Hop til indhold
  • 0

Wireless dimmer vil ikke...


Coralreef
 Share

Spørgsmål

Hejsa

Er i gang med at programmere min ny installation op, som er med Visual 3 controller og en del Ø80 dimmer udtag. Der er fint signal og det hele men det lever TOTAL deres eget liv !

Nogle gange kan man aktivere dem - andre gange ikke - andre gange hvor de reagere 5 sekunder senere !

De er alle programmeret op med 1.2.05 blokken og uden PIR, nat, skumring mm pt. Ren touch tryk !

 

Nogen gode bud ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
53 minutter siden, Kandersen skrev:

Om aftenen er nok også der hvor der er størst temperatur udsving, og derfor stor "puls aktivitet". 
Men hvor "aktiv" er din el måler?

Jeg fik mig nok ikke helt godt nok formuleret i sidste svar. de 1000 pulser jeg skrev om, kommer fra elmåleren. Det er et gennemsnit i timen, i løbet af døgnet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har også oplevet problemer med en af mine dimmere på det seneste. Har ikke haft disse problemer før. 

Dimmer vil ikke reagere på nogen tryk, men går jeg ud og trykker fysisk på dimmeren 1 gang for at slukke, så kører det igen... 

Det er meget tilfældigt hvornår problemet opstår, men irriterende er det. 

Følger spændt med her. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej med jer,

Jeg har også oplevet liggende problemer med min IHC installation og har dem stadig.

De udfordringer jeg løbende har bemærket har jeg forsøgt at beskrive herunder. Dog kunne det også være spændende og måske opklarende hvis i har oplevet et liggende mønster?

Mit eget bedste bud er indtil nu at der er enten problemer med antenne fra IHC controllere (mener at have læst noget om hvordan den spreder signalet et sted). Støj fra andre produkter, men tænker de andre trådløse ting vi har i huset er også anerkendt og burde vel virke sammen...

  • Udfald på de Wireless IHC dimmer :( når de aktiveres fra trådet tryk. Lige fra dag et har jeg på den ene eller andet oplevet dette problem. Fra start af oplevet jeg det særligt i to rum og var ved at blive sindsyg over det. Efter opdatering til nyeste IHC controller FW og i desperat forsøgt på at løse det, vendte jeg den trådløse antenne nedad. Herefter gik problemet væk. 
  • Men herefter og i en meget lang periode fik jeg liggende problemer til to andre trådløse dimmer. De blev udskiftet her lige før jul, som første forsøg i en fejlsøgning, men det har ikke hjulpet på problemet. De er placeret som nogle af de dimmere, tættest på el-tavlen i henholdvis vores alrum og over en køkkenø.
  • Den standard medleveret IHC controllere antenne er placeret på loftet, men i en længere periode har jeg forsøgt at have denne antenne vendt nedad, men det udløste så ovenstående problem . Her i det nye år har  jegvendt den opad igen, ser problemet nu ud til at være løst i vores alrum og køkkenø.
  • Efter antennen er vendt opad (som den nok burde??) Har det udløst et andet problem i den anden ende af huset. Samme wireless IHC dimmer, type, dog placeret oppe på loftet til vores ene børnetoilet. Her svigter det trådet tryk nu også i tide og utide. Kun engang inden for det sidste år har jeg oplevet problemer her, men ellers ikke...Jeg ser problemet her også som noget imellem controlleren og den trådløse dimmer, da trykket fint aktivere og tænder sonos højtalleren men tænder ikke dimmeren. (har både en trådet og wireless tryk her, begge to virker ikke korrekt, når problemet opstår, den trådet aktivere også sonos, den anden gør ikke)
  • Nogle få gange har jeg oplevet udfordringer i et par af de andre rum, eks. til nytår virket en trådløs dimmer ikke på vores andet toilet, som ellers ikke har været berørt før

Generelt virker 'sluk alt' ikke for de trådløse dimmere som falder ud. Via controlleren kan jeg se de trådet tryk aktiveres, så trykket virker. Når den har været helt gal og hvor jeg havde mulighed for det, løsne jeg loftdækslet på selve dimmeren og aktiveret manuelt tænd/sluk på en af knapperne (det har altid virket). Når problemet har været der, virker de trådet tryk og trådet relæ'er fint.

Alt i alt er det muligt at problemet løbende opstår på de fleste af vores dimmer, men jeg kun bemærker det på dem vi bruger mest i dagligdagen. Men uanset hvad kunne det være interessant om der er nogle som ved om flere antenner kan løse problemet ? eller andre mulige tiltag?

Omfanget af problemet (før det gik væk) har varieret. Nogle gangen kan jeg ved mange tryk efter hinanden få den til at dæmpe lidt op eller ned og måske til sidst slukke. Nogle gange har jeg givet op og gået i seng, andre gangen virker det efter 5-30min..

Kort om min opsætning: 

  • IHC controller HW 6.2 - FW 2.8.4, før kørte jeg vidst med 2.7.199, bruger den standard trådløse antenne som følger med, dog placeret på loftet
  • Mix af kablet og wireless tryk (ca. 95% kablet vs 5% wireless)
  • ca. 18-20 x IHC Wireless dimmer Ø80 UNI 250W, placeret i respektive rum i nye loftdåser og nogle på loftet i underlag (bla. til indb. spots osv)
  • Som udgangspunkt er IHC controlleren opsat med LKs Bolig Master FB 9.2.01 (fungere godt, dog med et par enkelt udforinger)
  • Bruger IHC captain, bla. til sonos (ikke nyeste version endnu) på en RP3.
  • Komplet ny El-Installationen fra ca. sep-okt 2016 og er lavet af en aut. installatør
  • Huset er 1plan, ca. 23m langt og på ca. 250kvm.

Af andet trådløse ting har vi også:

  • Danfoss Living Connect, mener vi har ca. 15-17 alm. termostatføler og 1 x gulvvarme kontroller, samt en danfoss repeater. 
  • Philips Hue bridge
  • Anerkendt trådløs Alarm system

Håber vi måske kunne få mere fokus på problemet og evt. sig til hvis i har oplevet sammen mønster.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Efter samtale med Schneider har jeg lovet at forsøge at lave nogle videoer af serviceview mens problemet pågår.

Altså hvilke signal udvekslinger der sker, hvad der virker og hvad der ikke gør. Typisk nok har mit virket siden den samtale ! Har andre mulighed der for, så lad os samle sammen og sende det til dem, så de kan få øjnene op for at der er et seriøst problem her !

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Jeg anfebaler altid at anvende kablede installationer - det er altid meget mere stabilt.

For det første er de trådløse dimmere i min verden det eneste alternativ produktmæssigt, ift. programmuligheder, LED mm.

Dernæst - det er år 2018 !!! Trådløs teknologi er ikke state of the art, og vi taler om MEGET simpel siganl kommunikation med en dimmer, ikke lige frem gigabyte data der skal sendes krypteret frem og tilbage hvert 1 ms !!!!

Så kabel du bare videre, jeg mener det andet her bare skal virke som det er solgt...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg vil gerne være med på vognen her med min (ene) erfaring. 


Men lad mig slå fast med det samme. Jeg nægter at tro at det her (mit problem) er støj problemer. Det hænger ganske enkelt ikke sammen, primært fordi problemet opstod uden fysisk ændringen nogen steder, og det forsvandt, igen uden nogen fysisk ændringer (slukkede/tændte controlleren hvorefter alt virkede igen). Det ER/må være en eller anden form for fysisk ustabil tendens i lampeudtaget. Alene det at lyset kan forblive tændt, efter at jeg har haft fjernet 230v til udtaget og monteret det igen, og service view melder OFF. Det vidner om at der må være et eller andet som ikke er helt hensigtsmæssigt skruet sammen. Det er IKKE et fænomen som "støj" kan forårsage, efter min bedste overbevisning. 

Ydermere er det min opfattelse, at begrebet "støj" heller ikke kan forårsage en permanent oplevelse. Det kan/bør aller højest være noget der sker i korte perioder, medmindre man decideret har opsat en støj-kilde i området, som konstant står og "støjer", eller rettere "jammer" signalet. I mit tilfælde var der som nævnt ikke lavet nogle fysiske ændringer overhovedet, hverken før, under eller efter. Det er muligt, som Mosi er inde på, at antenne  eller andet kan have en indflydelse. Men min påstand er, at det må være en indflydelse som bør resultere i, at trykket/lampeudtaget engang imellem ikke virker, fx 3 ud af hver 5. tryk på knappen. Hvis det er permanent, så er vi mere ovre i en decideret "jamming" af signalet. Og det er ikke støj.

Udstyr:
HW 6.2 controller med fw 2.8.4
4 stk ø80 lampudtag Hw 2.05.
4 stk Uni250 1-modul wireless dimmer.
3 stk wieless 2-tast tryk.
Resten er fortrådet.
Lampeudtag og Uni250 1-modul  er monteret ved tavlen ca. 50cm fra controlleren/antenne, (kun et ø80 udtag har fejlet een gang. Det er dog samme udtag, som jeg tidligere har skrevet, kan være længe om at tænde for lyset 2-3 sekunder).
Lampeudtaget som fejlede er tilsluttet en jernkerne trafo og 2 stk 35wat GU5.3 halogen spot. 

IHC captain, Openhab2. IHCRemote og IHCTablet.
Z-wave og Zigbee (philipes Hue) trådløse netværk. 
Ubiquiti LAN og Wifi netværk med AP-UAC lite AP.

Redigeret af Kandersen
Tilføjet kilde til problematisk dimmer.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Kandersen skrev:

Men lad mig slå fast med det samme. Jeg nægter at tro at det her (mit problem) er støj problemer. Det hænger ganske enkelt ikke sammen, primært fordi problemet opstod uden fysisk ændringen nogen steder, og det forsvandt, igen uden nogen fysisk ændringer (slukkede/tændte controlleren hvorefter alt virkede igen). Det ER/må være en eller anden form for fysisk ustabil tendens i lampeudtaget.

Interessant - jeg kunne gøre næsten det samme, jeg uploadede mit projekt igen, hvilket jo også vipper controlleren rundt, og så virkede alt igen.

Men ikke desto mindre, efter flere dage med konstant bøvl, så har det nu - UDEN jeg har ændret noget - virket fint i en 3 dage...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
52 minutter siden, Coralreef skrev:

Men ikke desto mindre, efter flere dage med konstant bøvl, så har det nu - UDEN jeg har ændret noget - virket fint i en 3 dage...

Og det er den del som jeg mener LK burde være langt mere OBS på og tage virkelig serøst, og ikke bare smide den der standard frase afsted med "støj eller 3.-part". Det er simpelthen for nemt at blot kaste aben videre, når argumentet på ingen som helst måde er sammenhængende. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Coralreef skrev:

For det første er de trådløse dimmere i min verden det eneste alternativ produktmæssigt, ift. programmuligheder, LED mm.

Dernæst - det er år 2018 !!! Trådløs teknologi er ikke state of the art, og vi taler om MEGET simpel siganl kommunikation med en dimmer, ikke lige frem gigabyte data der skal sendes krypteret frem og tilbage hvert 1 ms !!!!

Så kabel du bare videre, jeg mener det andet her bare skal virke som det er solgt...

 

19 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Jeg anfebaler altid at anvende kablede installationer - det er altid meget mere stabilt.

Ja men gør jeg skam også du finder jo heller ikke mig som klager - mit virker :-)  Men forsæt du så med den trådløse teknologi og løs de udfordringer du har uden at klage. Det er jo dumt at tage et bevidst valg og så være tilfreds med valget. 

Har en bekendt er ville lave trådløs lydoverførsel med  bluetooth til højtalerne - og blev lovet op til 10 m rækkevide. Han have 2 x 9 meter. Jeg frarådede ham at købe dem - men han valgte det. Det kom aldrig til at virke stabilt - og stadig brokker han sig over udfald.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har kørt med en:

6.2 fw. 2.7.220–>2.8.

nu køre jeg med 7.1 fw. 3.3.7

Hvad bruger i af lyskilder?

jeg bruger Aled 5,5w gu10

og Aled EVO 5 hjemme hos mig selv. Der er det evo 5. Med driver til hver spot som driller. 

Hos en kunde. jeg har er det SG gyro med osram driver som driller.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så koksede det igen i dag og jeg fik lavet videoer af det...

Umiddelbart er der ikke forskel at spotte i koden via serviceview, alt køre ens om så problemet står på - eller ikke gør... Så det virker som om det er hardwaren der "hænger". Efter controller genstart virkede det hele fint igen :( !

Har sendt det til Schneider så må vi se hvad de siger.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 4/2/2018 at 17:07 , Coralreef skrev:

Så koksede det igen i dag og jeg fik lavet videoer af det...

Umiddelbart er der ikke forskel at spotte i koden via serviceview, alt køre ens om så problemet står på - eller ikke gør... Så det virker som om det er hardwaren der "hænger". Efter controller genstart virkede det hele fint igen :( !

Har sendt det til Schneider så må vi se hvad de siger.

Mit har virket fint i en måneds tid, nu her til aften, ja så virker det igen ikke. Vil du have mere dokumentation til Schneider?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Er blevet enig med mig selv om at det ikke er zigza sensorne, da de sender sjældent, kun ved værdiskifte om maks hvert 5 sekund når det sker.

 

LK er holdt med at svare umiddelbart men problemet består - fandme træls !

 

Men jeg søger videre og må have det snævret ind så jeg specifikt kan sige hvornår det sker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Vi aftalte at jeg skulle reset nogle lampeudtag og sætte dem op på ny - og kontrollere zigza sensornes sende hyppighed... det hjalp ikke, problemet består og de sender umiddelbart ikke noget længere som jeg kan prøve af.

 

Så nu har jeg besluttet at selv indkredse problemet, evt med hjælp ude fra.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok