Hop til indhold
  • 0

Kan ikke få fat i min controler

Mfalk1978
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har en udfordring med min IHC installation som jeg håber nogen kan hjælpe mig med at få løst. :)

Jeg kan tilsyneladende ikke få fat i min controler via Visual mere. Svare på ping men an ikke tilslutte. Kan godt tilgå den via administrator og service view. Er der nogen som kan give mig et hint til hvad årsagen kan være og hvad jeg kan gøre for at få det til at virke igen?

Controler version 6.2. firmware 2.7.220

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Java problem.
Du har 2 muligheder:

1. Slås med Java (læs tråden: Java problemer igen igen igen). Det er ikke så slemt som det ser ud til, hvis du har nogenlunde styr på Java configurationen.

2. Opgrader din controller til fw 2.8.4. Den nemme løsning. Men i og med 2.8.4 er forholdsvis ny, så kan der endnu være "sygdomme" i den som ikke er kommet frem. 

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
12 timer siden, Kandersen skrev:

Java problem.
Du har 2 muligheder:

1. Slås med Java (læs tråden: Java problemer igen igen igen). Det er ikke så slemt som det ser ud til, hvis du har nogenlunde styr på Java configurationen.
2. Opgrader din controller til fw 2.8.4. Den nemme løsning. Men i og med 2.8.4 er forholdsvis ny, så kan der endnu være "sygdomme" i den som ikke er kommet frem. 

Visual bruger ikke Java, så det hjælper ikke at læse Java tråden, og trådstarter skriver netop at admin og service view virker som de skal.

12 timer siden, Mfalk1978 skrev:

Jeg kan tilsyneladende ikke få fat i min controler via Visual mere. Svare på ping men an ikke tilslutte. Kan godt tilgå den via administrator og service view. Er der nogen som kan give mig et hint til hvad årsagen kan være og hvad jeg kan gøre for at få det til at virke igen?

Jeg gætter på at du bruger trejde parts integration ala IHC Captain eller tilsvarende. Prøv at stoppe de og se om du ikke får adgang igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Visual bruger ikke Java, så det hjælper ikke at læse Java tråden, og trådstarter skriver netop at admin og service view virker som de skal.

Jeg gætter på at du bruger trejde parts integration ala IHC Captain eller tilsvarende. Prøv at stoppe de og se om du ikke får adgang igen.

Jeg havde præcis samme problem i forgårs, da jeg skiftede controller. Jeg blev også afvist med bruger/pw i Visual. På det tidspunkt var hverken IHC Captain eller OpenHab aktive, da jeg havde flået netstikket ud af dem, netop for at sikre de ikke lavede problemer. 
Da jeg havde opdateret Java, så kunne jeg godt komme på i Visual. Men den er langt længere tid om at forbinde til controlleren end den gamle HW 6.1 var. 

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg lavede lige hurtigt nogle test med det her Visual efter opdatering til fw 2.8.4 (på en HW 6.2 controller) inkl 3. part programmer. (IHC Captain og OpenHab).

Konklusion:
Det er et faktum, at Visual er væsentlig længere tid og at forbinde til controlleren, samtidig med der kører 3.part. Jeg oplevede dog ikke fejl i form af afvisning (brugernav/pw) i de 3 forsøg jeg lavede. Umiddelbart ser det ud som om, at den forsøger nogle gange (timeglas i windows i form af en cirkel der drejer rundt). Og 2-3 forsøg lader til Visual kommer igennem.
Fjerner jeg 3.part så kommer Visual igennem på første forsøg. 

Det tager væsentlig længere tid at hente program fra controlleren i Visual, samtidg med 3. part er forbundet til controlleren. Jeg oplever dog ingen fejl, når først Visual har kontakt. 

Har endnu ikke prøvet at sende program fra Visual til controlleren. Men vil tro billedet er det samme. Det tager længere tid, uden dog at melde fejl. 
Openhab virker ikke umiddelbart berørt af at Visual forsøger at skabe forbindelse. Måske en lille anelse langsommere, men det er også det. Jeg bemærkede OpenHab meldte fejl et kort øjeblik, da jeg satte netkablet i Rpién. Det er sikkert samme "problem" som man ser med Visual, at den forsøger opnå forbindelse, men lykkes ikke 1, 2 eller 3. gang. OpenHab bliver ved indtil den opnår forbindelse, og melder fejl hver gang det ikke lykkes.  

Jeg har ikke prøvet at sende kommando fra OpenHab til controller, samtidig med Visual forsøger skabe forbindelse/hente/sende. Men det er helt klart noget man bør bore lidt mere i, specielt fordi det netop virker som om, at controlleren er godt presset i de situationer hvor flere snakker sammen med den, og specielt i det øjeblik der skal skabes forbindelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Da jeg havde opdateret Java, så kunne jeg godt komme på i Visual. Men den er langt længere tid om at forbinde til controlleren end den gamle HW 6.1 var. 

Java bruges ikke i Visual, så jeg tvivler stærkt på at det er det som er årsagen til at det virker. Hvis du har rebootet din PC i forbindelse med at du opdaterede Java, kan det være rebooten som har løst problemet, eller det kan være at der er gået langt nok tid efter du har stoppet IHC Captain m.m. til at IHC controlleren har fået rydet sin backlog af IHC Captain req.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej og tak for feedback :)

Jeg bruger ikke tredjepart som Captain eller den slags. Er godt bekendt med at den nye Visual ikke kan bruges til min firmware. Jeg anvender lige nu version. 2.7.349.

Genstart af min PC gjorde ingen forskel, desværre. 

Er det sandsynligt at dette problem løser sig selv med den nye firmware og den nye Visual?  Årsagen til at jeg er begyndt at rode med det igen, er at jeg efter IOS 11 nu bliver tvunget til at opgradere. Ville bare lige have hentet mit program ned inden opgradering. Kan ikke lige finde mit USB kabel, men tænker jeg må kunne komme på der og klare opgraderingen også. Forhåbentlig kan jeg så fange min controler over LAN igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
1 time siden, OlNissen skrev:

Jeg har det samme problem, men jeg har genstarte min controllere flere gange.

Jeg kan få forbindelse med controlleren hver 10. gang hvis jeg genstarter visual. Når jeg så ligge et nyt program ind skal jeg genstarte flerer gange igen.

Og et tip er at genstarte controlleren, hente projekt, redigere projektet og så upload det til controlleren.

Med den metode er du nogenlunde sikker på at det lykkedes. Hvis du har IHC-Bridge eller captain kørende skal det stoppes først, det samme med serviceview, de stresser controlleren.

Link til kommentar
Del på andre sites