Hop til indhold
  • 0

Relæ til el-varme.

Torben32
 Share

Spørgsmål

Halløj.

I mit sommerhus har jeg en mindre IHC installation, med IHC controller med viewer 6,2.

Via et IHC GSM modem kan jeg bla. tænde for el-varme.

Mit problem er at relæet brummer. Det betyder ikke så meget, hvis ikke det var fordi tavlen sidder i soveværelset. Relæet blev sat op med en gsm styring før IHC. Denne var dog temmelig ustabil og blev derfor skiftet til IHC.

Kan jeg erstatte disse to relæer med noget IHC, der ikke brummer?

På forhånd tak.

IMG_1267.JPG

Redigeret af Torben32
Der manglede uddybende tekst.
Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Det afhænger af belastning på relæerne, og hvorvidt det er vigtigt at alle 3 faser brydes samtidig. Til LK IHC Kan du få et 400V output modul, som såvidt jeg husker kan klare 16A ohmsk belastning, men udgangen styres som 8 separate udgange, så hvis din el-varme har 2 eller 3 fasede varme legmer er det ikke en særlig god løsning.

Nu ved jeg ikke hvor meget relæerne brummer, men der findes relæer, som brummer mindre end andre.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Relæerne brummer nok til at genere søvnen.

Jeg ved faktisk ikke om der er flere faser på installationen til el panelerne. Det er der muligvis. Dog er de alle 230v. De ene tænder det oprindelige varme, mens det andet tænder i tilbygningen.

Øvelsen går ud på at få noget der ikke brummer. Og da der er IHC tænke jeg, at det var naturligt at fortsætte her.

Hvis jeg kigger på tavlen, ser det ud til at el panelerne er sikret med 10a.

Der er faktisk et output relæ 230. Kan man evt kable om og bruge dette?

IMG_1273.JPG

IMG_1274.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Du skal alligevel have en elektriker til at skifte relæerne, ligegyldigt hvad du skifter dem til, så få ham til anbefale en løsning.

Dit IHC output modul trækker sandsynligvis bare de 2 relæer, men det kan din elektriker nok hurtigt afklare.

Hvis el-panelerne er 230V, køre de kun på 1 fase. Der er 230V mellem fase og nul og 400V mellem 2 faser. Et alm. output modul, som du har pt. har fælles forsyning for 4 udgange, så det vil kun kunne klare 2 faser i alt. 16A 400V output modulet har 8 udgange, hver med egen forsyning. Det vil derfor kunne erstatte de 2 relæer som brummer, men du skal have din elektriker til at verificer at det kan holde til belastningen, men eftersom du har 10A sikringer, burde det være ok.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
På ‎27‎-‎09‎-‎2017 at 17:28 , Lars1 skrev:

Det afhænger af belastning på relæerne, og hvorvidt det er vigtigt at alle 3 faser brydes samtidig. Til LK IHC Kan du få et 400V output modul, som såvidt jeg husker kan klare 16A ohmsk belastning, men udgangen styres som 8 separate udgange, så hvis din el-varme har 2 eller 3 fasede varme legmer er det ikke en særlig god løsning.

Nu ved jeg ikke hvor meget relæerne brummer, men der findes relæer, som brummer mindre end andre.

Humm.. Nej,det har intet at gøre med belastningen. Det kunne jeg da godt tænke mig at høre en forklaring på ?? Ku være sjovt at smide et fluke 43B eller en 125 på for at se power harmonic..

Tror det er der vi skal lede ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
5 minutter siden, cs skrev:

Humm.. Nej,det har intet at gøre med belastningen. Det kunne jeg da godt tænke mig at høre en forklaring på ?? Ku være sjovt at smide et fluke 43B eller en 125 på for at se power harmonic..

Tror det er der vi skal lede ;-)

Jeg kan ikke se at nogen har skrevet at brummeriet har noget med belastningen at gøre. Når et relæ brummer, plejre det at være fordi spolen eller noget mekaniske ikke sidder 100% fast som det skal. Der er relæer hvor dette er et større problem end andre.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Det er korrekt.

Brummeriet er der også selvom, radiatorer er slukket. Har talt med en kollega, der mener at der er tale om en defekt. Derfor prøver jeg i første omgang en udskiftning. 

Kontaktoren beskrives oven i købet som brumfri.

https://www.yousave.dk/shop/kontaktor-brumfri-4-2673p.html?gclid=EAIaIQobChMIztvAzcTK1gIVUbobCh2fKQcLEAQYASABEgKSb_D_BwE

Hvis det ikke hjælper, må jeg prøve med IHC 400v modul. Det kræver ændring i tavle samt kodning, så jeg håber at udskiftning klarer brummeriet.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
På ‎28‎-‎09‎-‎2017 at 23:45 , Lars1 skrev:

Jeg kan ikke se at nogen har skrevet at brummeriet har noget med belastningen at gøre. Når et relæ brummer, plejre det at være fordi spolen eller noget mekaniske ikke sidder 100% fast som det skal. Der er relæer hvor dette er et større problem end andre.

Lars1, det syntes jeg selv jeg kunne læse mig til at du skrev at det havde noget med belastningen af relæerne at gøre længere oppe i tråden.. derfor mit svar !

Brummen er ofte en uharmoni i en trefaset strømforbruger imellem de 3 faser,.. og noget sjældnere i en enfaset strømforbruger.. hvor man oftest oplever symptomet i en enfaset motor, eks en fryser eller en køleskabskompressor..

Hvor man ellers oplever det såkaldte brummeri, er mange gange i en komponent med en defekt kondensator.

Torben32.. !!

Det lyder fuldstændigt ondsvagt ,men prøv lige at fylde elkedlen med vand og tænd for den, imens konens strygejern også er tændt... og måske en elradiator et tændt også,altså en liniær forbruger.  Gir det en forskel på relæets brummen?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
11 timer siden, cs skrev:

Lars1, det syntes jeg selv jeg kunne læse mig til at du skrev at det havde noget med belastningen af relæerne at gøre længere oppe i tråden.. derfor mit svar !

Prøv lige at læse mine indlæg igen. Jeg skriver ingen stedder at brummeriet har noget med belastningen at gøre. Når jeg skriver om 3 faset belastning er det for at forklare forskellen på at bruge et relæ og et 400V output modul. Selvom at et 400V output modul kan håndter 3 faser, kan det ikke altid erstatte et relæ, grundet hver enkelt udgang styres individuelt, mens et relæ altid vil bryde alle 3 faser samtidig.

11 timer siden, cs skrev:

Brummen er ofte en uharmoni i en trefaset strømforbruger imellem de 3 faser,.. og noget sjældnere i en enfaset strømforbruger.. hvor man oftest oplever symptomet i en enfaset motor, eks en fryser eller en køleskabskompressor..

Hvor man ellers oplever det såkaldte brummeri, er mange gange i en komponent med en defekt kondensator.

Et relæ skal ikke brumme selvom du trækker 110% på 1 fase og 0% på en anden. Elektronik, herunder transformator skal heller ikke brumme. Gør de det alligevel er det typisk fordi de er af dårlig kvalitet eller defekte.

En køle kompressor i et køleskab eller en fryser vil altid brumme lidt, da der sidder en mekanisk motor, som driver kompressoren. Det er den du kan høre arbejde.

Der sidder ikke nogen kondensator i et relæ, så det er næppe derfor at relæet brummer. Men som skrevet tidligere. Nogle relæer brummer. Det er typisk fordi spolen eller jernkernen ikke sidder 100% fast.

Editeret 5/10 i et forsøg på at gøre indlæget mere forståeligt.

Link til kommentar
Del på andre sites