Lennarth Smed Skrevet October 25, 2018 Rapporter Share Skrevet October 25, 2018 Hej Jeg har en Visual HW6.1 liggende som jeg skal bruge til et drivhus projekt. Jeg har nogle 16 magnet ventiler som jeg skal bruge til formålet. Hver ventil er på 8W så jeg formoder jeg skal bruge nogle hjælperelæer, hvilke vil i anbefale? og hvilke output moduler ville være de bedste? mvh. Lennarth Smed Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lars1 Besvaret October 25, 2018 Rapporter Share Besvaret October 25, 2018 Hvilken spænding bruger magnet ventilerne? Hvis det er 230V skal du bare have fat i 2 IHC 230V output moduler. Hvis det ikke er 230V, kan du evt. bruge dette http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=14&n2=1400&n3=1403&n4=2519 eller dette http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=14&n2=1400&n3=1403&n4=1425 Fælles for dem begge er at de ikke kræver hjælpe relæer, men de er relativ dyre. Hvis du skal bruge hjælpe relæer, er det vigtigt at kende spændingen på dine magnet ventiler for at kunne vælge de rigtige. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lennarth Smed Besvaret October 26, 2018 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 26, 2018 Hej Lars Tak for svar. Der er dog 24VDC spænding på magnet ventilerne, så de to moduler kan ikke bruges. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Henning Pedersen Besvaret October 26, 2018 Rapporter Share Besvaret October 26, 2018 Selv om IHC output modulet heder 230v kan det sagtens bruges til 24v, dermed sparer du pladsen, og udgiften, til overdragelsesrelæer. Et 230v modul er "bare" 8 relæer som er galvanisk adskilt fra IHC, og opdelt i 2 grupper af 4 relæer som hver tilsluttes samme forsyning - klemmerne 1-4 og 5-8. Om du tilslutter 24 eller 230v er ligegyldigt. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Kandersen Besvaret October 26, 2018 Rapporter Share Besvaret October 26, 2018 Han kan vel også bruge 2 af det lidt billigere 400/8 x 10 output modul: https://www.yousave.dk/shop/lk-ihc-modul-231p.html Der er de også galvanisk adskilt, og skal ikke bekymre sig om opdeling af grupper. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Henning Pedersen Besvaret October 26, 2018 Rapporter Share Besvaret October 26, 2018 Korrekt - det er dog 300,- kr. dyre. Og der er ikke behov for 2300W pr. relæ. Tænker "kun" han anskaffer én 24v DC strømforsyning, og så er der ikke behov for opdeling. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Kandersen Besvaret October 26, 2018 Rapporter Share Besvaret October 26, 2018 Hmm, bitstabil modulet er da væsentlig dyrere end output 400/8 x 10. Men det var måske ikke det modul du mente? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Henning Pedersen Besvaret October 26, 2018 Rapporter Share Besvaret October 26, 2018 Et almindeligt 230v output koster 870, det du linker til koster 1160, Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Kandersen Besvaret October 26, 2018 Rapporter Share Besvaret October 26, 2018 Ahh ja selvfølgelig.. Tænkte ikke lige på et alm 230v output selvfølgelig også kan bruges, når det er samme preference til det hele. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lars1 Besvaret October 26, 2018 Rapporter Share Besvaret October 26, 2018 Hver udgang på et 24V output modul kan belastes med 500mA. Ved 24V er det 12W, så brug bare de billigere 24V output moduler uden hjælpe relæer. 24V output modulet har seperat 0V og 24V for udgangene. Jeg vil anbefale at du henter 24V til disse fra en anden strømforsyning end IHC strømforsyningen, bare for at være sikker på at du ikke overbelaster IHC strømforsyningen. Forbind 0V på begge strømforsyninger, så har de samme 0 potentiale. Det er ikke noget krav, men det giver en mere balanceret installation, og hvis du skulle få blandet de 2 24V installationer undgår du overspænding hvis de er uens belastet. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Henning Pedersen Besvaret October 26, 2018 Rapporter Share Besvaret October 26, 2018 1 time siden, Lars1 skrev: Hver udgang på et 24V output modul kan belastes med 500mA. Ved 24V er det 12W, så brug bare de billigere 24V output moduler uden hjælpe relæer. Korrekt, men jeg var, og er, i tvivl om hvor stor en startstrøm de kan bære. Ventilerne er opgivet til 8w (første indlæg) startstrømmen er sandsynligvis de normale x6, dermed er vi oppe på hele 48w pr. ventil, hvilket er langt over udgangenes kapacitet. Derfor vil jeg fastholde anbefalingen af et 230v modul. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lars1 Besvaret October 27, 2018 Rapporter Share Besvaret October 27, 2018 13 timer siden, Henning Pedersen skrev: Korrekt, men jeg var, og er, i tvivl om hvor stor en startstrøm de kan bære. Ventilerne er opgivet til 8w (første indlæg) startstrømmen er sandsynligvis de normale x6, dermed er vi oppe på hele 48w pr. ventil, hvilket er langt over udgangenes kapacitet. Derfor vil jeg fastholde anbefalingen af et 230v modul. Eftersom det er magnetventiler, sidder der sikkert en spole svarende til en motor i dem, og så har du ret i at startstrømmen er x6, men det er kun i et split sek. så mon ikke de klare det. Det er jo "kun" x4 af max belastningen ved 24V. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lennarth Smed Besvaret October 28, 2018 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 28, 2018 Hej Jeg kan se der kommet godt gang i tråden. Fandt et datablad på ventilern https://www.burkert.com/en/Media/plm/DTS/DS/DS6213-Standard-EU-EN.pdf?id=DTS0000000000000001000115690ENS <-- det sådan nogle banditter der skal bruges. Håber det kan hjælpe på opklaringen af hvordan jeg bedst løser opgaven. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lars1 Besvaret October 28, 2018 Rapporter Share Besvaret October 28, 2018 Der er mange forskellige modeller på det datablad. Det dækker alt fra 0-240V, AC/DC og 8-60W. Alt efter hvilken model du vælger har du forskellige muligheder. Op til 48V og 24W ved 48V eller 12W ved 24V kan du bruge et standard Output 24 modul. Det virker med både AC og DC spænding. Over 48V kan du bruge et standard Output 230 modul. Det virker også med både AC og DC spænding. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lennarth Smed Besvaret October 29, 2018 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 29, 2018 Som tidligere skrevet så er det 24VDC spænding og 8W effekt. Er det så ikke nødvendig og bruge hjælperelæ? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Henning Pedersen Besvaret October 29, 2018 Rapporter Share Besvaret October 29, 2018 Nej - men Lars1 og jer er tydeligvis ikke lige modige. Jeg ville anvende to 230v output moduler som garanteret kan bære belastningen. De er lidt dyre, men med tanke på prisen på alt det vand der kan nå at løbe ud inden du opdager fejlen så er jeg ikke i tvivl. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lennarth Smed Besvaret October 29, 2018 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 29, 2018 12 minutter siden, Henning Pedersen skrev: Nej - men Lars1 og jer er tydeligvis ikke lige modige. Jeg ville anvende to 230v output moduler som garanteret kan bære belastningen. De er lidt dyre, men med tanke på prisen på alt det vand der kan nå at løbe ud inden du opdager fejlen så er jeg ikke i tvivl. Perfekt.. Så er det også lettere med lys osv. der skal bare bruge det samme modul.. Tak for hjælpen. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Henning Pedersen Besvaret October 29, 2018 Rapporter Share Besvaret October 29, 2018 1 minut siden, Lennarth Smed skrev: Så er det også lettere med lys osv. der skal bare bruge det samme modul.. Du skal lige være opmærksom på at udgangene på 230v modulet er "samlet" i to grupper af 4 stk. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Lennarth Smed Besvaret October 29, 2018 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 29, 2018 2 timer siden, Henning Pedersen skrev: Du skal lige være opmærksom på at udgangene på 230v modulet er "samlet" i to grupper af 4 stk. Betyder det at hvis 4 ventiler er aktive i samme gruppe så kan de fire fejle? Og at man ikke skal kable dem sådan at man kan komme til at trække alle 4 på een gang? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Henning Pedersen Besvaret October 29, 2018 Rapporter Share Besvaret October 29, 2018 At de er samlet i to grupper betyder bare at udgangene kan fordeles på 2 grupper/sikringer. Udgang 1 til 4 forsynes fra klemme (1-4) og udgangene 5 til 8 forsynes fra klemme (5-8). Så ja, det betyder at alle ventiler på samme gruppe fejler hvis sikringen ryger, hvis det er kritisk skulle du nok overveje at montere overvågning af hver sikring. Med 230v moduler må du trække alle 16 ventiler samtidigt. Vær dog opmærksom på om din strømforsyning kan klare det. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
0 Kandersen Besvaret October 29, 2018 Rapporter Share Besvaret October 29, 2018 31 minutter siden, Henning Pedersen skrev: Så ja, det betyder at alle ventiler på samme gruppe fejler hvis sikringen ryger Det er måske endda to sikringer, der kan vælte det hele. Den ene til at styre output 230 modulet, (sikringen til IHC installationen). Den anden til hans 24v trafo (medmindre han sætter den på samme sikring selvfølgelig). Jeg har dog svært ved at se, at det kan være ret meget anderledes. Bortset fra det, så er det oftest nemmere at vise forbindelserne på en tegning. Jeg mener LK allerede har lavet en tegning, men jeg kan ikke lige finde den. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Spørgsmål
Lennarth Smed
Hej
Jeg har en Visual HW6.1 liggende som jeg skal bruge til et drivhus projekt.
Jeg har nogle 16 magnet ventiler som jeg skal bruge til formålet.
Hver ventil er på 8W så jeg formoder jeg skal bruge nogle hjælperelæer, hvilke vil i anbefale? og hvilke output moduler ville være de bedste?
mvh.
Lennarth Smed
Link til kommentar
Del på andre sites
20 svar på dette spørgsmål
Recommended Posts