Ulle Skrevet May 22, 2019 Rapporter Share Skrevet May 22, 2019 Hej Nogen der kan knække denne programeringsblok? Har en vind sensor med 3 kopper. 1 omgang er 1m/s og en puls på en indgang, hvordan laver jeg en blok der viser vind hastigheden? Eller noget i den stil. Kan også godt være fx 10 impulser på xx minutter er xx m/s. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Henning Pedersen Besvaret May 23, 2019 Rapporter Share Besvaret May 23, 2019 Hvis én puls = 1 meter pr sekund, skal du vel bare tælle hvor mange pulser der kommer på 1 sekund = vindhastighed i meter/sek. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lars Jacobsen Besvaret May 23, 2019 Rapporter Share Besvaret May 23, 2019 Blot til info: http://www.koch-engineering.com/index.php?id=vindsensor Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Ulle Besvaret May 23, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 23, 2019 Hej Lars og Henning. Jeg har set på Koch hjemmeside, og snaget lidt rundt, der er mange fine ting. Det jeg eftersøger er hjælp til programmering af en blok. Er ok til at programmere, men kan ikke lige få tiden ind i mit projekt. Noget med: Indgang aktiveres, starter timer og der i timertiden tælles op, når timer udløber aflæses antal impulser som så giver vind resultat ca. ikke nøjagtigt, men det er heller ikke nødvendigt med 100% nøjagtighed. Nogen ideer til en blok? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Allan Nissen Besvaret May 23, 2019 Rapporter Share Besvaret May 23, 2019 Du bør ikke bruge timer, da den vil stå og køre konstant og det kan sløve controlleren. Sæt i stedet et tidspunkt og brug tidspunkt = systemtid til at udføre en handling. Har lavet en lille prøve i Visual 3. Kan ikke huske om man kan dividere og bruge kommatal i visual 2. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Henning Pedersen Besvaret May 23, 2019 Rapporter Share Besvaret May 23, 2019 Alt efter hvor præcist et resultat du har brug for, kunne du overveje “kun” at måle med f.eks. 5, 10, 30 eller ? minutters mellemrum. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Ulle Besvaret May 23, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 23, 2019 Allan det ser fantastisk ud, dog er det en Visual 2 jeg har og den kan ikke dividere. Har du en god ide lavet i Visual 2. Henning er lidt inde på det?.? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Ole Besvaret May 23, 2019 Rapporter Share Besvaret May 23, 2019 Hej Ulrich, Kan du ikke med en mindre modificering benytte en af @Lars Jacobsen fine watt meter funktionsblokke? Hilsner Ole Ulle 1 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Allan Nissen Besvaret May 24, 2019 Rapporter Share Besvaret May 24, 2019 Her er det lavet så den opdaterer hver sekund. Det er bare ikke særlig anvendeligt i mine øjne, i forhold til at bruge middelværdi. Du vil se at vindstyrke i mange tilfælde ændrer sig meget op og ned. Men når nu man ikke kan dividere så er det eneste mulighed jeg lige kan komme på. I forhold til kun at aflæse vindstyrken hvert 5 minutter eller mere,´synes jeg bliver endnu værre, da aflæsningen kan vise et vindstød og så står man der i 5 minutter og tænker hold da op det blæser helt vildt. Ulle 1 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Henning Pedersen Besvaret May 30, 2019 Rapporter Share Besvaret May 30, 2019 Jvf. DMI så defineres middelvindhastigheden som et gennemsnit af de sidste 10 minutter. I vedhæftede funktionsblok tælles antal pulser for hver minut, disse sammenlægges og omregnes til et gennemsnitligt hel- og et decimaltal. Jeg har ikke brugt det nye kommaformat, så blokken vil forhåbentlig kunne køre på en 6.2ér, selv om FW i den har lidt afrundingsproblemer. Vindmåler.vis Ulle 1 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Ulle Besvaret June 1, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 1, 2019 Hej Henning Det ser rigtig godt ud, dog kan jeg ikke med min version få den til at dividere. Spørgsmålet er om det er min version af IHC software, men er i tvivl om jeg må køre med nyere version da min controller ikke er nyeste version. Her er lidt data: Controller: Produktionsdato: 16-06-2007 Software version: 2.8.4 Hardware version: 6.1 IO version: 0.0.20 RF version: 1.00.j IHC Software: Version 2.8.6 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Henning Pedersen Besvaret June 1, 2019 Rapporter Share Besvaret June 1, 2019 Hmm - med FW 2.8.4 tænker jeg ikke at der skulle være problemer, men måske de “gamle” FWers “kun” kunne gange og dividere med temperaturer og ikke tal, som jeg har brugt. Jeg kaster lige et øje på det senere i weekenden. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Henning Pedersen Besvaret June 3, 2019 Rapporter Share Besvaret June 3, 2019 Har haft programmet ændret til at arbejde med temperaturer, og forsøgt at lægge det i min 6.2ér med FW 2.8.4. Den fejler hver gang, så vi må nok indse at du ikke får din vindmåler lagt ind som ønsket. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Ulle Besvaret June 3, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 3, 2019 11 timer siden, Henning Pedersen skrev: Har haft programmet ændret til at arbejde med temperaturer, og forsøgt at lægge det i min 6.2ér med FW 2.8.4. Den fejler hver gang, så vi må nok indse at du ikke får din vindmåler lagt ind som ønsket. Det er helt ok, havde det på fornemmelsen at det ikke virkede. Du skal have mange tak for forsøget, og det du har lavet er der noget af det der kan bruges, tak for hjælpen. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Ulle Besvaret June 3, 2019 Forfatter Rapporter Share Besvaret June 3, 2019 På 24.5.2019 at 06:32 , Allan Nissen skrev: Her er det lavet så den opdaterer hver sekund. Det er bare ikke særlig anvendeligt i mine øjne, i forhold til at bruge middelværdi. Du vil se at vindstyrke i mange tilfælde ændrer sig meget op og ned. Men når nu man ikke kan dividere så er det eneste mulighed jeg lige kan komme på. I forhold til kun at aflæse vindstyrken hvert 5 minutter eller mere,´synes jeg bliver endnu værre, da aflæsningen kan vise et vindstød og så står man der i 5 minutter og tænker hold da op det blæser helt vildt. Det virker som det skal, mange tak for hjælpen og program. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Spørgsmål
Ulle
Hej
Nogen der kan knække denne programeringsblok?
Har en vind sensor med 3 kopper.
1 omgang er 1m/s og en puls på en indgang, hvordan laver jeg en blok der viser vind hastigheden?
Eller noget i den stil. Kan også godt være fx 10 impulser på xx minutter er xx m/s.
Link til kommentar
Del på andre sites
14 svar på dette spørgsmål
Recommended Posts