Hop til indhold
  • 0

Problemer med en Wireless Uni dimmer

Kandersen
 Share

Spørgsmål

Har et finurligt problem med en wireless Uni dimmer 250, som jeg bestemt ikke regnede med at få.
Allerede i forgårs da jeg forsøgte at linke den til 12 stk halogen spot max 20wat pr stk. (underskabsbeslysning i køkken/alrum), der havde jeg problemer med at linke den. Jeg linkede den dog via en anden lampeledning, og flyttede derefter lampeledningen tilbage.
Siden da har lyset fungeret perfekt. Jeg har endda i mellemtiden fjernede 3 af de 12 spot, pga andre omstændigheder.

Men pludselig i går, så ville lyset ikke tænde/slukke.. Eller dvs jeg har fundet ud af, at det godt vil tænde og slukke, men der går ca. 4 sekunder efter tryk på knappen, før det reagere. Dæmp er ikke længere muligt..

Installationen inderholder 3 stk elektroniske traffoer til halogenspot med tre spot på hver (se billed).. 

Hvad hulen er der sket efter ca. 1½ døgn. Jeg har en mistanke om, at dimmeren ikke kan li trafoerner. Men hvorfor pokker først efter 1½ døgn?? 

Billede 16-04-2017 12.12.27.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Hvor kraftige er dine spots? En unidimmer 250 kan kun klare 250W ved glødepære. Det er noget laver når du blander en trafo i spil. Hvad kan jeg ikke huske. Det står i den medfølgende villedning.

Det kan være du ligger lige på grænsen af hvad dimmeren kan klare, og så kan spændings udsving, temperatur udsving eller elektrisk støj pludselig spille en stor rolle.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
21 timer siden, Lars1 skrev:

Hvor kraftige er dine spots? En unidimmer 250 kan kun klare 250W ved glødepære. Det er noget laver når du blander en trafo i spil. Hvad kan jeg ikke huske. Det står i den medfølgende villedning.

Det kan være du ligger lige på grænsen af hvad dimmeren kan klare, og så kan spændings udsving, temperatur udsving eller elektrisk støj pludselig spille en stor rolle.

Jeg har prøvet at pille 6 spots fra, (dvs så er vi nede på 3 stk a 10watt). Det har ikke ændret noget. Så tror ikke det er antallet af spots, som i øvrigt er 10watt stk. Dvs der er i alt 90 watt på den dimmer, eks trafoerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
13 timer siden, TorbenSørensen skrev:

Har du prøvet at tvinge lysdæmperen i RC-mode, når det nu er elektroniske trafoer du har,  for at se om det gør nogen forskel? 

Det gøres under avancerede egenskaber på dimmeren, og den står til autodetektion, hvis ikke den har været ændret før. 

Har lige prøvet det, inkl at genstarte controlleren. Det ændrede ikke noget :(
Det er stadigvæk vildt underligt at det sker efter 1½ døgn. Og i øvrigt hvor det meste af tiden har den kørt med 12 spot og 4 stk trafoer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Har lige prøvet det, inkl at genstarte controlleren. Det ændrede ikke noget :(
Det er stadigvæk vildt underligt at det sker efter 1½ døgn. Og i øvrigt hvor det meste af tiden har den kørt med 12 spot og 4 stk trafoer. 

Det er analog elektronik vi har med at gøre. Det ændre egenskaber alt efter temperatur, spænding, støj etc. Elektroniske trafoer generer elektrisk støj, og det er næsten alt elektronik følsom overfor. Det er meget tænkeligt at du er nød til at tage strømmen helt til dimmeren i 5-10 min. efter du har fjernet nogle spots før den igen vil opføre sig normalt, medmindre det er lykkes dig at brænde den delvist af.

Hvad siger dimmer villedningen om ikke ohm's belastninger? Mener der står noget om antal lavvolt spots også.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Har rodet lidt mere med dimmere. Og lige nu lader det til at virke.
Ting jeg har ændret er:
Genstartet controlleren.
Haft slukket 230v til dimmeren. 
Har skiftet fra Auto karakteristik til RC (råd fra Bjarne).
Manual rampetid. Den står default til 5, men jeg har sat den til 2 sekunder. 
Soft tænd/sluk. De står default til 700ms, men jeg har sat dem ned til 300ms. 
Jeg prøvede imellemtiden også at flytte dimmeren over på ledningen til underskab som har 3 spot, på samme type trafo. Der virkede den perfekt. Men det var efter jeg havde skiftet rampetiden og soft tænd/sluk ms.

Nu tænder og slukke de korrekt på de 9 stk spots og tre trafoer, og jeg kan dæmpe. Spændende at se hvor længe det kommer til at virke nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
9 minutter siden, Lars1 skrev:

Det er analog elektronik vi har med at gøre. Det ændre egenskaber alt efter temperatur, spænding, støj etc. Elektroniske trafoer generer elektrisk støj, og det er næsten alt elektronik følsom overfor. Det er meget tænkeligt at du er nød til at tage strømmen helt til dimmeren i 5-10 min. efter du har fjernet nogle spots før den igen vil opføre sig normalt, medmindre det er lykkes dig at brænde den delvist af.

Hvad siger dimmer villedningen om ikke ohm's belastninger? Mener der står noget om antal lavvolt spots også.

Der står faktisk ikke ret meget i PDFén. 
http://77.221.237.111/katalog/vejledning/019D904922_02.pdf

Det er kun antallet af LED som de angiver til max 10 stk.
For andre belastninger skriver de bare 250w eller 250VA.

Det er muligt at det virker her nu, fordi jeg har haft taget fasen fra dimmeren, (dog ikke i 5-10 minutter). Men som det kører lige nu med 9 stk lyskilder a 10watt stk og 3 trafoer af ovenstående typen (billede), så virker det helt perfekt. Men det er ingen garanti, for det var jo det samme som det også gjorde fra start.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
7 minutter siden, Kandersen skrev:

Der står faktisk ikke ret meget i PDFén. 
http://77.221.237.111/katalog/vejledning/019D904922_02.pdf

Det er kun antallet af LED som de angiver til max 10 stk.
For andre belastninger skriver de bare 250w eller 250VA.

Det er muligt at det virker her nu, fordi jeg har haft taget fasen fra dimmeren, (dog ikke i 5-10 minutter). Men som det kører lige nu med 9 stk lyskilder a 10watt stk og 3 trafoer af ovenstående typen (billede), så virker det helt perfekt. Men det er ingen garanti, for det var jo det samme som det også gjorde fra start.

Det er en interessant information, som du nok har overset. Minimums belastning er 20W. Med 10 spots af 10W, er det 20%. Hvis du reguler under dette niveau, kan du risiker at du ikke kan reguler op igen. Du kan i opsætningen af dimmeren i IHC controlleren programer at min. lysstyrken er f.eks. 25%, så du sikre at du ikke komme under de 20W selv hvis en spot skulle være i udu.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
16 minutter siden, Kandersen skrev:

Den står til 22% (default). 

Du har ret i, den skal længere op, hvis man skal sikre man stadigvæk kan dæmpe selvom en pære er gået. 
Men det bør da ikke have betydning for, om man kan tænde/slukke?

Jo det kan det godt. De gamle HW1 Ø80 dimmer virkede f.eks. slet ikke hvis ikke der var belastning på. De gamle wireless stikkontakter (kan ikke huske om der er komme en ny udgave eller ej) kunne finde på at tænde af sig selv hvis den tilkoblede belastning var under 5W. Jeg opdagede dette med en JO-EL 14W lysstof arbejdslampe. Dens læk strøm når stikkontakten var slukket var stor nok til at stikkontakten tændte af sig selv, men ikke stor nok til at holde stikkontakten slukket. Samme problem gav min logitec media player, men når jeg også tilsluttede min Sony CD afspiller forsvandt problemet.

LK's brug af lækstrøm til at drive deres wireless dimmer i slukket tilstand giver mange spøjse fejl. Det er IMHO utilgiveligt at de ikke har ændret det design endnu i samtlige deres wireless produkter.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Altså, hvis der slet ingen belastning er, så kan jeg godt forstå det. Det ville jo svare til du fjernede lampeledningen på dimmeren. 

Men den der med minimums belastningen på 20watt, den vil jeg egentlig godt sætte lidt tvivl ved om den virkelig passer. Jeg testede jo dimmeren på det underskab hvor der kun er 3 spot (dvs max 30watt). Og der kunne jeg dæmpe helt ned til det som den standard står til. Dvs 22% af de 30 watt. Det er jo langt under de mindst 20watt den skal have. Faktisk er det 6,6watt. Jeg prøvede godt nok ikke længe, da det kun var for at teste om dimmeren overhovedet virkede mere. Men det virkede. 

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
3 minutter siden, Kandersen skrev:

Altså, hvis der slet ingen belastning er, så kan jeg godt forstå det. Det ville jo svare til du fjernede lampeledningen på dimmeren. 

Men den der med minimums belastningen på 20watt, den vil jeg egentlig godt sætte lidt tvivl ved om den virkelig passer. Jeg testede jo dimmeren på det underskab hvor der kun er 3 spot (dvs max 30watt). Og der kunne jeg dæmpe helt ned til det som den standard står til. Dvs 22% af de 30 watt. Det er jo langt under de mindst 20watt den skal have. Faktisk er det 6,6watt. Jeg prøvede godt nok ikke længe, da det kun var for at teste om dimmeren overhovedet virkede mere. Men det virkede. 

Som jeg skrev tidligere. LK's brug af lækstrøm til at drive deres wireless komponenter i slukket tilstand er årsag til mange spøjse fejl. Det tog mig lang tid og mange forsøg at finde frem til at min wireless stikkontakt virkede fint hvis jeg øgede belastning med en CD afspiller som havde en standby strøm på 0.1W. Jeg tror jeg havde den af og på over 20 gang i løbet af 1 mdr. Billedet var ret præcist. Uden CD afspilleren tændte stikkontakten igen mellem 1 min. og 48 timer efter den var slukket. Med CD afspilleren forblev den slukket, selv når jeg var bortrejst i 3 uger. Billedet var det samme hvis jeg fjernede/tilføjede Logitec media playeren, eller min gamle class A forstærker hvor der sidder et lille kredsløb som kun driver power knappen, end diode og et relæ til at tænde for den store ringkerne trafo.

Link til kommentar
Del på andre sites