Hop til indhold
  • 0

Velegnet FB til garage

Brian Hartung
 Share

Spørgsmål

Hejsa
Jeg har fået trukket kabel til/fra min port, sådan at jeg nu kan åbne/lukke porten via IHC og en feedback til IHC, som er høj når porten er åben og lav når den er lukket.

Tanken er at spot i garagen skal tænde når porten åbnes og det er jo i sig selv ikke noget problem, men alligevel så griber det om sig fordi... :)
Forudsat at skumringsrelæ er aktiv, skal lyset tænder når indg. går høj (port åben), men den skal forblive tændt selv om indg. går lav igen (port lukket).
Tændes lys med port skal det slukke med timer. Men jeg vil også gerne kunne slukke med kontakt.
Og i det hele taget overstyring med almindelig tænd/sluk, hvis jeg roder rundt i garagen.
Lige nu bruger jeg 1.2.01.c da spottene sidder på en dimmer.

Findes en sådan FB?

Redigeret af Brian Hartung
Havde glemt detaljen omkring dimmer
Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0
20 timer siden, Brian Hartung skrev:

Hejsa
Jeg har fået trukket kabel til/fra min port, sådan at jeg nu kan åbne/lukke porten via IHC og en feedback til IHC, som er høj når porten er åben og lav når den er lukket.

Tanken er at spot i garagen skal tænde når porten åbnes og det er jo i sig selv ikke noget problem, men alligevel så griber det om sig fordi... :)
Forudsat at skumringsrelæ er aktiv, skal lyset tænder når indg. går høj (port åben), men den skal forblive tændt selv om indg. går lav igen (port lukket).
Tændes lys med port skal det slukke med timer. Men jeg vil også gerne kunne slukke med kontakt.
Og i det hele taget overstyring med almindelig tænd/sluk, hvis jeg roder rundt i garagen.
Lige nu bruger jeg 1.2.01.c da spottene sidder på en dimmer.

Findes en sådan FB?

Det kunne løses på denne måde. Det kan også samles elegant i én funktionsblok, men her kan du selv kigge med. Det er kun AND-blokken jeg har redigeret navnene på.

Hvis skumring er ON og porten afgiver en puls ved åbning, tænder Dimmer (på seneste niveau) og nedtællingen starter.

Inden tiden er gået kan du slukke lyset (dimmeren) på dit tryk.

Hvis lyset er tændt og du åbner porten forbliver det tændt, dette må jeg snart have implementeret på min egen portstyring :D

Upload virker ikke for tiden, så den er her: https://www.dropbox.com/s/3tu6qzlwl57nv9x/Brian Hartung port.vis?dl=0

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
På 4/2/2018 at 17:01 , Bjarne Sørensen skrev:

Det kunne løses på denne måde. Det kan også samles elegant i én funktionsblok, men her kan du selv kigge med. Det er kun AND-blokken jeg har redigeret navnene på.

Hvis skumring er ON og porten afgiver en puls ved åbning, tænder Dimmer (på seneste niveau) og nedtællingen starter.

Inden tiden er gået kan du slukke lyset (dimmeren) på dit tryk.

Hvis lyset er tændt og du åbner porten forbliver det tændt, dette må jeg snart have implementeret på min egen portstyring :D

Upload virker ikke for tiden, så den er her: https://www.dropbox.com/s/3tu6qzlwl57nv9x/Brian Hartung port.vis?dl=0

Super, tak - det lugter jo lidt at juleaften. Tester med det samme. :-)
Porten giver ikke en puls når den åbner. Portens output er høj (34V) så længe porten er åben. Og det er ikke kun fuld åben, men bare alt andet end helt lukket.
Pga. de 34V sidder der en optocoubler imellem som hiver IHC indgang til stel. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
44 minutter siden, Brian Hartung skrev:

Super, tak - det lugter jo lidt at juleaften. Tester med det samme. :-)
Porten giver ikke en puls når den åbner. Portens output er høj (34V) så længe porten er åben. Og det er ikke kun fuld åben, men bare alt andet end helt lukket.
Pga. de 34V sidder der en optocoubler imellem som hiver IHC indgang til stel. :-)

Øv, det virker jo ikke... :( Min dimmer er vist det der kaldes en Fortrådet simpel dimmer. Altså en puls til tænd/sluk og holdes knappen inde reguleres styrken.
Det kan jeg ikke få til at spille med din FB! Øv!! :(

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
9 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Det virker ellers i simulering. 

Hvad er det der ikke virker?

Fordi det er en dimmer, så den skal have en puls for tænding og stadig kunne dimmer med almindelig kontakt!
Med mindre at jeg ikke forstår FB - det kan meget vel være det er der, den er gal. :rolleyes:

Jeg har lige tilladt at vedhæfte mit program. For en del af det virker nu!
Når port åbnes genereres en puls til at tænde dimmer.
Pulsen går igennem en OR for at den eksisterende dimmer FB stadig kører uafhængigt.
Men det virker ikke rigtigt for er lyset tændt i forvejen så slukker lyset i garagen når porten åbnes!
Så jeg skal have sat et flag når lyset er tændt.
Og så mangler timer-delen.

Åh, men der er flere ting i det!!
Når vi kører om morgenen, tænder vi selv lyset i garagen.
Så er lyset tændt men timeren skal stadig kunne slukke lyset. Men det kan den jo også sagtens (hvis den var der) :huh:
Arg, det er sku' lidt langthåret når man ikke er "verdens mester" i funktionsklokke...

Jeg vil lige prøve om jeg kan få sat et flag. Og så måske kunne lurer i en anden FB, hvordan man læser den!

Asmus124 test.vis

Link til kommentar
Del på andre sites