Hop til indhold
  • 0

Wireless dimmer uni 250 hvilken Fb med PIR

Kandersen
 Share

Spørgsmål

Sidder her og leger lidt med en wireless dimmer (uni 250). Men jeg synes jeg ramler panden lidt mod en mur, når jeg kigger på de Fbére som egentlig er lavet til disse.. Der er ingen af dem som har en indgang for PIR i Fbén, og det undre mig lidt, må jeg erkende.

Pt er denne dimmer sat på mit udendørslys i indgangspartiet. Det var egentlig fordi det var den nemmeste Uni400 jeg lige kunne udskifte med i tavlen.
Uni400 dimmeren brugte jeg Fb 1.2.05.f. Og det fungede fint til en Uni400 dimmer, som har to mem muligheder.
Nu skiftede så til denne wireless  Uni 250, og egentlig trak jeg bare div. ind og udgange direkte over på den fra Fbén til Uni400 dimmeren. Det fungere også. Man kan tænde/slukke og PIR er er sat til at tænde på sidste niveau, (håber det virker i aften. Gad ikke slå skumring ON og danse fandango foran PIR).
Men, skal det være optimalt, så skal mem jo ligesom "væk" og erstattes af scenarie.

Og her gik jeg så kold.
For Fb 1.2.05.f har ingen scenarie mulighed. Og omvendt har 1.2.03.d eller 1.2.04.a, som er lavet til wireless dimmere, ingen PIR indgang.
Betyder det at man skal kombinere to Fbére for denne simple operation?

Årsagen til jeg undre mig, det er fordi det jo ikke er en pind anderledes end de videoer som Lk har lavet, hvor de eksempelvis har et badeværelse styret af PIR og 2 lys niveauer (dag/nat). Men som jeg ser det, så har de ikke lave en færdig Fb til dette formål. 
Har kigget lidt under bolig koncept, (standard og bolig). Der er ser det ud som om der er noget som måske kan bruges.. Men der er jo også alt muligt andet i de Fbére, som efter min mening ødelægger simpliciteten og overskueligheden.

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0
3 timer siden, Kandersen skrev:

Sidder her og leger lidt med en wireless dimmer (uni 250). Men jeg synes jeg ramler panden lidt mod en mur, når jeg kigger på de Fbére som egentlig er lavet til disse.. Der er ingen af dem som har en indgang for PIR i Fbén, og det undre mig lidt, må jeg erkende.

Pt er denne dimmer sat på mit udendørslys i indgangspartiet. Det var egentlig fordi det var den nemmeste Uni400 jeg lige kunne udskifte med i tavlen.
Uni400 dimmeren brugte jeg Fb 1.2.05.f. Og det fungede fint til en Uni400 dimmer, som har to mem muligheder.
Nu skiftede så til denne wireless  Uni 250, og egentlig trak jeg bare div. ind og udgange direkte over på den fra Fbén til Uni400 dimmeren. Det fungere også. Man kan tænde/slukke og PIR er er sat til at tænde på sidste niveau, (håber det virker i aften. Gad ikke slå skumring ON og danse fandango foran PIR).
Men, skal det være optimalt, så skal mem jo ligesom "væk" og erstattes af scenarie.

Og her gik jeg så kold.
For Fb 1.2.05.f har ingen scenarie mulighed. Og omvendt har 1.2.03.d eller 1.2.04.a, som er lavet til wireless dimmere, ingen PIR indgang.
Betyder det at man skal kombinere to Fbére for denne simple operation?

Årsagen til jeg undre mig, det er fordi det jo ikke er en pind anderledes end de videoer som Lk har lavet, hvor de eksempelvis har et badeværelse styret af PIR og 2 lys niveauer (dag/nat). Men som jeg ser det, så har de ikke lave en færdig Fb til dette formål. 
Har kigget lidt under bolig koncept, (standard og bolig). Der er ser det ud som om der er noget som måske kan bruges.. Men der er jo også alt muligt andet i de Fbére, som efter min mening ødelægger simpliciteten og overskueligheden.

Se vedhæftede.

1.2.05.f, Hvis du skal gøre det rigtig skal du forbinde fx. 1.2.02b til Unidimmeren og 1.2.05f til 1.2.02b, mener der på et tidspunkt stod i hjælpe filen, at 1.2.05f ikke måtte forbindes direkte til unidimmeren. Hvis du forbinder flere fb´er direkte til unidimmeren, kan du få fejl indikering af om lyset er tændt eller ej. Der for altid kun een fb til Unidimmer. Dette er anderledes med de nye wireless og scenarier.

Kandersen.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
58 minutter siden, Szafranski skrev:

"Touch" er hvor du kan tænde/slukke regulere op/ned på et tryk. "Konstant" der holder du bare lyset tændt, og tilsidesætter pir.

Ahh.. Okay.
Men hvis man nu bruger scenarier, sådan som dit eksempel. Og man fx kommer ud på badeværelset om natten, og skal bruge mere lys end "nat". Så kan man bruge touch til at regulere op, (tænd/sluk og regulere ned). Denne manuelle 'override' får vel ikke betydning for indstillingerne i scenarie, vel?

1 time siden, Szafranski skrev:

Mht. Fb'er. Som udgangspunkt forbinder du altid kun eén "Hoved" Fb  direkte til produkt og forbinder øvrige fb'er til "Hoved" fb. 

Ja, det begynder at gå op for mig, at det er den måde man gør det på.. Jeg kom bare til at tænke mere logisk, at man lige så godt kunne gøre det hele i een og samme Fb :D

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
11 minutter siden, Kandersen skrev:

Ahh.. Okay.
Men hvis man nu bruger scenarier, sådan som dit eksempel. Og man fx kommer ud på badeværelset om natten, og skal bruge mere lys end "nat". Så kan man bruge touch til at regulere op, (tænd/sluk og regulere ned). Denne manuelle 'override' får vel ikke betydning for indstillingerne i scenarie, vel?

Ja, det begynder at gå op for mig, at det er den måde man gør det på.. Jeg kom bare til at tænke mere logisk, at man lige så godt kunne gøre det hele i een og samme Fb :D

1. Nej, den manuelle "override" få ikke betydning for scenarier. Når konstant ophører, så er du tilbage til det "normale"

2. Kan godt forstå din tankegang, da eg startede på IHC gjorde jeg præcis som dig. Men efter et lille kursus hos Claus for LK, så blev jeg meget klogere.

Det er som skrevet tidligere, hvis du forbinder flere ting direkte, så kan det skabe forvirring for controlleren og derved kan der opstå fejl og controlleren tror fx. at lyset er slukket, selvom det er tændt og så når du så prøver at slukke, så vil det forblive tændt

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
1 time siden, Szafranski skrev:

1. Nej, den manuelle "override" få ikke betydning for scenarier. Når konstant ophører, så er du tilbage til det "normale"

Er det ligegyldigt om det er konstant eller touch? (igen i dit eksempel).

Jeg skal også have en kursus i IHC på et tidspunkt. Pt er min tid bare ikke rigtig til det.. Det foregår meget impulsivt, når jeg roder i det. Fx var det slet ikke meningen jeg skulle have sat den wireless dimmer til i dag. Men jeg kunne som sædvanlig ikke nære mig, efter jeg købte et par stykker af Bjarne i går.
Faktisk burde jeg slet ikke gøre noget, andet end at få ryddet op i de tavler der er her. Men fordi tavlerne sidder på loftet, uisoleret loft, det blæser, det er koldt, placeringen af tavlerne i knæ/hofte højde osv osv.. Så er motivationen pt overskygget af vejret, plus at alderen trykker ;). Så er det sgu rart engang imellem bare at lave et lille indgreb, der trods alt virker, (at det så pt kun er midlertidigt og uni250 dimmeren sidder og dingler ud af tavlen, det er så en anden snak :D).

Jeg har prøvet det med, at lyset ikke vil tænde eller slukke. Men det har kun været i forbindelse med Uni400 dimmerne, når jeg har forsøgt at få dem til at være brugbare i IHCremote appen. Selvom jeg fulgte opskriften slavisk, så endte jeg bare med, at jeg enten ikke kunne tænde eller slukke. Det er een af årsagerne til, at jeg vil væk fra de Uni400 dimmere.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Nej det er ikke ligegyldigt. 

Scenarie 1. Du er på dit badeværelse og lyset er for skarpt fx. 80%, så regulerer du det ned med Touch. Forlader du rummet og timer har udløb, så slukker lyset. Næste gang du kommer der ud, tændes lys igen på 80% 

Scenarie 2. Du kommer ud på badeværelset og ønsker at lyset skal forblive tænd, selvom pir ikke register bevægelse, så trykker du på konstant.

Du skal altså benytte 2 tryk, til to forskellige opgaver. Du kan fx. Bruge øv til Touch og øh med kort/langt tryk, hvor kort fx. tænder lys over spejl og langt laver konstant på loft lys/pir

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
22 timer siden, Szafranski skrev:

Nej det er ikke ligegyldigt. 

Scenarie 1. Du er på dit badeværelse og lyset er for skarpt fx. 80%, så regulerer du det ned med Touch. Forlader du rummet og timer har udløb, så slukker lyset. Næste gang du kommer der ud, tændes lys igen på 80% 

Scenarie 2. Du kommer ud på badeværelset og ønsker at lyset skal forblive tænd, selvom pir ikke register bevægelse, så trykker du på konstant.

Du skal altså benytte 2 tryk, til to forskellige opgaver. Du kan fx. Bruge øv til Touch og øh med kort/langt tryk, hvor kort fx. tænder lys over spejl og langt laver konstant på loft lys/pir

Ahh okay, det giver mening.. Og ja så kan jeg godt se, at man er nødt til at bruge 2 tryk. Skulle bare lige forstå forskellen på touch og konstant :)

Link til kommentar
Del på andre sites