KlausV Skrevet October 18, 2019 Rapporter Share Skrevet October 18, 2019 Hej, Jeg har forsøgt, at få "Sol op og nedgang v5" til at styre mit udendørslys, men det virker ikke. Er der nogen der kan se hvad der er galt? På forhånd tak :-) Mvh Klaus Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Henning Pedersen Besvaret October 18, 2019 Rapporter Share Besvaret October 18, 2019 Hej Klaus Kan se du har trukket både “Sol oppe” og “Sol nede” op på fb til lyset. Uden at kende blokken vil jeg gætte på at “Sol oppe” er ON når solen er oppe, og “Sol nede” er ON når solen er nede. Tænker du skal slette den du ikke skal bruge - typisk “Sol oppe”. KlausV 1 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 KlausV Besvaret October 20, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 20, 2019 Hej Henning, God pointe. Jeg har nu fjernet Sol_Oppe. Ved simulering, synes jeg dog stadig ikke at det virker, som det ses af de 3 screenshots. IHC 1: Tilstand efter et stykke tid efter opstart. "Udgang_Sol_Nede" er OFF og "Lampeudtag (udvendigt lys, øst)" udgang er OFF, hvilket er rigtigt. IHC 2: Ur ændres til tidspunkt, hvor sol er gået ned. IHC 3: Man kan se, at "Udgang_Sol_Nede" nu bliver ON og "Ingang fra skumringssensor eller ur" også er ON, men "Lampeudtag (udvendigt lys, øst)" udgang er stadig OFF? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Allan Nissen Besvaret October 20, 2019 Rapporter Share Besvaret October 20, 2019 Marker blokken og tryk F1 og læs hvordan den fungerer. Vil tro PIR også skal aktiveres for at tænde lyset. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 KlausV Besvaret October 20, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 20, 2019 Hej Allan, Mange tak for svar. Jeg har prøvet at fjerne PIR input og det virker stadig ikke i simulering. Hvad er det for en blok som jeg skal markere? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 KlausV Besvaret October 20, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 20, 2019 Hvis jeg flytter "Udgang_Sol_Nede" til "Indgang fra PIR", virker det umiddelbart som det skal i simulering. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Allan Nissen Besvaret October 20, 2019 Rapporter Share Besvaret October 20, 2019 Den røde firkant hvor der står Tænding A, marker den linie og tryk F1, så skulle du gerne få en forklaring på hvordan blokken virker. Du skal ikke fjerne PIR input. Jeg vil tro at lyset kun tænder hvis både Skumring og PIR er ON. Så når du i simulering har fået skumring ON, så aktiver PIR inputtet og se om ikke udgangen tænder. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Allan Nissen Besvaret October 20, 2019 Rapporter Share Besvaret October 20, 2019 Lige nu, KlausV skrev: Hvis jeg flytter "Udgang_Sol_Nede" til "Indgang fra PIR", virker det umiddelbart som det skal i simulering. Ja, præcis som jeg gættede på. Begge inputs skal være ON for at tænde udgangen. Spørgsmålet er om blokken gør det du ønsker? Skal lyset være tændt altid når det er mørkt eller kun når det både er mørkt og der er bevægelse. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 KlausV Besvaret October 20, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 20, 2019 Kun når det er mørkt og der er bevægelse. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Allan Nissen Besvaret October 20, 2019 Rapporter Share Besvaret October 20, 2019 Lige nu, KlausV skrev: Kun når det er mørkt og der er bevægelse. Men så virker det også efter hensigten, hvis du sætter pir på igen og flytter skumrings signalet tilbage på plads. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 KlausV Besvaret October 20, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 20, 2019 Ja, lige nu tænder PIR også lyset, selvom det er lyst. Hvis jeg flytter skumringssignalet tilbage, tænder PIR kun når det er mørkt, men så tænder og slukker lyset ikke mellem Sol_Nede og Sol_Oppe, men det er måske heller ikke det som opnås med programmeringen? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Allan Nissen Besvaret October 20, 2019 Rapporter Share Besvaret October 20, 2019 39 minutter siden, KlausV skrev: Dette er den korrekte opsætning for at lyset tænder ved PIR bevægelse, men kun når det er mørkt. Forstår ikke hvad du mener med "mellem sol_op og sol_nede". Du må meget gerne vedhæfte dit program. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 KlausV Besvaret October 20, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 20, 2019 Jeg vil gerne have at lyset tænder/slukker udvendigt: Ved brug af kontakt indenfor (Hall) Ved PIR aktivitet og det er mørkt udenfor Tænder automatisk når solen går ned og slukker igen automatisk når solen står op Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lars Jacobsen Besvaret October 20, 2019 Rapporter Share Besvaret October 20, 2019 Pkt 2 og 3 er “modstridende” Enten så er det 3 altid tændt når det er mørkt, eller også benyttes 2 det tænder kun når der et aktivitet og mørkt. Allan Nissen 1 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Allan Nissen Besvaret October 20, 2019 Rapporter Share Besvaret October 20, 2019 14 minutter siden, KlausV skrev: Jeg vil gerne have at lyset tænder/slukker udvendigt: Ved brug af kontakt indenfor (Hall) Ved PIR aktivitet og det er mørkt udenfor Tænder automatisk når solen går ned og slukker igen automatisk når solen står op 2 og 3 giver ingen mening. Hvorfor have en pir når du vil have lyset tændt hele natten? Du må meget gerne vedhæfte dit program Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 KlausV Besvaret October 20, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 20, 2019 Som jeg har skrevet det lige nu, er det korrekt at 2 og 3 er modstridende, men jeg tænker at gøre brug af Ignorer_sol_nede_om_natten, når først det andet virker. Desuden vil jeg gerne bruge udendørslys til at holde tyve væk. Klaus 20191020.vis Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Allan Nissen Besvaret October 20, 2019 Rapporter Share Besvaret October 20, 2019 Super, med lidt mere info ;). Den opstilling du har prøvet kan ikke gøre det du ønsker. Jeg har indsat en anden blok som gør netop det du ønsker. Derudover en urblok hvori du bestemmer tidspunkt for hvornår det skal tænde og slukke i løbet af aftenen. Prøv at se om du kan få det til at spille. Har kun testet det meget hurtigt, står midt i madlavningen. Klaus 20191020.vis Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 KlausV Besvaret October 20, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 20, 2019 Hej Allan, Mange tak for hjælpen. Jeg har ikke prøvet det du har lavet endnu, da jeg muligvis har fundet en anden løsning i mellemtiden, som jeg er ved at teste. Jeg har bare ført Udgang_Sol_Nede over på lampeudtaget. Udendørslyset blev tændt kl. 17:58, som det skulle, så nu venter jeg bare og ser om det også bliver slukket i morgen tidlig kl. 7:54. Jeg kan godt lide, at det er er "Sol op/ned" som styrer udendørs lyset istedet for et fast tænd/sluk tidspunkt, da det sikrer at lyset ikke tændes unødvendigt. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Allan Nissen Besvaret October 20, 2019 Rapporter Share Besvaret October 20, 2019 Så har du misforstået. I den blok jeg har indsat skal både ur og skumring være ON for at tænde lyset. Så du skal bare stille uret til før det bliver mørkt, f.eks. kl 1500, og så tænder lyset når sol_nede siger det er mørkt. Det er at foretrække at kun en blok er forbundet til udgangen, og andre blokke så styrer udgangen igennem denne "master" blok. Flere blokke forbundet til en udgang kan komme ud af synkronisering. KlausV 1 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 KlausV Besvaret October 21, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 21, 2019 Hej Allan, Mange tak for svar og programmeringsfil. Jeg kører test på det i øjeblikket :-) Er det muligt, at slukke lyset nogle timer om natten med denne programmering? OK, hvis jeg forstår det rigtigt, kan jeg stadig bruge Ignorer_sol variablerne til at slukke om natten? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Allan Nissen Besvaret October 21, 2019 Rapporter Share Besvaret October 21, 2019 Det bestemmer ur blokken. Sluk tidspunktet vil være det tidspunkt lyset slukker og går over til kun at tænde på PIR, mens det er mørkt. Tror jeg satte den til 2200. Hvis du vil have det til også at tænde om morgenen, så sætter du endnu en urblok ind, forbinder til samme ur indgang på udendørs lys blokken, og sætter tidspunkterne, f.eks. 0600 til 1000. KlausV 1 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 KlausV Besvaret October 21, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 21, 2019 OK, jeg forstår. Mange tak. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Torben Funch Besvaret October 24, 2019 Rapporter Share Besvaret October 24, 2019 Hejsa. Jeg er total novice hvad angår programmering men har siddet og fiflet med Sol op og nedgang som jeg fandt på forum tidligere. Jeg synes at konstaterer at der blev kontrolleret forkert for skift til vintertid men er ikke sikker. Samtidig har jeg valgt at lave mulighed for senarie, men ved ikke om der er ulemper forbundet dermed eller om syntax er rigtig. Tiderne som jeg har benyttet er en middelværdi imellem solopgang og borgerligt tusmørke taget fra almanak og gældende for Svendborg. Jeg har vedhæftet den sidste version og tester nu om den vil som jeg vil;-) Der er sandsynligvis fejl som jeg gerne hører om. Mvh. Torben Funch NATLYS Udendørs - Sol op og nedgang v6.1_7 Scenarie.ifb Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 KlausV Besvaret October 29, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 29, 2019 Hej Allan og Torben, Jeg mener ikke, at Tidsunkt_Offset_Solopgang og Tidsunkt_Offset_Solnedgang virker efter hensigten eller også er der noget jeg har misforstået. Ifølge programmeringen er sol_op=07:54 og sol_ned=17:58 mellem 15 oktober og 1 november. Mit udendørslys tændte præcis kl. 17:58 i dag, men jeg har sat Tidsunkt_Offset_Solnedgang = 23:00, hvilket skulle betyde, at udgangen skulle tænde en time tidligere. Det "sjove" er, at ved simulering, så virker Tidsunkt_Offset_Solopgang og Tidsunkt_Offset_Solnedgang. Jeg får slukket lyset kl. 08:54 og tændt det igen kl. 16:58, som forventet. Gør jeg noget forkert? Allan, jeg har ikke prøvet din, så jeg kan ikke kommentere på det ;-( Mvh Klaus Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Allan Nissen Besvaret October 29, 2019 Rapporter Share Besvaret October 29, 2019 Er din controllers ur skiftet til vintertid? Når det virker i simulering så skal det også virke i praksis. Og jeg kan ikke se der er noget forkert i din opsætning. Hvad med dine oprindelige ønsker til funktion, fungerer det med pir og konstant lys osv.? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Spørgsmål
KlausV
Hej,
Jeg har forsøgt, at få "Sol op og nedgang v5" til at styre mit udendørslys, men det virker ikke.
Er der nogen der kan se hvad der er galt?
På forhånd tak :-)
Mvh
Klaus
Link til kommentar
Del på andre sites
24 svar på dette spørgsmål
Recommended Posts