Hop til indhold
  • 0

Dålig signalstyrka

Ola
 Share

Spørgsmål

Hejsan,

Har problem med en trådlöst relä som inte alltid fungerar, tänds och släcks bara i 50% av fallen. Signalstyrkan ligger bara på 8 RSSI, så det kan ju vara det som är problemet samtidigt har jag reläer längre bort som har betydligt högre signalstyrka.

Min fråga är om någon har idé om hur man förbättrar signalen? (reläet går inte att flytta då den ligger i en apparatdosa) Hjälper det med större antenn på Controllern eller finns det någon förstärkare som man kan sätta i huset för att styra om signalen ifrån ”döda” vinklar?

//Ola

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0
6 timer siden, Ola skrev:

Hejsan,

Har problem med en trådlöst relä som inte alltid fungerar, tänds och släcks bara i 50% av fallen. Signalstyrkan ligger bara på 8 RSSI, så det kan ju vara det som är problemet samtidigt har jag reläer längre bort som har betydligt högre signalstyrka.

Min fråga är om någon har idé om hur man förbättrar signalen? (reläet går inte att flytta då den ligger i en apparatdosa) Hjälper det med större antenn på Controllern eller finns det någon förstärkare som man kan sätta i huset för att styra om signalen ifrån ”döda” vinklar?

//Ola

Du kan prøve at flytte på antennen, eller du kan fordele antenne signalet til flere antenner, (Det sidste giver dog generelt dårligere styrke, men bedre dækning).

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Antennen sitter idag på elskåpet (se bild) som är placerat mitt i huset. Jag har provat att flytta antennen 40 cm åt andra sidan (andra luckan på elskåpet) utan det blivit bättre. Det konstiga är att många reläer sitter betydligt längre bort med mer än den dubbla signalstyrkan. Strömbrytaren i samma rum visar 23 RSSI, kan ju också vara att det är något fel på reläet.

Någon som provat med att byta ut antennen mot en större, borde ju fungera så länge man håller sig till rätt frekvens?

IHC1.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Du er nødt til at prøve at flytte antennen lidt rundt.

Jeg forstår at du ikke kan flytte relæet. Nogle gange er der bare et radio dødt punkt i et hus, og flytter du relæet bare 20 cm kan det være nok at få det til at virke. Men du må i stedet flytte controllerens antenne meget tættere på relæet.

Du kan også prøve at afmontere relæet og teste det tæt på controlleren for at se om det evt er defekt.

Jeg har ikke hørt om nogle der har sat en forstærker eller en større antenne på controlleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Tack, tror att jag börjar med att montera bort reläet och flytta det närmare controllern, får göra det en regnig dag då man har lite extra tid.. ;-)

Skall parallellt försöka hitta en bättre antenn för att se om det har någon effekt, om inte bara för skoj skull (kan ju vara bra att veta)..

//Ola

Link til kommentar
Del på andre sites