Bølle Skrevet December 20, 2019 Rapporter Share Skrevet December 20, 2019 Det siges at telestater er on/off, men samtidig siges det også at den er med voks lige som en normal termostat, man varmer blot voksen op med 24V Jeg har også læst herinde et sted man kan pulse og på den måde lave glidende regulering Er det så simpelt at man bare kan bruge PWM og så sætte dutycycle til 50% og så får man 50% åben? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Henning Pedersen Besvaret December 20, 2019 Rapporter Share Besvaret December 20, 2019 Begge svar er lige rigtige - udfordringen ligger i forståelsen af den fysiske opbygning af telestaten. Ventilen i telestaten bliver påvirket af en voks som reagerer på varme, varmen tilføres med et 24v varmelegeme. Selve forsyningen til varmelegemet er On/Off men da voksen kun udvider sig langsomt bliver selve åbningen af ventilen langsom. Teoretisk ville man kunne lave et program som altid holder ventilen 25% åben, men om det vil fungere i praksis ved jeg ikke, så mit gæt/holdning til sidste spørgsmål må blive nej. Men sig endelig til hvis det lykkedes. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Bølle Besvaret December 21, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 21, 2019 i første omgang vil jeg prøve med en arduino jeg har liggende i "skrammelkassen" sammen med en mosfet ikke det store tab hvis det ikke lykkedes :-) Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Kim carlsen Besvaret December 21, 2019 Rapporter Share Besvaret December 21, 2019 Der findes telestater der kan styres af 0-10V eks https://www.ebay.com/itm/Actuator-Proportional-0-10V-24V-DN15-32-43600011-BALLOREX/333110401880?_trksid=p2485497.m4902.l9144 Jeg venter på et par stumper, så vil jeg lave vejrkompensering på fremløbs temperatur i gulvvarme shunt. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lars Jacobsen Besvaret December 21, 2019 Rapporter Share Besvaret December 21, 2019 4 timer siden, Kim carlsen skrev: så vil jeg lave vejrkompensering på fremløbs temperatur i gulvvarme shunt. Du har set der findes en fin FB til det her på sitet ? Den regulerer så vidt jeg husker en motorventil. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Kim carlsen Besvaret December 21, 2019 Rapporter Share Besvaret December 21, 2019 Takker men nu bliver det så ikke IHC, men Domoticz der skal styre det. Her bliver bla vejrdata og data fra pillefyr samt temperatur fra gulvvarmetermostaterne og ind/ud af ventilation samlet op. Varme og ventilation er i Domoticz. Lys, stik og alarm i IHC. Juleprojektet går på at binde dem sammen gennem MQTT Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Bølle Besvaret December 21, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 21, 2019 7 hours ago, Kim carlsen said: Der findes telestater der kan styres af 0-10V eks https://www.ebay.com/itm/Actuator-Proportional-0-10V-24V-DN15-32-43600011-BALLOREX/333110401880?_trksid=p2485497.m4902.l9144 Den ser ikke så ringe ud, men f.... en lang juleferie gutten holder "This seller is currently away until Aug 12, 2020." Med fin mener jeg at den ikke skræmmer udsynet hvis den sættes på en radiator Q til de der danfoss telestater der drives af 24Vhttps://www.lavprisvvs.dk/Varme-Gulvvarme-Danfoss--Danfoss-Telestat-TWA-A-NC-24-V-208630.html?gclid=EAIaIQobChMItaWIp-nG5gIVw42yCh32YgWgEAQYASABEgITL_D_BwE kan man på dem se hvor meget de er åben? bare så man kan se om logikken med PWM virker Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lars Jacobsen Besvaret December 21, 2019 Rapporter Share Besvaret December 21, 2019 Citat kan man på dem se hvor meget de er åben? bare så man kan se om logikken med PWM virker Nej ikke hvor meget, kun om de er åben eller lukket. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Spørgsmål
Bølle
Det siges at telestater er on/off, men samtidig siges det også at den er med voks lige som en normal termostat, man varmer blot voksen op med 24V
Jeg har også læst herinde et sted man kan pulse og på den måde lave glidende regulering
Er det så simpelt at man bare kan bruge PWM og så sætte dutycycle til 50% og så får man 50% åben?
Link til kommentar
Del på andre sites
7 svar på dette spørgsmål
Recommended Posts