Hop til indhold
  • 0

Helt ny IHC bruger - udskiftning af gl. RS232 controller

Michael Rasch
 Share

Spørgsmål

Hej

For nogle år siden købte vi hus med et IHC system. Systemet er fra 1997 og controlleren er en RS232, som vist også er fra det tidspunkt. Jeg forsøgte tidligere, at sætte mig ind i det og talte med den gamle ejer, men jeg opgav ret hurtigt. Så jeg har ikke haft en PC koblet op mod systemet.

Jeg er nu faldet over dette forum og vil nu give det en ny chance. Har kigget på en række at de gamle indlæg, og her fremgår det, at man vis skal have en gammel pc, hvis man skal koble op til controlleren. Det tvivler jeg på, at jeg selv kan få gjort, da jeg er ikke den helt store teknikker.

Det er her, jeg håber, at jeg kan få nogle gode råd til, hvad mine muligheder er?

- Er det muligt blot at udskifte controlleren - få en elektriker til det - og så få ham eller selv opsætte input/output i ny software - hvis det er muligt?

- Hvad er ca. prisen for dette - jeg har set, at en ny controller koster ca. 6.000 kr.? Kan I evt. anbefale en elektriker i Nordsjælland, som har godt kendskab til dette?

- Har I andre anbefalinger til, hvad vi kan og bør gøre? 

Jeg er lidt på bar bund, men håber, at vi kan få nogle gode råd til, hvordan vi kan komme i gang med af bruge og indstille vores IHC system - meget gerne via den APP, der omtales i mange af indlæggene.

På forhånd tak.

Vh Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Ganske kort. Ja det er muligt kun at skifte controlleren. Selve udskiftningen tager under 1/2 time. Programeringen er et helt andet kapitelt, men kan gøres på forhånd. Alt efter størrelsen på din installation og kvaliteten af eksisterende dokumentation, kan det tage fra 1 time til flere dage.

Der findes flere elektriker i Nordsjælland som lister IHC som et af deres kompetance områder. Jeg kender ingen af dem, så jeg kan ikke sige hvor dygtige de er. Mit råd vil være at kontakte et par stykker og bede dem komme og udlæse programmet fra din controller og give dig et tilbud på en udskiftning af controlleren. Kan de/vil de ikke udlæse programmet skal du holde dig langt væk fra dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Ja, det er ikke nogen svær opgave.

Regn med ca. 12.000-15.000 kr for den manøvre, alt efter hvad der foreligger af dokumentation fra den forrige elektriker.
Der er altid lidt nye ønsker til funktionalitet, eller opklaring på hvordan installationen skal betjenes når man er ny indehaver af boligen.

Men, ja, det starter med at man laver en aftale med elektrikeren, sender ham et billede af controlleren så man sikrer sig at man ikke spilder tid på nogle der ikke kan det.

Han kommer ud og kigger, downloader gammel projektfil, tager hjem og laver programmet og komme igen med den nye controller og laver udskiftningen og sætter den nye op til jeres WIFI (hvis du vælger den nye Visual 3 med WIFI dongle), åbner porte i routeren så du kan betjene den via smartphone ude fra, og laver en færdig overlevering til dig med funktionsbeskrivelse.

Link til kommentar
Del på andre sites