Hop til indhold
  • 0

Varmetabsberegning lovkrav ved ombyg?

Szafranski
 Share

Spørgsmål

Som nogen har set "Se min tavle" Så har jeg fået lavet om på mine tavler.

Tidligere elektriker lavede ikke beregningen og der var meningen at jeg skulle have lavet en nu, efter den var lavet om. Meen

Jeg havde forleden besøg af en kammerat som er nyuddannet installatør og han sagde at der ikke var krav om dette i gamle huse selvom det var en ny installation som var udført. Men at det kun var krav hos virksomheder, institutioner og ved nybyggeri.

Nu spørger jeg ikke om i synes det er en god idé, men om hvor vidt det ER et lovkrav?

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Det er en grå zone. Hvis du helt fjerne den gamle tavle, og sætter en ny op med ene nye komponenter, så er der tale om en ny installation, og så skal der laves varmetabs beregning. I den anden enden har du den gamle tavle hvor du ikke ændre noget som helst. Et eller andet sted der i mellem går du fra ikke at skulle lave varmetabs beregning til at skulle lave varmetabs beregning. Hvornår er et spørgsmål som der ikke findes noget klart svar på.

Nok ikke det svar du leder efter, men det er en grå zone uden klare svar desværre.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Nej, man skal ikke have fysisk dokumentation for der er foretaget varmetabsberegning. Der kigger de visuelt på om tavlen er fornuftig, og om det ud fra deres vurdering er et fornuftigt antal komponenter i tavlen. 

Men som hovedregel forholder de sig primært  er installatørens  navn på tavlen. Der er herefter den til enhver tid være. Installatør der ændre tavlen der indestår for den er lovlig når han ændre på den.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Skifter / Fjerner / Tilføjer man noget i en eks. tavle som der er lavet beregning på - (med mindre man skifter ud til nøjagtig samme komponent med samme værdier) SKAL der fortages en ny varmeberegning af tavlen - og det er den pågældende installatør/elektrikers ansvar at det bliver gjort ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
På ‎12‎-‎12‎-‎2017 at 16:35 , Kasper Mikkelsen skrev:

Skifter / Fjerner / Tilføjer man noget i en eks. tavle som der er lavet beregning på - (med mindre man skifter ud til nøjagtig samme komponent med samme værdier) SKAL der fortages en ny varmeberegning af tavlen - og det er den pågældende installatør/elektrikers ansvar at det bliver gjort ;)

Helt enig, man kan ikke "bare" udvide ukritisk uden at beregne på om ombygningen overholder frabrikantens anvisninger.

Link til kommentar
Del på andre sites