Hop til indhold
  • 0

Opdeling på 2 controllere

Lasse Fugmann Kristensen
 Share

Spørgsmål

Hej,

I forbindelse med IHC installation i vores nye hus er jeg kommet lidt i et dilemma, og jeg håber i kan hjælpe,

Huset er i 2 plan. Jeg har vedhæftet 2 x elplantegning (skitse) over dette.

I min installation er alt samlet omkring IHC - Control, Alarm og Varmestyring. Dette betyder at jeg har brug for +130 stk 24 V input. Så vidt jeg kan regne ud, har jeg så brug for 2 Controllere. 

Mit spørgsmål er så hvordan dette skal fordeles på de 2 controllere.

Jeg ønsker flg. funktioner, som kan have indflydelse på valget: 

1. Sluk Alt - skal kunne fungere på tværs af de 2 controllere.

2. PIR (alarm) sensorerne i alle rum skal både kunne bruges som alarm ved "ingen hjemme" og som PIR til at slukke lys, hvis "ingen aktivitet i rummet" når vi er hjemme.

3. Alt lys skal gerne kunne styres fra telefon/ipads. 

Umiddelbart ser jeg selv nogle løsninger med hver deres Pro/cons:

A: Del mellem etagerne - PRO: Systemmæssigt let at forstå. CON: Vanskelligt at programmere alarm etc. mellem controllere.

B: Del mellem funktioner - lys for sig, alarm + varme på 2. controller. PRO: Simpelt CON: Funktion 2 som beskrevet ovenfor

C: ????

Nogen med nogle gode erfaringer her? 

1sal.pdf

stueplan.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0
11 timer siden, Martin Abildgaard skrev:

Hvis du ligger lige omkring grænsen kunne du også overveje at bruge nogen batteritryk..

Jeg nåede grænsen og valgte derfor at benytte nogle wireless tryk for at hav plads til bare en lille udvidelse. (Henning Pedersens anbefaling)

jeg har trukket tråde til dåserne hvor de sidder men de bruges ikke.

af princip vil jeg helst undgå wireless når man trække et kabel men indtil nu har de kørt 2 år med meget betjening, batterier er langt fra opbrugt og når controller og moduler driller til tider er det dem som altid virker.

20 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg vil anbefale dig at samle lys og alarm på den ene og varmestyringen på den anden. Hvis du har lavet "Tung" gulvvarme, og dermed ikke kan bruge natsænkning og lign. så har du ikke behov for forbindelse imellem de to kontrollerer.

Henning

Hvis gulvvarme nu er lidt moderne altså hurtigreagerende vil det jo være rart at få åben dør/vindue funktion natsænkning mm med over.

for dig er det vel ikke kompliceret at programmere eller hvad, kræver det mange ind og output for at flytte data.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
1 time siden, Benjamin E skrev:

Hvis gulvvarme nu er lidt moderne altså hurtigreagerende vil det jo være rart at få åben dør/vindue funktion natsænkning mm med over.

Det er korrekt, med et let- eller radiatoranlæg som begge er hurtigvirkende, er det en fordel at overføre signaler imellem kontrollerne.

1 time siden, Benjamin E skrev:

for dig er det vel ikke kompliceret at programmere eller hvad, kræver det mange ind og output for at flytte data.

Det kan sagtens programmeres, LK bruger 16 ind/out til at overføre 16 signaler, jeg overfører op til 15 signaler på kun 4 in/out.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
21 minutter siden, Lasse Fugmann Kristensen skrev:

Henning - der er vidst noget jeg godt vil.lære en gang ang. Signaler mellem controllere .

Du siger bare til, du er også velkommen til at finde inspiration til dit projekt på min hjemmeside www.i-bi.dk

Som Martin skriver så har emnet været oppe flere gange, funktionsblokkene er også lagt i download - selv om jeg ikke lige kunne finde dem:(

Link til kommentar
Del på andre sites