EjvindHald Besvaret October 31, 2017 Forfatter Rapporter Share Besvaret October 31, 2017 Intentionen med dette indlæg var at få input fra nogen, som havde arbejdet med 0-10 volt integration til IHC. Intentionen var ikke at starte en dialog om den optimale måde at foretage ventilation på. Men når der bliver spurgt, så svarer jeg gerne :-) Hvad der passer for mig, er ikke nødvendigvis det korrekte for andre, så vælg selv hvad I synes. Rådgivning af mit anlæg er sket af indehaver Preben Johannsen hos Midt Ventilation i Ikast, og det har været meget kompetent. Bl.a. oplyste han, at Co2 sensor i mit hus på 215 m2 med 5 beboere aldrig vil blive relevant, fordi niveauet er lavt. Brug af Co2 sensor er mere relevant i mindre lokaler med mange mennesker som fx et klasseværelse. Derfor har jeg ingen Co2 måler installeret. I begyndelsen benyttede jeg 'Auto' og dermed en regulering via fugtighed, og det fungerede fint om vinteren. Men om sommeren stiger fugtigheden generelt udenfor, hvorved anlægget hos mig fik en uhensigtsmæssig driftsform om sommeren. Det kørte alt for meget unødigt. Derfor skiftede jeg til de indbyggede ugeprogrammer, som faktisk fungerer fint på alle tider af året. Jeg benyttede disse ugeprogrammer i et par år, indtil jeg tilfældigvis købte denne her til min IPhone. Efter at have brugt den i nogle måneder tegnede der sig hos mig et klart billede af, at mit niveau for min ventilation var for lavt, så jeg skiftede til et ugeprogram med højere intensitet. Jeg kunne se, at godt nok faldt fugtigheden ret fint, men der skulle udskiftes en del mere luft, hvis man også ønskede at nedbringe niveauet af de små partikler til et for mig acceptabelt niveau. Derfor søgte jeg efter en løsning via IHC, hvor jeg selv kan kontrollere ventilationsanlægget, og det har jeg nu fået. Min løsningsmodel har været at sikre en garanteret minimumsudluftning (trin 1+2), som jeg ved er rigelig til at fjerne fugt og Co2. På toppen af dette booster jeg så anlægget, hvis VOC niveuet er for højt. Dantherm kommer i øvrigt selv med en VOC måler til HCC2 aggregatet til behovsstyret ventilation - se her. Men gør hvad der passer jer hver især bedst. Man kan fx også købe en 0-10 volt fugtighedsmåler og så via denne få IHC til at styre det - se muligheder her. Som det sidste kan jeg nævne, at fb'en også har en auto/manuel switch. Se vedlagte skærmkopi fra openHAB Iphone App. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kandersen Besvaret October 31, 2017 Rapporter Share Besvaret October 31, 2017 Hej Ejvind. Jeg spørger kun af ren nysgerrighed (og undre, hvilket sikkert skyldes manglende viden), og ikke mindst fordi jeg selv har lidt udfordringer med vores Nilan anlæg. Jeg har dog lige et par kommentarer: 11 timer siden, EjvindHald skrev: Rådgivning af mit anlæg er sket af indehaver Preben Johannsen hos Midt Ventilation i Ikast, og det har været meget kompetent. Bl.a. oplyste han, at Co2 sensor i mit hus på 215 m2 med 5 beboere aldrig vil blive relevant, fordi niveauet er lavt. Den her er jeg meget overrasket over. Vi bor i et rimeligt stort hus på ca. 300kvm. I stuen har jeg en Netamo vejr station, som bla også kan måle Co2. Vi har et par gange været ude for, at Co2 niveauet er kommet over 1000, hvilket er rimelig højt. Se vedhæftet billede. Det hele afhænger selvfølgelig af udluftning. Men det viser også, at selv med et ventilationsanlæg og ganske få personer i et rimelig stort hus, så kan Co2 altså komme ret højt, og ret hurtigt. Så det undre mig at ham rådgiveren ikke mente det var aktuelt. PT styre via ventilationsanlægget automatisk med dens indbyggede fugtføler. Og ved siden af det har vi en brugervalg funktion, som vi manuelt kan booste anlægget på i en pre-defineret tids periode. Men Nilans måde at køre med fugt sensoren, den er lidt mystisk. Selvom den reelt er smart nok, så er den mystisk hvis/når fugten variere meget. Og det gør den i DK, specielt i de våde perioder, som vi har haft en temmelig stor del af de sidste 2-3 måneder. Jeg har overvejet lidt at lade IHC anlægget og de fugtfølere jeg har der, styre den brugervalg funktion. Men jeg ved ikke helt om det er en god ide, fremfor en manual måde. Anyway - det var som sagt ren nysgerrighed med det VOC, fordi jeg ikke havde hørt om det før, samt at jeg kunne læse mig til, at det vist ikke er det man skal ligge vågen om natten for. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts