (http://jemi.dk/ihc/) gerne 8 for at der er plads til IHC-Captain. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Peter Holm Larsen Besvaret December 26, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 26, 2019 2 timer siden, Bjarne Sørensen skrev: Hvis det er størrelsen på SD-kortet (1Gb , 2Gb, 4Gb) du spørger til, skal det minimum være 2Gb, (http://jemi.dk/ihc/) gerne 8 for at der er plads til IHC-Captain. Har SD kort på 32 Gb, men man kan få Rassberryen med 1, 2 eller 4 Gb ram. Min udfordring er bare at jeg i Power kun kan købe den med 1Gb ellers skal jeg købe den via nettet, hvilket også er ok. Men ved bare ikke om der er nogle praktiske fordele når det er Captain jeg skal gøre med mere eller mindre ram. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikkel Skovgaard Besvaret December 26, 2019 Rapporter Share Besvaret December 26, 2019 14 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev: Har SD kort på 32 Gb, men man kan få Rassberryen med 1, 2 eller 4 Gb ram. Min udfordring er bare at jeg i Power kun kan købe den med 1Gb ellers skal jeg købe den via nettet, hvilket også er ok. Men ved bare ikke om der er nogle praktiske fordele når det er Captain jeg skal gøre med mere eller mindre ram. 1 GB ram er nok. Mere er altid dejligt :-) Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Peter Holm Larsen Besvaret December 27, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 27, 2019 12 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev: 1 GB ram er nok. Mere er altid dejligt :-) Hvis du så anbefale et SD Micro kort med 100 MBps = A1 eller 160 MBps = A2 ? Og vil du anbefale et Sd kort på 32 eller 64 GB ? ... eller måske bedre spørgsmål :-) Hvad har du selv valgt som Super SUPER bruger/designer? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikkel Skovgaard Besvaret December 27, 2019 Rapporter Share Besvaret December 27, 2019 2 timer siden, Peter Holm Larsen skrev: Hvis du så anbefale et SD Micro kort med 100 MBps = A1 eller 160 MBps = A2 ? Og vil du anbefale et Sd kort på 32 eller 64 GB ? ... eller måske bedre spørgsmål :-) Hvad har du selv valgt som Super SUPER bruger/designer? Jeg har min til at boote på en SSD disk via USB - men den jeg har i fast brug har et sandisk sd kort - originalt - det virker fint Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Peter Holm Larsen Besvaret December 27, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 27, 2019 8 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev: Jeg har min til at boote på en SSD disk via USB - men den jeg har i fast brug har et sandisk sd kort - originalt - det virker fint Men er det kun når man ligesom starter Rpi op den læser på SD kortet, så hastigheden kun er relevant ved opstart, eller er den nede og søge/læse på SD kortet, når Rpi anvendes, eller ligger hele programmet læst ind i Ram, når den først er i gang, så de i virkeligheden er størrelsen af Ram i Rpi-en der er mere afgørende en lagerkapaciteten på SD- kortet. Måske spørger jeg helt dumt - men er helt nybegynder? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikkel Skovgaard Besvaret December 27, 2019 Rapporter Share Besvaret December 27, 2019 6 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev: Men er det kun når man ligesom starter Rpi op den læser på SD kortet, så hastigheden kun er relevant ved opstart, eller er den nede og søge/læse på SD kortet, når Rpi anvendes, eller ligger hele programmet læst ind i Ram, når den først er i gang, så de i virkeligheden er størrelsen af Ram i Rpi-en der er mere afgørende en lagerkapaciteten på SD- kortet. Måske spørger jeg helt dumt - men er helt nybegynder? Korrekt. Jeg tror ikke almindelig mennesker kan mærke forskel. Men ja det meste disk aktivitet er flyttet til ram på mit image. Kort fortalt tror jeg ikke du skal bekymre dig så meget. Tag en backup når du har fået det op og køre, det kan du via brugerfladen Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kandersen Besvaret December 27, 2019 Rapporter Share Besvaret December 27, 2019 9 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev: Jeg har min til at boote på en SSD disk via USB Mikkel, har du en Rpi4 som booter fra en SSD via USB? (Spørger fordi den mulighed ikke virkede lige da Rpi4 kom på gaden. Jeg har ikke fulgt nok med til at vide, om de har fået det fixet). Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikkel Skovgaard Besvaret December 27, 2019 Rapporter Share Besvaret December 27, 2019 1 time siden, Kandersen skrev: Mikkel, har du en Rpi4 som booter fra en SSD via USB? (Spørger fordi den mulighed ikke virkede lige da Rpi4 kom på gaden. Jeg har ikke fulgt nok med til at vide, om de har fået det fixet). Nej en 3. 4 kan ikke rigtig endnu. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kandersen Besvaret December 29, 2019 Rapporter Share Besvaret December 29, 2019 På 27.12.2019 at 21:59 , Mikkel Skovgaard skrev: 4 kan ikke rigtig endnu. Ufatteligt de ikke har fået løst det problem endnu Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts