Hop til indhold
  • 0

HW 2 ø80 dimmer brændt af


Kandersen
 Share

Spørgsmål

Jeg havde nok mit livs mareridt i går med IHC installationen. 
Det hele startede med, at jeg ville udskifte en UNI400 til en ø80 (HW 2) dimmer på min datters værelse, hvor hun har 2 x 12v Halogen spot. Årsagen var, at jeg ville udskifte halogen til Philips ExpertColor 6.5watt LEDére. Og det fungere ikke med en UNI400 dimmer pga minimumbelastningen, når det kun er 2 x 6.5w.  
En simpel operation i tavlen, og efter udskiftning af selve dimmeren samt FB i Visual, så virkede halogen lyset.

Dernæst skiftede jeg halogen spotsene ud med LEDerne. Og så gik det galt..

I første forsøg virkede LEDérne sådan set okay. Men hvis jeg skruede helt op for lyset på 100%, så begyndte de at blinke. Jeg puslede lidt med at finde ud af, hvor meget jeg kunne skrue op, indtil de begyndte at blinke, og nåede frem til ca. 90%. Derefter ville jeg slukke lyset og vende tilbage til Visual for at indstille Max for dæmperen. Men nu kunne jeg pludselig ikke slukke lyset overhovedet. Og efter utallige forgæves forsøg valgte jeg i stedet at gå op på loftet og hive strømmen fra dæmperen, og sætte den til igen, samt slukke controlleren kortvarig.. (Det er jo ikke et ukendt fænomen, at dæmperen engang imellem ikke vil slukke). Herfra gik det endnu mere galt.
Controlleren ville ikke starte ordentligt op. Den blå lampe på controlleren stod og blinkede helt vildt, (dvs der var vild trafik på det trådløse). Jeg slukkede controlleren på ny, hev strømmen fra dæmperen og startede controlleren igen. Der var ikke vild blink i den blå lampe mere, så jeg gik ud fra controlleren var startet op som den skulle. Jeg tilsluttede påny strømmen til dæmperen. Gik ned i datterens værelse og ville tænde lyset.. Intet skete.. Jeg testede derfor andet lys i huset som sidder på samme fase (bare for at være sikker på fasen ikke var gået). Det virkede. Gik på loftet og fjernede strømmen igen fra dæmperen og satte den til igen. Men det virkede stadigvæk ikke. Gik i Visual og unlikede samt linkede dæmperen påny. Det kunne jeg sagten, men der kom stadigvæk ikke lys. Udskiftede derefter LEDérne tilbage til Halogen spotsene. Men stadigvæk kom der ikke lys. 

Til sidst vendte jeg mig mod trafoen. Den sidder fysisk placeret i den anden ende af loftet, umiddelbart over datterens værelse.. Og det var vist rigtig godt at jeg gjorde det. Jo tættere på trafoen jeg kom, desto mere kunne jeg lugte, at noget elektronik var brændt af, (fælt typisk lugt fra brændt kondensator olign). Og ganske rigtigt, trafoen var ikke bare varm.. Den var nærmest brændende, så man ikke kunne røre ved den. Afmonterede den i en fart, og havde tilfældigvis en anden trafo i overskud, som jeg monterede i stedet. Nu burde det sgu virke.. 
Men nej, stadigvæk ingen lys :angry:

Jeg afmonterede derefter ø80 dæmperen og satte en UNI250 (1-modul) dæmper på. Den kan sagtens klare det med 2x35watt halogen. Vupti! Så var der igen lys på datterens værelse, men dog ikke LED, som var det oprindelige mål.

Fedt nok.. Nu stod jeg så med en nærmest rødglødende trafo, og en ø80 HW2 dæmper, som umiddelbart virkede defekt :angry: 

Ikke nok med det.. Lyset i vores køkken under køkkenskabene (det er 12 x 2watt dæmpbar LEDére), som er styret af en UNI250 (1-modul) dæmper og 3 stk LED drivere. Der var svagt lys i 3 af de 12, mens resten var slukket. Og jeg kunne ikke hverken slukke eller tænde dem. ARRRGH!!!
Adskillige forsøg på at gen-linke denne UNI250 (1-modul) dæmper var forgæves i Visual.. 

Hvad fanden sker der.. Først trafoen på datterens værelse samt den ø80 dæmper.. Og nu også denne UNI250 (1-modul) dæmper, som ingen forbindelse har til hinanden.. Godt nok sige rman, en ulykke sjældent kommer alene. Men det her det er sgu langt ude.. 

Her til morgen har jeg rodet lidt med ø80 dæmperen og UNI250 dæmperen i en test opstilling jeg har her på kontoret. Trafoen har jeg opgivet. Den var ca. 2-3 timer om at få en nogenlunde normal temperatur tilbage, så den tror jeg bare ryger over højre skuldre.  
UNI250 dæmperen kunne jeg pludselig godt linke. Og den fungerede fint med en 35watt halogen tilsluttet.. Meget underligt at jeg ikke kunne få den til at linke igår. Den røg tilbage til installationen, og den virker fint igen med spottene i køkkenet. Vildt mystisk!
Men ø80 dæmperen kan jeg simpelthen ikke få til at virke mere. Den linker/unlinker fint i Visual. Men uanset hvad jeg sætter på af belastning, så er der intet der tænder. Mit gæt var, at der måske sad en sikring inde i den. Men det gør der ikke umiddelbart.. Så medmindre nogen har en god ide, så lader det til, at den også bare skal over højre skulder nu :angry: 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

19 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hvad der er sket ved jeg ikke, men det er ikke unormalt at elektronik brænder hinanden af. Om det er trafoen som har brændt dimmeren af eller omvendt er svært at sige.

Problemet i køkkenet kan have været et normalt problem i forbindelse med en genstart hvor controlleren ikke kommer 100% korrekt op.

Men lige et tip. Når du sætter støm på en wireless dimmer, så vil den normalt kommuniker kortvarigt med controlleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg synes bare det er vildt at både trafo og dæmper ryger. Faktisk forstår jeg ikke, hvorfor der ikke er en sikring i dæmperen, til netop at beskytte den. Det var der da i gamle dage i dæmperne. 

Mht køkkenet, så har du nok ret.. Det er bare underligt jeg ikke kunne linke dæmperen igen. Jeg prøvede indtil flere gange. Men her til morgen kunne jeg godt. Controlleren har ikke været genstartet siden. 

Tip modtaget, omend ikke forstået. Dæmperen skulle gerne fortsætte med at kommunikere med controlleren :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er ikke sikkert at en sikring vil forhindre en moderne dimmer i at brænde af. Det som ofte dræber dimmer idag er højfrekvent eletrisk støj fra den tilsluttede belastning.

Vedr. tip. Den blå diode på controllerne skal blinke et par gange når du sætter strøm på en wireless dimmer. Det er en nem måde at se at der er strøm på dimmeren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Lars1 skrev:

Det er ikke sikkert at en sikring vil forhindre en moderne dimmer i at brænde af. Det som ofte dræber dimmer idag er højfrekvent eletrisk støj fra den tilsluttede belastning.

Det var to LED som har siddet et andet sted, også med et ø80 dimmer. 

 

10 minutter siden, Lars1 skrev:

Vedr. tip. Den blå diode på controllerne skal blinke et par gange når du sætter strøm på en wireless dimmer. Det er en nem måde at se at der er strøm på dimmeren.

Ja, men det var noget mere end bare kortvarig, det var nærmest som langvarig hysterisk blink. 

btw.. Dette er trafoen:

 

20190428_132715.jpg

20190428_132726.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Thomas skrev:

Har skiftet samme trafo, den havde dræbt en uni 400 ihc. Da jeg satte den direkte til 230v slog den sikringen i gruppeafbryderen...

Det er sgu lidt foruroligende synes jeg. Den har jo kørt med en UNI400 dimmer uden problemer, dog kun med halogen kilder. 

I soveværelset har vi også to spotlamper i loftet. Jeg har ikke været nede i den ende af loftet for at se, hvilken trafo det er, (fordi jeg skal hen over loftet hvor vi har loft til kip i stuen, så det er lidt besværligt). Jeg har en mistanke om det er den samme trafo. På den sidder også et ø80 lampeudtag dimmer, og de selvsamme Philips Expert color LEDére. Og det fungere glimragende der. 

Nogen som har et bud på en god brugbar dæmpbar trafo eller evt LED driver med to udgange?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Jesper Lundegaard Kallehauge skrev:

Normalt når du har jernkernetraffo skal du minimum belaste den 80%.

Ellers kan den lave nogen store startstrømme. 

Men var det ikke en ide og skifte de 12v ud med nogen 230v spot. Du kan få nogen i god kvalitet til ca 250kr

En fantastisk ide, lige bortset fra, at dem der sidder i loftet nu har nogle rigtig åndsvage mål. Det er disse:
https://ao.dk/dl-221-iso-12v-35w-gu53-bs-4242463346

Oven i det, så vil skift til 230v GU10 også betyde, at jeg skal skifte kablerne. I dag er der trukket 2x0.75mm fra trafo og ud til hver eneste spot. Og det er ikke helt lige til medmindre jeg river nærmest alt isoleringen op, fordi den snedige elektriker har været så "flink" at clipse ledningerne hele vejen, under isoleringen.. Bevars, det er ikke et svært job, det er "bare" et stort job.
Jeg havde skam kigget på nye spot. Også nogen der er præcis magen til dem vi har nu, bare med GU10. (DL-221 fåes også med GU10 fatning). Jeg havde sågar købt nye GU10 fatninger til dem vi har nu, og jeg ville have skiftet dem. Men så var der en der fortalt mig, at det må man ikke, samt at jeg skal have nyt kabel.. Så er jeg lige vidt.. :angry: 

Her er præcis de samme, bare 230v med GU10 
https://ao.dk/dl-221-iso-230v-35w-gu10-bs-4242470517

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Lars1 skrev:

Hvis installationen er lovlig idag og ledningerne er godkendt til 230V, så mener jeg også den vil være lovlig hvis du sætter mindre sikringer foran ledningerne så de er kortslutnings og overbelastnings sikret.

Det tvivler jeg på er nok. Det er jo 2 x 0.75mm PVL fra trafo til spot. Dvs der mangler jordledningen. Den tror jeg ikke jeg slipper uden om, hvis jeg laver det om til 230volt. Og så kan jeg være i tvivl om kravet til ledning er godt nok i det hele taget. Jeg kan ikke se på ledningerne i dag, hvor varmebestandige de er. Men det skal efter reglerne (nyere tror jeg) være min. 90 grader, så vidt jeg forstår reglerne for indbygningsspot. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jordledning er kun et krav hvis der er en jord klemme i spottet og den er forbundet.

Strækstrøms reglement gælder for alle spændinger. Hvis du ændre fra 12V til 230V falder din strømstyrke i ledningen hvilket gør at der bliver afsat mindre varme i den. Så hvis den er godkendt til 230V, og du sætter mindre sikringer foran den, så bør det være lovligt. Lige nu sikre trafoen at der ikke bliver sendt mere strøm gennem ledningen end den er godkendt til.

Jeg skal ikke kunne sige om der er kommet nye regler. Derudover brugte vi aldrig brugte 0.75 PVL i faste installationer da jeg arbejdede som elektriker. Men om det var fordi at det gjorde man bare ikke, eller om det ikke var lovligt kan jeg ikke huske. Men såvidt jeg husker var der de samme krav til ledninger ud til spottene, når de lå som skjult installation, hvad enten det var 12V eller 230V. Men tag fat i en installatør og hør hvad han siger. Det kan højst koste 1 times rådgivning.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Lars1 skrev:

Jordledning er kun et krav hvis der er en jord klemme i spottet og den er forbundet.

Det aner jeg ikke om den er. De er ikke købt endnu netop fordi det er (nok) for meget bøvl at skiftet spottet.

18 timer siden, Lars1 skrev:

Så hvis den er godkendt til 230V, og du sætter mindre sikringer foran den, så bør det være lovligt.

Den ide havde jeg også selv tænkt. Men det strander som sagt også i kablerne. 

18 timer siden, Lars1 skrev:

Derudover brugte vi aldrig brugte 0.75 PVL i faste installationer da jeg arbejdede som elektriker. Men om det var fordi at det gjorde man bare ikke, eller om det ikke var lovligt kan jeg ikke huske.

Det er svært at se på kablerne. Det ligner ganske alm. 0.75 pvl.  (lampeledning om du vil). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Var det en mulighed at stikke en tynd pind op gennem isoleringen og binde et nyt 3-leder downlightkabel på den? Og så sætte den nye GU 10 spots op eller bare skifte fatningen og tilslutningsdåsen, selvom man ikke må.

Det er sådan jeg laver spotinstallation i gamle huse ved at fiske kablerne op igennem isoleringen, jeg gider sku ikke fjerne hele lortet :-)

Så kunne du bare glemme alt om de gamle fastsømmede kabler og kappe dem i enderne. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
53 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Var det en mulighed at stikke en tynd pind op gennem isoleringen og binde et nyt 3-leder downlightkabel på den?

Yep, og du har nævnt det før :)

54 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

eller bare skifte fatningen og tilslutningsdåsen, selvom man ikke må.

Ja den del er jo den som kribblede i mine fingre, indtil jeg fik at vide, at det må man ikke. Jeg har et hav af GU10 fatninger (med ledning monteret) liggende i en pose der bare ligger griner af mig :angry:

56 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Så kunne du bare glemme alt om de gamle fastsømmede kabler og kappe dem i enderne.

Da jeg skiftede spot i udhænget i indgangspartiet (du har været her), der var det det jeg gjorde.. Klippede de gamle kabler, trak nyt (downlight spot 3x1.5mm 90 grader) kabel til den første spot og sløjfede videre til de 9 næste. Den rigtige løsning med de spot inde i huset er jo desværre den samme. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Kandersen skrev:

Da jeg skiftede spot i udhænget i indgangspartiet (du har været her), der var det det jeg gjorde.. Klippede de gamle kabler, trak nyt (downlight spot 3x1.5mm 90 grader) kabel til den første spot og sløjfede videre til de 9 næste. Den rigtige løsning med de spot inde i huset er jo desværre den samme. 

Ja, det er vejen at gå :-/ 

Fik du for resten nået at måle dine temperaturer i Nilan anlægget med termometeret?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
44 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Fik du for resten nået at måle dine temperaturer i Nilan anlægget med termometeret?

Yep, og fantastisk hjælp med et termometer der er nemmere at håndtere.. Jeg må se at komme forbi dig så du kan få det tilbage.. 

Problemet er noget mere omstændig end jeg håbede på, for det kan kun være rør-isoleringen som simpelthen ikke er effektiv nok.
Dvs om vinteren køles ventilationluften unødig ned, og om sommeren er det desværre med til at varme huset op, fordi hele installationen står på loftet som er uisolerede. Jeg har også læst flere steder andre nævne, at den standard isolering der anbefales, (50/100mm), den simpelthen ikke er god nok til at være optimal under de forhold som anlægget er sat op under her hos os.. Det er rimelig simpel logik, men hammerende frustrerende.
Jeg er lidt i vildrede om, hvad jeg helt præcist skal gøre ved det. Det er jo i realiteten et komfort problem. Men det irriterer mit øje, når jeg en dag som forleden med høj sol og forholdvis kølig luft uden for ser, at den luft der blæses ud i huset er varmere end den der suges, selvom spjældet er åbent. Det indikere jo netop, at pga loftet bliver varmet op af solen, og isoleringen er for ringe, så varmes luften i rørene også op. Og hele ideen med veksleren, spjæld osv ryger af fløjten - ja faktisk hele anlægget giver ikke længere mening.
Det forklarer også hvorfor der kan blive ulidelig varmt i huset (energi rigtig bygget i 2007) selv på forholdsvis kølige sommerdage/forårsdage, samt hvorfor vi er nødt til at åben vinduer, da det at skrue op for ventilations anlægget bare gøre det hele værre. 

Løsningen er derfor at få isoleret korrekt/optimalt. Så jeg skal nok ud og alliere mig med et firma som jeg tør stole på ved nok om dette og er effektive. Alternativ er at gøre det selv, men det er en langvarig affære efter hvad jeg har set. Det er ikke bare få meter isolering her :(

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kandersen skrev:

Yep, og fantastisk hjælp med et termometer der er nemmere at håndtere.. Jeg må se at komme forbi dig så du kan få det tilbage.. 

Problemet er noget mere omstændig end jeg håbede på, for det kan kun være rør-isoleringen som simpelthen ikke er effektiv nok.
Dvs om vinteren køles ventilationluften unødig ned, og om sommeren er det desværre med til at varme huset op, fordi hele installationen står på loftet som er uisolerede. Jeg har også læst flere steder andre nævne, at den standard isolering der anbefales, (50/100mm), den simpelthen ikke er god nok til at være optimal under de forhold som anlægget er sat op under her hos os.. Det er rimelig simpel logik, men hammerende frustrerende.
Jeg er lidt i vildrede om, hvad jeg helt præcist skal gøre ved det. Det er jo i realiteten et komfort problem. Men det irriterer mit øje, når jeg en dag som forleden med høj sol og forholdvis kølig luft uden for ser, at den luft der blæses ud i huset er varmere end den der suges, selvom spjældet er åbent. Det indikere jo netop, at pga loftet bliver varmet op af solen, og isoleringen er for ringe, så varmes luften i rørene også op. Og hele ideen med veksleren, spjæld osv ryger af fløjten - ja faktisk hele anlægget giver ikke længere mening.
Det forklarer også hvorfor der kan blive ulidelig varmt i huset (energi rigtig bygget i 2007) selv på forholdsvis kølige sommerdage/forårsdage, samt hvorfor vi er nødt til at åben vinduer, da det at skrue op for ventilations anlægget bare gøre det hele værre. 

Løsningen er derfor at få isoleret korrekt/optimalt. Så jeg skal nok ud og alliere mig med et firma som jeg tør stole på ved nok om dette og er effektive. Alternativ er at gøre det selv, men det er en langvarig affære efter hvad jeg har set. Det er ikke bare få meter isolering her :(

50/100 mm er ellers temmelig meget isolering. Mine rør er kun isoleret med 30mm, men det bør normalt være det dobbelte minimum, men mine er jo også i en opvarmet kælder.

Super at du kunne bruge dine målinger til noget. Hvis du ikke lige skal forbi, skal du ikke køre efter det, mine forældre har købt hus på en af vejene ved dig, så jeg kan bare kigge ind om en måneds tid når de er flyttet. Jeg står ikke lige og mangler det :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

men mine er jo også i en opvarmet kælder.

Og det er præcis det som er problemet hos os med anlægget på et u-isoleret loft, hvor der rask væk kan blive (oftest bliver) vanvittigt varmt om sommeren (inkl forår/efterår specielt når det ikke blæser en hård pelikan), og omvendt hundeslæde koldt om vinteren. Det er gabende logik, at det stiller væsentlig større krav til isoleringen af anlæg og rørene, hvis det skal fungere optimalt. 
Det er lige før jeg vil påstå, at man med fordel kunne udnytte denne "overskudsvarme" i rørene fra forår til efterår med en lille luft/vand varmepumpe, der udelukkende driver gulvvarmen til en komfort temperatur på de kolde klinkegulve. Så skal den bare kører mens solen står højst på himlen, og solcelleanlægget gør det som det er bedst til :)

1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hvis du ikke lige skal forbi, skal du ikke køre efter det, mine forældre har købt hus på en af vejene ved dig, så jeg kan bare kigge ind om en måneds tid når de er flyttet. Jeg står ikke lige og mangler det :)

Perfekt.. Så kan jeg roligt lægge min dårlige samvittighed lidt til side :rolleyes:

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok