Ulle Skrevet July 6, 2018 Rapporter Share Skrevet July 6, 2018 Hej Jeg bruger IHC Captain til at gemme data i en database på nettet og så vises data på en side. Jeg bruger funktioner som findes i Captain, og alt virker: n=[newval]&o=[oldval]&d=[date]&t=[time]&res=[resid] Jeg har lavet en variabel i databasen som gemmes fra Captain: Type=Føler&TypeTekst=Findes ved vindue Mit problem er bare at teksten ikke gemmes som jeg skriver den, men i en samlet streng og uden æøå. Fx bliver TypeTekst=Findes ved vindue til: Findesvedvindue Samt æøå bliver mærkelige tegn. Nogen der har en ide til dette? Gerne nogen der selv har rodet med det og fundet frem til svar om der er en løsning eller ikke! Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikkel Skovgaard Besvaret July 7, 2018 Rapporter Share Besvaret July 7, 2018 Jeg skal gerne lige se på det. Kan du tage et screenshot af opsætningen Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Ulle Besvaret July 7, 2018 Forfatter Rapporter Share Besvaret July 7, 2018 Vedhæftet er 3 billeder. Et af regl opsætningen. Et af det der kommer i databasen. Der kan man se at ø bliver mærkelig samt sætningen rykkes sammen, mellemrum fjernes. Et af det der kommer på .asp siden, det er bare det der er i databasen. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret July 8, 2018 Rapporter Share Besvaret July 8, 2018 Sikkert noget med valg af tegnsæt UTF8,ISO, ansi osv i koden, eller brugerinterfacet. Æ,ø,å samt specialtegn volder ofte (læs næsten altid) problemer når de benyttes via web formularer/html og skal derfor "indkapsles" for at blive parset korrekt. Prøv evt at Google æ,ø,å i html og test med nogle af forslagene. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikkel Skovgaard Besvaret July 9, 2018 Rapporter Share Besvaret July 9, 2018 Du skal sætte og sørge for dit kode der gemmer i databasen gemmer i utf8 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Ulle Besvaret July 9, 2018 Forfatter Rapporter Share Besvaret July 9, 2018 Hjælper det også på at den dropper mellemrum? Det tvivler jeg på.... Fx bliver TypeTekst=Findes ved vindue til: Findesvedvindue Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikkel Skovgaard Besvaret July 9, 2018 Rapporter Share Besvaret July 9, 2018 Måske, ved ikke helt, være du ikke URL dekoder det. Jeg har ikke haft tid til at se på koden i dag Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Ulle Besvaret July 9, 2018 Forfatter Rapporter Share Besvaret July 9, 2018 Kan kode mig ud af æøå på min .asp side som gemmer i database, og kaldes af Captain. Gøres med følgende to linjer i starten af min .asp side: Response.CodePage = 65001 Response.CharSet = "utf-8" Men mellemrum mellem ord forsvinder stadig, og kan ikke kodes eller er noget med karakterset. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Martin Abildgaard Besvaret July 9, 2018 Rapporter Share Besvaret July 9, 2018 I anden context parser jeg mellemrum som %20 i Get stringen. Måske kan det hjælpe. Tror ikke mellemrum er valid.. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Ulle Besvaret July 9, 2018 Forfatter Rapporter Share Besvaret July 9, 2018 Så er det løst: Kan kode mig ud af æøå på min .asp side som gemmer i database, og kaldes af Captain. Gøres med følgende to linjer i starten af min .asp side: Response.CodePage = 65001 Response.CharSet = "utf-8" Mellemrum løses ved at skrive %20 hvor der skal være mellemrum. \Ulrich Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Martin Abildgaard Besvaret July 10, 2018 Rapporter Share Besvaret July 10, 2018 denne kan måske hjælpe lidt : https://www.w3schools.com/TAGS/ref_urlencode.asp Mikkel Skovgaard 1 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Mikkel Skovgaard Besvaret July 11, 2018 Rapporter Share Besvaret July 11, 2018 Ja har kigget, ihc captain overholder standard URL encoding of utf8. Hvis man bruger asp () så kan man måske se her : https://gist.github.com/gwobcke/2773779 Ulle 1 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts