Hop til indhold
  • 0

Udendørs pir styring

Hejne
 Share

Spørgsmål

Hejsa.

Jeg sidder og skal programmere en udendørs lys-styring. Der sidder to pir ved siden af hinanden. De skal tænde hvér sin vej rundt om huset. Hvilken vej rundt der skal tændes defineres på et tryk inde i gangen. Samtidig skal et langt tryk deaktivere funktionen og pir følerne skal bare tænde ved bevægelse. Er der nogen der har nogle gode idéer til hvordan man kan få det hen?

20180125_093241.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Den opgave synes jeg er lidt tvetydig beskrevet.

Det første jeg falder over er, du skriver, der er 2 pir følere ved siden af hinanden.
I opgaven står der, at udelyset styres af forskellige PIR følere placeret ved husets hjørner
I bullet fire, der virker det som om at der tales om endnu flere pir følere, "...de pir følere, som sidder på stien langs stien højre om huset".

Noget (understreget) siger mig, at der må være flere end 2 pir følere, og de bestemt ikke sidder ved siden af hinanden, medmindre det er et ret atypisk hus med hjørner ved siden af hinanden :) 

Pir følerne skal tænde lyset hver sin vej rundt om huset. Men opgaven beskriver også nogle tryk som skal angive hvilken vej der skal tændes. Det virker ret forvirrende. Hvorfor bruge pir følere, hvis man alligevel tænder på tryk, eller omvendt?

Jeg har ingen ide om hvordan man laver en Fb. Men selve opgaven, (udover de der tryk som de er beskrevet), den er meget lig det jeg selv har på tegnebordet i vores hus, hvor jeg netop selv har planer om at lave udelyset styret af indtil flere pir følere opsat strategiske steder, som netop angiver, i hvilken retning man bevæger sig, Men jeg kunne altså ikke drømme om at bruge en kombination af tryk og pir til samme formål. Det giver ikke ret meget mening, synes jeg.  

Jeg er med på en lytter her.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 1

Som jeg læser det så er der tale et firkantet hus med 2 PIR på hvert hjørne.  Her side har seperat  tænding til spotsene. 

Og trykkene er ikke til at tænde/slukke lyset, men til at vælge hvilke PIR der skal kunne aktivere lyset år man bevæger sig rund om huset.

Det hele kan laves med standard FB´r sat sammen på den rigtige måde. Ingen grund til at programmere dedikeret FB i første omgang. Går ud fra det er en "lærings opgave" ifbm uddannelse.

God fornøjelse Heine :-)

Prøv at kom med et oplæg/udkast på hvordan du vil løse det. Kan du ikke få projektet til at virke så skal vi nok hjælpe. Hvad er tidshorisonten ?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
2 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Som jeg læser det så er der tale et firkantet hus med 2 PIR på hvert hjørne.  Her side har seperat  tænding til spotsene. 

Og trykkene er ikke til at tænde/slukke lyset, men til at vælge hvilke PIR der skal kunne aktivere lyset år man bevæger sig rund om huset.

Det hele kan laves med standard FB´r sat sammen på den rigtige måde. Ingen grund til at programmere dedikeret FB i første omgang. Går ud fra det er en "lærings opgave" ifbm uddannelse.

Prøv at kom med et oplæg/udkast på hvordan du vil løse det. Kan du ikke få projektet til at virke så skal vi nok hjælpe. Hvad er tidshorisonten ?

Men da underligt at sætte 2 pir i hvert af husets 4 hjørner, synes jeg. Tænker måske øvelsen er at man helt selv skal lave Fb. For ellers jo så er det at programmere det med flere standard blokke - lige med det men af fx funktionsblok for langt tryk er udgået.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Tja antallet af PIR fremgår jo ikke af opgaven så man kan jo også bare tolke det som der sidder 1 ved hjørnet og "kikker" ned langs vægen. Så må vi bare håbe og antage at den næste der så sidder "for enden" af husets næste side kan se os når vi kommer rundt om hjørnet.  

Da det er en teoretisk opgave i IHC tolker jeg det mere at eleverne skal lære at lave det "funktionsmæssigt" så det virker efter kundes ønske. Ikke at de skal kunne kode en FB, med hvad det nu engang kræver. Kan man det er det sikkert også fint, men i bund og grund er det jo ligemeget hvor smart/tåbeligt noget er programmeret, når bare der kommer lys med ønskede niveau ved PIR detektion.

Det er ikke sikkert det skal laves i den nye Visual 3 hvor der "mangler" en kort/lang FB selvom opgaven er postet i denne sektion. Kunne jo bare laves i en gammel Visual 2.  Det virker jo lige godt i Visual 3.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
7 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Så der er 8 PIR følere i alt? Tja, det er muligt det er sådan det menes. I øvrig en interessant opsætning, der forklarer hvorfor der er brug for tryk :D

7 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Det er jeg med på. Men jeg forstår ikke hvorfor. Det eliminere jo meningen med PIR følerne, der ligesom af sig burde kunne finde ud af, hvilken vej man går. Kræver selvfølgelig man har sat dem strategisk rigtigt op. 2 stk side og side på hvert hjørne er næppe optimalt medmindre de peger i hver sin retning. 
Men okay, det er nok en teoretisk opgave som du siger. Og så er alt jo "meningsfyldt". 

Den løsning jeg ser for hans opgave er nok, at lade PIR gøre det de er bedst til, nemlig at detektere bevægelse hele tiden 24/7.
Og så sætte trykkene (kontakt) ind over selve tændingen af lyset (udgangen måske).
Derudover skal der indsættes tidsblok/tidspunkter og lysniveau (Scene) ind foran. Men det er vel bare standard.  

Mit eget lille skuffe projekt, som faktisk er nærmest 100% identisk med hans grundlag med samme hus, samme 2 stier langs hus, og spot i udhængsider der har egen tilgang. Der er jeg ude i et større antal PIR følere, da jeg også har PIR følere undervejs på stierne, som afgøre, hvilken retning man bevæger sig i.
Det eneste jeg vil bruge tryk det, det er at skifte mellem konstant og automatisk. 

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hvis vi ved det hele, så kan opgaven vel burges som et klassisk eksempel på hvorfor nogle har dårlige oplevelser med IHC.

"Kunden" fremstå på ingen måde afklaret i sine ønsker, hvilket peger mod mangelfuld eller direkte dårlig rådgivning - jeg hælder nok mest til det sidste. Dermed sender "mester" problemet videre til hans personale, som ikke har en kinamands chance for at lave et tilfredsstillende program til kunden. = utilfreds kunde = sur mester = dårligt arbejdsmiljø.

Hvilket igen giver anledning til at fremhæve at det vigtigste arbejde er en ordenlig afklaring af "kundens" ønsker og krav.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
På 25/1/2018 at 15:31 , Lars Jacobsen skrev:

Hej i første omgang tak. Brygger på et forslag her i løbet af weekenden. Tidshorisonten er 9 dage 

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Der er mulighed for at simulere og teste i Visual. Tryk på den grønne "pil" i menu´n.

Herefter kan du aktivere/toogle de forskellige tryk, PIR eller andre signaler med mellemrums tangenten. Holder du ctrl nede samtidig skiftes konstant.

Benytter du ur kan du også simulere og ændre tidspunkter og ugedag ved at taste ctrl E.

Link til kommentar
Del på andre sites