Hop til indhold
  • 0

Wireless dimmer tænder uregelmæssigt

Kasper Jacobsen
 Share

Spørgsmål

Hej

Synes jeg har et mærkeligt problem med en wireless 250W uni dimmer lampeudtag, der sidder over vores spisebord.

Det reagerer fint på almindelig tænding, sluk alt, scenare fra køkken, osv. MEN når det kommer til scenarie "stue" er den mærkelig:

Ved "Stue" scenarie, skal lampen tænde på 25%. Og hvis den er tændt i forvejen, skruer den også ned på 25%. Hvis den IKKE er tændt, tænder den efter alt mellem 10 sekunder og flere timer. Så når vi aktiverer scenariet, kan der altså godt gå 1-2 timer inden lampen tænder. Nogle gange tænder den først midt om natten når vi er gået i seng.

Har forsøgt og unlinke den, slette den helt fra programmet og sætte den ind igen, anvende pulser i stedet for scenarie, men problemet forbliver det samme. Det eneste jeg ikke har forsøgt, er at skifte dimmeren og vil jeg helst gerne undgå da den ikke er så nem og skifte. Og vil heller ikke mene dimmeren er problemet, når den virker fint med alle de andre funktioner.

Nogen der har oplevet noget lignende? Eller findes der en "extended" log i controlleren, så man kan se hvad der foregår?

Ps. har kørt med flere forskellige firmwares i controlleren, samme problem ved alle.

På forhånd tak for hjælpen. -Kasper

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 1

Hvilken type kilde (LED, Halogen) er tilsluttet?
Min erfaring med disse disse dimmere (uni250) er, at hvis du er meget tæt på minimums grænsen, så tænder de ikke fra slukket tilstand, eller de tænder måske på et eller andet tidspunkt efter man har trykket. Men er de først tændt, så kan man fint regulere dem.. 

Ud fra din beskrivelse, så vil jeg tro du bruger LED, og du ligger meget tæt på grænsen, som er enten mindst 20 Watt (hvis det er den ældre wireless ø80dimmer lampeudtag eller Uni dimmer) eller mindst 5 Watt hvis det er ø80 lampeudtag dimmeren HW 2.00. 

Har man eller overvejer man LED i sin installation med dimmere, så skal man være meget opmærksom på dette.. Mindst 20 Watt er temmelig meget i LED sammenhæng.
Mig bekendt er det kun de nye ø80 lampeudtag dimmere HW 2.00 som kan fungere helt ned til mindst 5 Watt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Det er godt nok en 10 watt LED pære der er tilsluttet. Kan ikke lige huske om det er HW 2.00 der er installeret.

Men virker bare underligt den tænder fint fra alle de andre blokke, men ikke lige denne ene scenarie blok.

Har fået fat i en "lednings modstand" som jeg tror jeg vil prøve og tilslutte sammed med LED pæren, for og give den lidt ohmsk belastning og se om det gør en forskel.

Tak for svaret.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg har som nævnt kun erfaring med Uni250 dimmerne. Men det du oplever er fuldstændig lig med det jeg oplevede forleden, da jeg testede nogle 8 watt LED..  To stk, og så kunne jeg ikke tænde.. Eller dvs. det lykkedes mig at få dem tændt, hvis jeg holder knappen nede længe nok. Når først de var tændt, så kunne jeg fint skrue op/ned for lyset helt uden problemer. Og jeg kunne slukke. Men tænd var altså et problem. Med 3 stks (dvs 24 watt samlet), så havde jeg absolut ingen problemer. 

Jeg bruger i øvrigt kun scenarier til wireless dimmerne. Synes det er det nemmeste. Og jeg bruger en blok som Henning har lavet, da LK åbenbart ikke mener, at man skal have en blok til wireless dæmperne, med pir og ur styring. Blokken ligger til download i en tråd der er nogle uger gammel, som vistnok handler om uni250 dæmperne. 

Link til kommentar
Del på andre sites