Hop til indhold
  • 0

Ny lejlighed, nyt EL og IHC - Nybegynder :-)


thp44
 Share

Spørgsmål

Hej! 

Mit første indlæg på dette fantastiske forum! :-)

Jeg er total ny til IHC, men har prøvet at læse lidt på sagen, men det er rigtig rigtig meget at holde styr på. :-S 

Jeg har købt en ny lejlighed (håndværkerkøb) hvor der pludselig skulle lægges gulv i en fart og jeg skulle have trukket nogle ledninger inden da. For at gøre det så fleksibelt som muligt har jeg trukket en ledning til hver stikkontakt. 

I forbindelse med EL'en har jeg talt med en bekendt som er elektriker af den gamle skole med mange års erfaring - han vil gerne lave min el tavle og hvad loven ellers kræver. Der er bare det MEN at han som udgangspunkt ingen erfaring har med IHC. 

Jeg vil derfor gerne indkøbe alle de dele han skal bruge og fodre ham med alle de oplysninger som har behov for. Hertil vil jeg gerne rådføre mig hos jer! Spørge efter gode råd og retningslinjer. :-) 

Udgangspunktet for mit system er at jeg synes det vil være sjovt at programmere et sådan system og med tiden tilføje ekstra systemer til overstyring.

I min nye lejlighed forestiller jeg mig at jeg (til at begynde med) skal have følgende med 4 x trådløse kontakter (6 knapper): 

Stikkontakter 25
lampeudtag 6
grupper med spots 4
pir sensor 4
wireless batteritryk 4
gardin (op/ned) 1
ovn 1
microovn 1
quooker 1
opvaskemaskine 1

 

Nedenstående er hvad jeg kan forestille mig jeg skal bruge til tavlen. Det kan dog være hel forkert (har ikke lige tjekket modulerne). 

     
Tavle(r) moduler stk
LK IHC Visual Controller 3.0 med Viewer, Inkl. antenne 6 1
LK IHC® OUTPUT MODUL 8 UDGANGE 230V 8 2
LK IHC® OUTPUT MODUL 1 - 10 V DC, 120B1246 4 1
LK IHC Control Lysdæmper 1-10 V 6 6
IHC Control Input 24 V d.c. / 24 mA med 16 indgan 4 1
Gruppetavle UG150-24 - hvid   2
Automatsikring 10A C 3P+N IC60N 3606480441097 A9F04710 8 2
Automatsikring, C 16A, 230/400Vac, 4P, 6kA, 4 modul 4 1
Kontakter    
LK IHC® Wireless Fuga batteritryk 6 slutte hvid   4

Udgangspunktet med ovenstående er at de ikke er helt udbygget fra begyndelsen, det kan være jeg skal tilkøbe et par dæmpere, nogle flere kontakter mm. senere hen. 

Idéen med PIR sensorne er at køre lidt automatisk lysdæmpning (for stemningens skyld), fremadrettet kunne lave noget personlig opholds tracking mm. og bare få hjemmet til at virke lidt mere intelligent. ;-) 

Med jeres enorme viden og erfaring.

  • Kan i fortælle mig om jeg er helt på gale spor her?
  • Er der noget som virker skævt, noget jeg bør tænke på? 
  • Nogen generelle anbefalinger?
  • Er to 24 tavler for lidt?
  • Kender i til nogle diagrammer for et system som ovenstående?
    • Jeg fandt/så noget på et tidspunkt (måske på lk.dk) men kan ikke liige finde det igen.
  • Hvordan vil i gå til et sådan system, hvis i begynde fra nul i dag?
  • Bør jeg måske vente med PIR delen og bare trække kablerne over det kommende loft? 

Det her er mere sådan et overordnet generelt indlæg for mit kommende system. Jeg vil nok spørge lidt nærmerre ind til de specifikke ting i seperate indlæg.

Jeg ser frem til at få feedback og fremadrettet kunne fortælle/vise mere om ovenstående! :-) 

Link til kommentar
Del på andre sites

23 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg ville overveje en eller flere små decentrale tavler med IHC 230 volt output moduler for at reducere ledningsføringen til hovedtavlen.

Endvidere vil jeg foretrække, at så meget som muligt er ledningsført og ikke wireless. Ingen linking, batteriskift eller potentielt dårligt rf signal at bekymre sig om.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Thp44,

Der er i tavlen UG150-24 maksimalt plads til 24 moduler. Men din modulberegning er ikke korrekt. Visual 3 fylder 3, Input og out modul 2 pr. modul.

Automatsikringerne fyldes ligeledes enten 2 eller 1 modul. 

Men du mangler en 72 W strømforsyning til dit anlæg. Ligeledes er det også lovpligtigt at have minimum et HPFI anlæg. Du kan evt overveje at få opdelt din installation med 2 HPFI anlæg så fx. ovne og komfur køre på en HPFI gruppe og noget lys på den anden.

Når du skal igang helt for bunden kan du eventuelt overveje at etablere fejlstrøm, automatsikringer mv. med RESI9 fra LK, de er super nemme og installere, se eventuelt http://www.lk.dk/losninger/resi9-wiser-energy  og http://www.lk.dk/losninger/resi9-wiser-energy/videoer-og-brochurer Der skal du også efterfølgende nemt lave overvågning af dit elforbrug på en simpel måde, som det fremgår, så du kan følge forbrug mv. på din telefon fx.

2 tavler til dit formål er tilstrækkeligt. 

Jeg ville også overveje at vælge 1 fasede 10 A grupper i stedet for 3 fasede. Til belysning anbefaler man normalt altid at de trækkes på en 1 faset sikringsgruppe, så der er så lidt lys der slukker når sikringen går. Så i stedet for 2 10 A 3f+n ville jeg klart vælge 6 1f+n i stedet. Det er også det du kan se på videoerne de installere. 

Nu skriver du ovn og ikke noget om kogeplader. Jeg ville klart forberede ovnen til at kunne sluttes til en 3f 16 A gruppe og ovnen til en 1 f 16 a gruppe. Du kan komme i bekneb på sigt hvis både ovn og kogeplader er på samme 16A kabel, da nye kogeplader i dag ofte dimensioneres til at skulle bruge 3 x 16A og så kommer du til kort med ovnen. Så udover din 3f+n 16A til kogesektionen ville jeg også få monteret en 1f+n 16A til ovn.

Hvor er køleskabet&fryser henne hos dig i øvrigt?

Hvis du gerne vil have lidt lir siden hen kunne du få monteret nogle magnet kontakter på din hoveddør. Så kan du når døren åbnes og det er mørkt få tændt nogle lamper automatisk inde i huset - når du kommer hjem. Du kan også montere den i låsepalen i døren, så kan du hvis du også har pir programmere systemet sådan at når du forlader lejligheden og låser og huset kan måles at være tomt, så slukker alt lys selv, uden at du skal huske det. Selv strygejern og kaffemaskine som man kan glemme slukker. En super fed detalje synes jeg, der koster nærmest intet ekstra. 

Mht diagrammer, så kan du næsten vise din ellektrikker de videoer der ligger på LK side, se ovenfor - så bør han kunne montere det uden problemer. 

Prøv i øvrigt at se videoen om Energy Wiser og monteres beslagende mellem grupperne, det er blevet super enkelt med de nye grupper fra LK: 

Om du skal vente med pir er nok mest økonomi - men træk kablerne som minimum til dåserne. 

Hvis jeg skulle gå til projektet sådan uden at kende dit nærmere - ville jeg starte med at montere hele tavlen med alle komponenter og derfra fortråde den op til dine kabler. Sideløbende med dette, hvis du har overblik over hvilke kabler der går til hvilke udtag mv. ville jeg starte op med at programmere IHC programmet på din computer, så du har det klart til at overføre til controlleren når det hele er monteret. Det tager mindst lige så langt tid som minimum!!, at programmere IHC controlleren, som det tager din ellektriker at montere tavlerne og komponenterne.

Da jeg i sin tid fik monteret 2 HHPI, 6 3f automatsikringer, 6.1 f automatsikringer, IHC controler, strømforsyning, 16 output moduler, 8 input moduler og 4 lysdæmpere tog det installatøren 2 dage at montere hele molevitten i 5 tavler og lave alt fortrådningen. Og det har taget mig meget længere at lave programmeringen indtil videre.   

Nogle anbefalinger kunne være at holde 230 v installationerne så langt som muligt adskilt fra 24 v installationen. Derudover sikre, at du nemt kan komme til din tavle med automatsikringer og controlleren. Alle de øvrige komponenter, skal du forhåbentlig aldrig mere til, så dem ville jeg placere i sin egen tavle fx. med output øverst og input nederst. 

Tror ikke det med automatisk lysdæmpning vil give dig en fordel i relation til dine PIR. Nu ved jeg ikke størrelsen af din lejlighed. Men der kunne du evt få mere glæde af, hvis der ikke har været nogle i rummet i en vis periode så slukker lyset selv. fx på toilettet eller soveværelset. Giver max street respect at lyset selv slukker når det kan måle der at været stille i 1 minut, hvis der har været bevægelse i fx. 15 minutter forinden - alene der er det kun fantasien der sætter grænser *S*

Håber det er lidt input du kan tage med.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange af dine beslutninger afhænger af hvad du fortrækker. På flere områder er der stor uenighed her på boardet om hvad der er bedst. Du mangler dog en IHC strømforsyning i din liste såvidt jeg kan se.

Det er ærgeligt at du ikke valgt at lægge 2 rør pr. afbr./stikkontakt isteddet for at trække kabler. Det vil have været mere flexibelt når der skal laves om både nu og i fremtiden, og vil have muliggjort brug af fortråede tryk.

Ligesom Ejvind er jeg tilhænger af fortråede tryk etc. De eneste stedder jeg bruger wireless er til dimmer, stikkontakter (har +30 i huset og kun 4 er styret af IHC). Ting som ikke har det godt med kortvarig afbrydelse når controlleren genstarter, som f.eks. min router etc. er styret via wireless relæer.

Modsat Ejvind er jeg ikke tilhænger af decentrale tavler. Det er noget rod når man laver om eller skal fejlfinde. IHC installationer bør være centrale, medmindre det er bus baserede installationer. De eneste tilfælde hvor decentrale tavler kan komme på tale, er hvis du alligevel har planer om en decentral 230V/400V fordelings tavle.

Peters indlæg har jeg ikke læst. Efter min mening kommer han med mere vrøvl end guld, så jeg læser sjældent hans indlæg.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@lars1:

Denne gang er Peters indlæg ganske brugbart og forholder sig til de "elektriker" relaterede spørgsmål fra trådstarter og ikke de teknologi relaterede, om det er/skal være intelligent, hvordan og med hvad.

Om man skal ligge 2 rør eller trække en 5 leder til hvert forbrugssted er nok en smagssag, men så er muligheden der ihverttilfælde for både styrbare kontakter og konstantstrøm.

mht dimmere så anvend ø80 wireless istedet for de tavlemonterede da de er meget bedre rent styrings/funktionsmæssigt til almindelig 230v og LED brug. Du skal nok ikke anvende 1-10v styringer/dæmpere. Og var det almindelige tavlemonterede dimmere skal du også have et par output 24v moduler til at styre dem. Måske du får brug får sådan et modul også hvis du vil have indikations LED i tryk, eller røgalarmer.

Men så meget trådført som muligt så bare få trukket så meget som muligt i første omgang, evt kun rør. Men ja til PIR i alle rum. Evt midt på loft da man nu kan få 360 gr loftmonteret PIR med lyd sensor. (Detektere stillestående/siddende men aktive personer) Og evt rør til hvert vindue (alarm sensor eller gardin styring). Evt rør til temperatur og fugt sensorer i "hovedhøjde". 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Om man skal ligge 2 rør eller trække en 5 leder til hvert forbrugssted er nok en smagssag, men så er muligheden der ihverttilfælde for både styrbare kontakter og konstantstrøm.

Jeg skrev 2 rør, da man så har mulighed for ved f.eks. døre at have et svagstrøms tryk og en stikkontakt, eller erstatte en stikkontakt ved gulvet med et dobbelt PDS eller antenne udtag. En ting er sikkert. De dage hvor man lavede en el-installation, og så ikke ændrede den i 10-20 år er forlængst forbi.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej 

Jeg vil tillade mig at komme med nogle input ,selv om jeg hverken er elektriker eller IHC expert.

Vi har  dog en "relativ ny og stor" IHC installation ,som jeg har forsøgt at lære lidt om.

Helt generelt vil jeg sige at 4 år efter vi investerede et relativt stor beløb i IHC ,har jeg absolut ikke følelsen af at have et intelligent hus eller at det har været pengene værd.

Mange af funktionaliteten kan i dag løses ,meget billigere og ofte mere "intelligent".

Allerede nu føles det gammeldags og overpriced.

Jeg synes dog at jeg i dag ,begynder at få mere ud af installationen ,ved at introducere 3. parts "tilbehør" til.

Men er du fast besluttet på dette er mine kommentarer.i tilfældig rækkefølge

- Overvej hvor du monterer din IHC tavle, den" larmer". relæerne klikker. Vi kan næste høre den i hele huset.

- Du spørger til Pir ,det er nok  det vi er gladest for. Automatisk tænding i toiletter og gang arealer ,er bare nice.

- Hvad med IHC net ? ( vi er glade for det ,og vælg ikke for få udtag/utp stik)

- brug noget tid NU på at sætte dig ind i IHC ,,det er bare smartest at få lavet de "besværlige " ting med det samme.

- IHC wireless virker ok, men kablet er bare bedre. eller sagt på en anden måde træk kabler til alt hvad du kan.

- Du går lidt i "elektriker mode" ,du tænker meget i "enheder" men glem ikke at have styr på funktionaliteten også. specifikke funktioner kan have krav til kabling,moduler osv  også.( fx lux måling kræver ekstra kabling og ekstra input)

Angående "komponenter".

- Man kan ikke få for mange stikkontakter

- Der er sikkert flere der er uenige med mig ,men min holdning er at du skal kan min 1 sikring er rum. går der en sikring er "skaden" meget begrænset.

- du skriver ikke antal af kontakter  ( jeg går ud fra du mener tryk) ,men dem skal du ikke spare på. .disse kan dog senere nemt monteres som wireless hvis du mangler.

- Du skal være opmærksom på at IHC dæmpere er kræsne med LED spots.

 

Det var hvad jeg lige kunne komme i tanke om.

God fornøjelse med dit projekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er helt enig med bozidar omkring antallet af gruppeafbrydere. Derfor vil jeg til belysning også altid anbefale 1f+n og aldrig 3f+n. Det er lidt irriterende de gange en gruppe går, at der slukkes for for store dele at lyset i huset. Netop derfor at også 2 HPFI anlæg er min yderligere anbefaling. Det koster ikke meget at få monteret når du er i gang og det er arbejde du ikke selv kan og må lave - og HPFI anlæg kræver næsten at man afbryder strømmen til installationen for at få installeret.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

3 timer siden, Lars1 skrev:

Mange af dine beslutninger afhænger af hvad du fortrækker. På flere områder er der stor uenighed her på boardet om hvad der er bedst. Du mangler dog en IHC strømforsyning i din liste såvidt jeg kan se.

Det er ærgeligt at du ikke valgt at lægge 2 rør pr. afbr./stikkontakt isteddet for at trække kabler. Det vil have været mere flexibelt når der skal laves om både nu og i fremtiden, og vil have muliggjort brug af fortråede tryk.

Ligesom Ejvind er jeg tilhænger af fortråede tryk etc. De eneste stedder jeg bruger wireless er til dimmer, stikkontakter (har +30 i huset og kun 4 er styret af IHC). Ting som ikke har det godt med kortvarig afbrydelse når controlleren genstarter, som f.eks. min router etc. er styret via wireless relæer.

Modsat Ejvind er jeg ikke tilhænger af decentrale tavler. Det er noget rod når man laver om eller skal fejlfinde. IHC installationer bør være centrale, medmindre det er bus baserede installationer. De eneste tilfælde hvor decentrale tavler kan komme på tale, er hvis du alligevel har planer om en decentral 230V/400V fordelings tavle.

Peters indlæg har jeg ikke læst. Efter min mening kommer han med mere vrøvl end guld, så jeg læser sjældent hans indlæg.

 

Nej det er klart du ikke læser mine indlæg - for aftalen, som vi fik fik afgjort af Thomas fra "Holdet bag" siden valgte du meget pænt ikke at overholde, da han afgjorde du ikke have ret i dit udsagn. Men lad nu den sag ligge - vi lever jo i et frit land - hvor der er også er plads til Trump, Kim Jong-un og andre - selv om man ikke er enige med dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, bozidar skrev:

- Hvad med IHC net ? ( vi er glade for det ,og vælg ikke for få udtag/utp stik)

Pas på med IHC net. Der er kun IHC Net Basic tilbage, og det er IMHO ikke pengene værd. Køb i steddet en smart væg patch box der hvor du vil placer dit IHC NET krydsfelt. Det er billigere og meget mere flexibelt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
50 minutter siden, Lars1 skrev:

Pas på med IHC net. Der er kun IHC Net Basic tilbage, og det er IMHO ikke pengene værd. Køb i steddet en smart væg patch box der hvor du vil placer dit IHC NET krydsfelt. Det er billigere og meget mere flexibelt.

Det var jeg ikke klar over . 

Schneider gør hvad de kan for at smadre ihc forretningen .

men enig omkring basic 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Thomasbl skrev:

Her på IHC user holder vi tonen sober og anstændig.

Vi hjælper fordi vi vil. Tales der sober er hjælpen større. Hjælp dig selv til hjælp, TAL ORDENTLIGT.

 

Det burde gælde i alle fora - såvel Ihc-usd’ers.dk som alle andre. Desværre er det ikke sådan alle ser det. Flere og flere fora er begyndt at erkende de også har et ansvar - fx Facebook og Goggle og er begyndt at lukke og ekskludere fora og personer, virksomheder der ikke opfylder deres etiske regler. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎31‎-‎12‎-‎2017 at 12:43 , Lars Jacobsen skrev:

Men ja til PIR i alle rum. Evt midt på loft da man nu kan få 360 gr loftmonteret PIR med lyd sensor. (Detektere stillestående/siddende men aktive personer) 

Hej Lars

 Kan du anbefale nogen som virker med IHC.

mvh Lars

PS Godt Nytår.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej alle samme, rigtig godt nytår!

Tusinde tak for de mange flotte svar! Er meget taknemlig, de hjælper meget! :-D

 

@EjvindHald Små decentale tavler giver ikke lige mening i min lejlighed. Alle tryk bliver wireless, den beslutning er taget (for nu), senderen kan næsten se alle tryk direkte. På sigt er jo tanken at man ikke skal bruge tryk. Jeg skal nok melde tilbage med erfaringer herom senere på året ;-)  

@Peter Jeg har rettet modulerne, jeg tilført en strømforsyning en dørkontakt. Jeg har allerede et HPFI relæ. Jeg vil kigge nærmere på fejlstrøm og automatisikringer fra RESI9. Jeg lufter dine tanker med faserne til min elektriker og deler videoerne på LKs hjemmeside. Køl/Frys havde jeg lige glemt. De øvrige ting er noteret, rigtig mange tak!

@lars1 Jeg har tilføjer en strømforsyning. Fremtidssikring er altid godt, men der skulle lige tage nogle hurtige beslutninger og nu har hver stikkontakt fået en ledning. Alle mine tryk bliver trådløse, da senderen ”kan se” kontakterne.

@Lars Jacobsen Kan du uddybe hvorfor de trådløse lampeudtag er meget bedre? Kan se idéen i at jeg så faktisk spare en dimmer i tavlen. Kan de trådløse lampeudtag programmeres på sammevis som dem med tråd? Jeg vil kigge nærmere på den 360 PIR sensor du henviser til. 

@bozidar tak for dine tanker, tanker som jeg også selv har overvejet i forhold til pris/funktionalitet. Tror først det bliver rigtig rigtig godt når man begynder og overstyre med tredjeparts devices. Alle andre end mig selv synes jeg har (for) mange stikkontakter, hehe. Jep mine tryk er wireless, så dem tilføjer jeg løbende som jeg mangler dem. Larmer? :-S Hvor meget?

@Alle

  • Jeg er igen blevet lidt forvirret omkring 24V / 10V, input/output mm. Lad os rent hypotetisk sige at én lampe skal dæmpes og senere slukkes ud fra signalet på en PIR sensor. Hvad skulle jeg have her? Kort – hvordan er de forbundet?
  • Kan nogen af jer anbefale en dimmer? Blev fortalt noget med autosensing, sådan at dimmeren ”vidste” hvilken type belysning der var tilsluttet.  Til at begynde med vil jeg køre dæmpning på to forskellige grupper af spots, 3 stikkontakter samlet (3 dimmer), og så vil jeg nok køre trådløse lampeudtag for resten.

Vil lige prøve at få læst mere op på tingene i løbet af ugen (oven i overarbejde og renoveringen ;-).

Men igen, RIGTIG mange gang tak for feedback! Det en meget stor hjælp! 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du vil lave lysdæmpning er der 2 muligheder:

1 tavlemonterede dæmper der skal styres trådført via 12-24V eller 230V. De kræver altså ekstra moduler til at levere styresignalerne. Nogle har memory funktion til 1 eller 2 preset niveauer.

2 wireless dæmpere. De findes i 2 udgaver, som 1 modul fuga (med og uden tryk) og så som ø80 lampeudtag. Fordelen ved disse er mange bla. kræver de ikke ekstra moduler til at styre dem og så kan man sætte og aflæse niveau direkte som en regulerings % Benyttes bla ved scenarier. Lampeudtags dimmeren kan også monteres i en kabelkanal eller i roset ved tavlen, men dog ikke på DIN skinne. Ø80 dimmeren fået nu i en hw ver. 2 som er bedre til at styre/dæmpe  LED lyskilder, de er meget "sarte" og dæmpes ikke så "smukt" som gamle glødepærer eller halogen. Så skal du dæmpe LED er det et must at prøve/test hvad der duer sammen for det er ikke alt der gør selvom der er "dæmpbart". Søg lidt i forummet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har ikke læst alle indlæg herover. Men jeg vil lige komme med min mening omkring fortrådet tryk. 
Jeg ville også altid foretrække fortrådet enheder fremfor trådløse og/eller batteri drevet. Problemet er bare, at hvis man har mange tryk (4-tast) som vi har i vores hus, så er antallet af inputs lyn hurtigt fyldt op. Da vi købte vores hus, der blev der brugt 6 stk indput moduler alene til fortrådet tryk. Jeg måtte "konvertere" nogle af disse fortrådet tryk til wireless tryk, fordi jeg skulle bruge nogle ledige indputs. (jeg kunne have valgt at række nogle kabler om, men den nemmest løsning var at lave nogle tryk om). Jeg tilføjede så efterfølgende en IHC alarm installation med en foreløbig 7 alarm pir i en tavle for sig selv. Og senest har jeg lavet en IHC varme installation, som lige nappede 13 indput mere. Udover det har jeg nogle PIR som bruges til lysstyring. Jeg har stadigvæk nogle ledige indput tilbage, men det er dælme ikke mange.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 12/31/2017 at 15:51 , Peter Holm Larsen skrev:

Nej det er klart du ikke læser mine indlæg - for aftalen, som vi fik fik afgjort af Thomas fra "Holdet bag" siden valgte du meget pænt ikke at overholde, da han afgjorde du ikke have ret i dit udsagn. Men lad nu den sag ligge - vi lever jo i et frit land - hvor der er også er plads til Trump, Kim Jong-un og andre - selv om man ikke er enige med dem.

En løgn bliver ikke til en sandhed bare fordi du gentager den. Jeg er selvsagt ikke enig i din udlægning af svaret fra Thomas, men jeg har forlængst lagt den sag bag mig og er kommet videre. Måske er det på tide du gør det samme, og stopper med at afspore div. tråde med sager som høre fortiden til og som ikke er interessante for andre end de indvolverede.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 timer siden, EjvindHald skrev:

Min anbefaling gik på decentral tavle til dine output 230 moduler. Du angiver 8 af disse moduler, som hver har 8 udgange. Dvs. du vil få minimum 64 stk. ledere til din hovedtavle blot for disse output 230 moduler. Med en decentral tavle tæt på forbrugsstedet kan du reducere denne ledningsføring.:)

Såvidt jeg kan se er det eneste du spare ved decentrale tavler nogle meter kable. Jeg er enig i at decentrale tavler giver mening i udhuse, garager og tilsvarende, såfremt man har andet end et par stikkontakter og lamper der. Men i en alm. bolig eller lejlighed, har jeg MEGET svært ved at se fordelen. Tværtimod er der kun ulemper IMHO.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
34 minutter siden, Lars1 skrev:

Såvidt jeg kan se er det eneste du spare ved decentrale tavler nogle meter kable. Jeg er enig i at decentrale tavler giver mening i udhuse, garager og tilsvarende, såfremt man har andet end et par stikkontakter og lamper der. Men i en alm. bolig eller lejlighed, har jeg MEGET svært ved at se fordelen. Tværtimod er der kun ulemper IMHO.

Hvis du har plads til at have tavlerne placeret centralt vil jeg også anbefale at samle dem. Men ofte er kravet om tilgængelighed til gruppeafbrydere og hpfi anlæg det der går, at man placere modulerne decentralt, hvor de er mindre tilgængelige. Men hensynet til kabelforbrug tænker jeg ikke skal være det afgørende. 

Forestil dig 64 udgange - med et 3 fase kabel er det 22 stk. 5 leder kabel. Skal disse trækkes i snit 7,5 meter længere giver det ca. 150 m kabel eller ca. 700-1000 kr. i kabel. Så er så godt som intet i forhold til installationen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok