Hop til indhold
  • 0

Windowmaster/Velux

Coralreef
 Share

Spørgsmål

Hejsa

Skal lave styring på 6 vinduer og et enkelt velux....

Regner med at bruge 2NO/NC relæer til at lave polarisering af motor, ekstern 24DC(grundet strømforbruget) og så styre relæ med et enkelt 24V output fra IHC(via Fuga 2 tryk, op og ned).

MEN - Må motor godt stå med konstant signal, eller skal jeg også have et relæ som kontrollere forsyningen ? Der er jo endestop i motoren så jeg tænker ikke det er et problem - men hvad har i andre gjort ?

Link til kommentar
Del på andre sites

2 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Du har sikkert læst flere forskellige spørgsmål her inde omkring styring af Velux og Window Master som vist nok er fuldstændig samme styring bare til almindelige vinduer eller tophængte ovenlys.

Det har været diskuteret meget her inde. Der er flere som har lavet løsningen som du foreskriver om de fjerner spændingen ved jeg ikke men det burde vel ikke være nødvendigt da det er noget elektronik og ikke mekanik der standser motoren.

Jeg har ikke meget viden om de mange forskellige relæer man kan købe, men det du påtænker at benytte er vel et som kan bytte +/- afhængig af om der er 24 v styrestrøm på indgang eller ej.

Hvis du ikke kan cutte strømmen til motoren har du ikke nulighed for at standse cyklus halvvejs men kun køre til helt åben eller helt lukket.

Personligt vil jeg nok foretrække at man kan slukke for forsyningen til motoren lige meget hvilken funktionalitet man har brug for.

Nogle har også loddet nogle ledninger på trykkene i de helt små fjernbetjeninger. Jeg ved dog ikke hvordan man gør men jeg havde overvejet løsningen da den er billig.

Jeg har ikke motor i nogle af mine 7 ovenlys men har lige monteret rulleskodder.

Jeg vil gerne kunne overholde garantien  og være fri for at skille motoren ad for at tilgå den uden om styre elektronikken der modtager bus signalerne så jeg har investeret i 2 stk Kux 110 EU som kan styre 5 produkter hver, dog kun 1 produkt ad gangen så det tager sin tid at rulle alle skodderne ned.

Hvis jeg finder ud af at jeg skal kunne styre dem via IHC eller openhab vil jeg investere i et Interface KLF200WW

lige nu er det udelukkende prisen på de 2300 kr som afholder mig.

Link til kommentar
Del på andre sites