Hop til indhold
  • 0

IHC alarm statustryk

Nielsenn
 Share

Spørgsmål

Hej.

Er ved at færdiggøre et hus, hvor der er lavet IHC alarm.

Alamen består af følgende:2 x LK kodetastaturer, som sidder udvendig, LK alarm PIR, indvendige lydgivere, udvendige sirener og back up modul. Der er ikke røg, vand osv.

Har læst mig til her i forummet, at der skal være et statustryk.

Hvad vil I bruge dette statustryk til?

Min tanke er umiddelbart bare at sætte et 2 tast tryk med diode ved tavlen (gemt af vejen så kun brugeren ved det er der) som så kan bruges til at tilkoble/frakoble totalalarmen med et tryk. Dioden skal så bruges til at indikere, at tilkobling af alarm er OK.

Vil det give mening at kunne til/frakoble sabotagekredsen med det andet tryk?

Alarmdelen af programmet er vedhæftet, blot som info.       

alarm.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Statustrykket til indbrudsalarmen bruges til at afstille en "gammel" alarm og via de to dioder vise status af alarmen. Er det total- del- eller skalalarmen der er tilkoblet mv.

Statustrykkets 2. tangent kan med fordel bruges til overvågning af batteriet. Til el-alarmen bruges tangenten desuden også til at sætte alarmen på pause i f.eks. 15 minutter hvis batteriet skal skiftes.

Statustrykket kan normalt IKKE bruges til at til/frakoble alarmen.

Normalt kan en udløst alarm KUN frakobles ved korrekt indtastning af koden for totalalarmen - hvilket giver god sikkerhed imod "uautoriseret" frakobling.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Statustrykket til indbrudsalarmen bruges til at afstille en "gammel" alarm og via de to dioder vise status af alarmen. Er det total- del- eller skalalarmen der er tilkoblet mv.

Statustrykkets 2. tangent kan med fordel bruges til overvågning af batteriet. Til el-alarmen bruges tangenten desuden også til at sætte alarmen på pause i f.eks. 15 minutter hvis batteriet skal skiftes.

Statustrykket kan normalt IKKE bruges til at til/frakoble alarmen.

Normalt kan en udløst alarm KUN frakobles ved korrekt indtastning af koden for totalalarmen - hvilket giver god sikkerhed imod "uautoriseret" frakobling.

Hej.

Tak for svar.

Det du nævner er vel i princippet ikke nødvending, men kun "nice to have"?

Som fortalt er der kun tilkoblet pir sensorer og lydgivere, dvs. ingen skalsikring, røg eller andet. Så kan i princippet ikke se hvad man skal med et statustryk?

Ved afstilling af en "gammel" alarm, mener du så input "Reset af alarmlog"? Dette er vel også kun "nice to have" hvis brugeren ikke bruger alarmloggen?

Sorry med alle spørgsmålene, men har ikke programmeret IHC alarm siden 2007.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Om det er "nice to have" eller "must have" må selvfølgelig være op til den enkelte, for mig er det et "must have" og jeg laver det altid til de installatører jeg programmerer for. For mig er også et "must" at der er overvågning på batteriet til backupmodulet.

Via statustrykket viser systemet også om en alarm PIR er påvirket eller sabotagekredsen er brudt. Hvilket hjælper brugeren til at afhjælpe manglende tilkobling.

Men du kan jo i princippet få begge dele - altså både statustryk med de fordele det giver din kunde og tryk til til-/frakobling af alarmen. f.eks. kan venstre tryk afstille indikeringen af en gammel alarm, og højre tryk til-/frakobler totalalarmen.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
15 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Om det er "nice to have" eller "must have" må selvfølgelig være op til den enkelte, for mig er det et "must have" og jeg laver det altid til de installatører jeg programmerer for. For mig er også et "must" at der er overvågning på batteriet til backupmodulet.

Via statustrykket viser systemet også om en alarm PIR er påvirket eller sabotagekredsen er brudt. Hvilket hjælper brugeren til at afhjælpe manglende tilkobling.

Men du kan jo i princippet få begge dele - altså både statustryk med de fordele det giver din kunde og tryk til til-/frakobling af alarmen. f.eks. kan venstre tryk afstille indikeringen af en gammel alarm, og højre tryk til-/frakobler totalalarmen.

Er i princippet fuld enig i, at indikering af så meget så muligt er bedst, da dette giver brugeren den nemmeste/bedste betjening.

Vil det være muligt, at koble fx 2 sirener på samme 24V output og 2 indvendige lydgivere på samme på et andet output? Ser ingen forhindrig i dette da de jo skal aktiveres samtidig alligevel og outputtet burde kunne klare det. Dette vil give mig output nok til anvende alle 4 dioder i statustryk. 

Spørgsmål angående afstille indikering af en gammel alarm. Skal dette tryk ikke bare kobles på følgende FB  og input:

FB 6.3.01.a. Røg-Gas-Vand-El-alarm med logfunktionpå indput "Indgang for reset af indikering af el alarm"

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Ups - den blok du bruger har slet ikke udgange for dioder i statustryk. Beklager at jeg ikke opdagede det noget før. Der er forøvrigt kommet indtil flere opdateringer af blokken. Du anvender x.c, den sidste er x.h.

Der burde ikke være problemer i at monterer flere sirene på samme udgang - tjek evt. databladet for sirener og udgangsmoduler.

Hmm - der er heller ikke udgange for dioder på LKs funktionsblok til tekniske alarmer. 6.3.01.a. Gad vide om statustrykkene udgår. ?

Hvis du bruger 6.3.01. skal du være opmærksom på de indvendige sirener hyler så længe der er problemer med batteriet. Også om natten - jeg bliver mere og mere glad for mine egne funktionsblokke. :huh:

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Har set der er ny opdateret blok. 

Data bladene siger ok, da de ikke overstiger samlet strøm.

Ok, så er der jo en grund mere til at lave diode visning for visning af batteri.

Har du nogle FB for alarm, du eventuelt vil dele, som passer til denne alarm sammensætning, som er bedre end standard, og som ikke vækker folk midt om natten pga batteri problem? 

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg mener jeg på et tidspunkt prøvede at tage batteriet fra min installation. Der synes jeg da ikke at sirenen gik i gang.. Må hellere prøve det igen snart.. 

Hvorfor bruger du 6.3.01 Fbén?? Til din installation bør du da bruge 6.2.01.h, som netop er til når du har PIR (overvågning).

Bemærk dog, at 6.2.01.h har statustryk som netop til/frakobler total alarm. Det er kun en god ide, hvis du kan gemme det af vejen. Ellers ville jeg undlade at forbindelse testerne. Dioderne kan du stadigvæk bruge i statustrykket. 

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
9 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg mener jeg på et tidspunkt prøvede at tage batteriet fra min installation. Der synes jeg da ikke at sirenen gik i gang.. Må hellere prøve det igen snart.. 

Hvorfor bruger du 6.3.01 Fbén?? Til din installation bør du da bruge 6.2.01.h, som netop er til når du har PIR (overvågning).

Bemærk dog, at 6.2.01.h har statustryk som netop til/frakobler total alarm. Det er kun en god ide, hvis du kan gemme det af vejen. Ellers ville jeg undlade at forbindelse testerne. Dioderne kan du stadigvæk bruge i statustrykket. 

FB 6.3.01 har overvågning af batteriet. Det er vist det eneste jeg skal bruge i denne.

FB 6.2.01.h bruges allerede til selve alarmdelen. Vil prøve at teste det med de indvendige lydgivere, om de går i gang hvis jeg fjerner back up batteriet. 

Ja min ide er at sætte et statustryk ved tavlen så det kun er brugeren der ved den er der. Så må jeg se hvad jeg forbinder til den.    

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
39 minutter siden, Nielsenn skrev:

FB 6.3.01 har overvågning af batteriet. Det er vist det eneste jeg skal bruge i denne.

FB 6.2.01.h bruges allerede til selve alarmdelen. Vil prøve at teste det med de indvendige lydgivere, om de går i gang hvis jeg fjerner back up batteriet. 

Ja min ide er at sætte et statustryk ved tavlen så det kun er brugeren der ved den er der. Så må jeg se hvad jeg forbinder til den.    

Jeg har indkøbt et statustryk (Opus) men endnu ikke fået det monteret, da ledningerne hvor det fysisk skal sidde, pt. er forbundet midlertidig til en Zigza føler (som en test). Men når jeg får statustrykket sat op, så bliver det IKKE med mulighed for at afstille alarmen derfra. Uanset hvor man gemmer sit statustryk, så mener jeg det er galt, da man lige så godt kan gøre det korrekt på kodetastaturet. Det eneste tidspunkt, jeg kan se, det måske kunne være rart med et statustryk til at afstille alarmen, det er hvis kodetastatur bliver defekt. Men så vidt jeg forstår, så har du to stk af dem, så chancen for at to bliver defekt samtidig, det er nok yderst begrænset. Til gengæld vil jeg gerne have dioderne vist i statustrykket. 

Link til kommentar
Del på andre sites