Kandersen Besvaret January 24, 2017 Rapporter Share Besvaret January 24, 2017 3 minutter siden, ernest skrev: Så bør jeg vil kunne aktivere 24v fra output på A1 til at åbne, 24v på A2 til at lukke. Hvis jeg aktiverer både A1 og A2, så vil vinduet stoppe sin åbning/lukning og holde position? Eller arbejder vi med det sidste scenarie som er en skiftekontakt? A1/A2 er selve spolen på relæet som Lars linker til. Kommer der +24volt spænding på A1 og -24volt på A2, så trækker spolen, og kontakt-sættet skifter stilling. Fjerner du spændingen fra spolen (A1/A2), så falder relæet fra, og kontakt-sættet skifter stilling tilbage igen. Det er: Spænding på spole = kontakten skifter stilling. Ingen spænding på spole = kontakten skifter stilling tilbage til normal stilling. Opfat spolen (A1/A2) som en lampe der skal have 230volt og null. (230=A1 - Null=A2). uden 230volt, så lyser lampen ikke. Med 230volt, så lyser lampen. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kandersen Besvaret January 24, 2017 Rapporter Share Besvaret January 24, 2017 Sådan her ser mit kunstværk ud, hvis du skal have mulighed for at stoppe undervejs.. Så skal du bruge to relæer (og dermed to kontakter som velux også skriver). Bemærk, jeg bruger samme type relæ, men i realiteten kan du finde et mere simpelt relæ. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kandersen Besvaret January 24, 2017 Rapporter Share Besvaret January 24, 2017 Dette relæ kan også bruges i det eksempel med 2 relæer, hvor du skal have mulighed for at stoppe undervejs.. Men det er klart dyrere (plus at det er eltako). Og du skal bruge 2 stk af dem. https://www.elsag.dk/relae/relae-installation/relae-1no-eltako-r12-100.htm Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
ernest Besvaret January 24, 2017 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 24, 2017 5 minutes ago, Kandersen said: Sådan her ser mit kunstværk ud, hvis du skal have mulighed for at stoppe undervejs.. Så skal du bruge to relæer (og dermed to kontakter som velux også skriver). Bemærk, jeg bruger samme type relæ, men i realiteten kan du finde et mere simpelt relæ. Tak for forklaring og tegninger. Et sidste spørgsmål, i ovenstående opsætning, bruger man 4 udgange på et 24v Output modul eller blot 24v på A1 og 0 på A2? 4 minutes ago, Kandersen said: Dette relæ kan også bruges i det eksempel med 2 relæer, hvor du skal have mulighed for at stoppe undervejs.. Men det er klart dyrere (plus at det er eltako). Og du skal bruge 2 stk af dem. https://www.elsag.dk/relae/relae-installation/relae-1no-eltako-r12-100.htm Du ville hellere vælge eltako? Højere kvalitet? Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kandersen Besvaret January 24, 2017 Rapporter Share Besvaret January 24, 2017 2 minutter siden, ernest skrev: Et sidste spørgsmål, i ovenstående opsætning, bruger man 4 udgange på et 24v Output modul eller blot 24v på A1 og 0 på A2? Kun 2 udgange på 24v output modulet.. Een udgang 24volt og 0 til det relæ 01. Een udgang 24volt og 0 til det relæ 02. 3 minutter siden, ernest skrev: Du ville hellere vælge eltako? Højere kvalitet? Nej, ikke nødvendigvis. Jeg kender ikke dem Lars linkede til. Jeg vil give dem en chancen, og er det noget bras, så er det begrænset hvor meget du har brændt af på dem. Den helt vildt store løsning er jo LK´s modul som er beregnet til formålet. Men det koster en krig i forhold til både den Lars linker til og Eltako. Det skal dog siges, at LK´s giver 8 kontakt-sæt. Men det er stadigvæk en del dyrere. Jeg skal selv på et tidspunkt have lavet det samme, bare med min garageportåbner i første omgang, (det er præcis det samme der skal ske med den). Der vil jeg starte med de billige. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
ernest Besvaret January 25, 2017 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 25, 2017 10 hours ago, Kandersen said: Kun 2 udgange på 24v output modulet.. Een udgang 24volt og 0 til det relæ 01. Een udgang 24volt og 0 til det relæ 02. Nej, ikke nødvendigvis. Jeg kender ikke dem Lars linkede til. Jeg vil give dem en chancen, og er det noget bras, så er det begrænset hvor meget du har brændt af på dem. Den helt vildt store løsning er jo LK´s modul som er beregnet til formålet. Men det koster en krig i forhold til både den Lars linker til og Eltako. Det skal dog siges, at LK´s giver 8 kontakt-sæt. Men det er stadigvæk en del dyrere. Jeg skal selv på et tidspunkt have lavet det samme, bare med min garageportåbner i første omgang, (det er præcis det samme der skal ske med den). Der vil jeg starte med de billige. Super - tak for hjælp og forklaring. Jeg starter ud med dem og ellers så køber jeg nogle Eltako, hvis det hele brænder sammen ;-). Ja, skal man op og bruge flere, så kan det i sidste ende betale sig med IHC modulet, men qua at controlleren er løbet tør for output moduler, så bruger jeg denne løsningsmodel, så det kan køres over de resterende 24v output porte på bi-tavlen. Overvejer også en løsning med garageportåbner, men det til den tid. Mit håb er på sigt, at Velux og Openhab kan spille sammen, så det bliver mere fleksibelt. (Regner med at få startet op på Openhab i løbet af feb.) Vi har Velux vinduer i flere rum. Men f.eks. på badeværelset og vil gerne styre dette individuelt afhængigt af fugt etc. Men så skal vi jo have flere KLF'er, da jeg nu laver en overordnet åbning / lukning af alle vores Velux vinduer på det ene KLF modul, samt åbning og lukning af rulleskodder på det andet KLF modul. 12 KLF moduler er måske "lidt" voldsomt... Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kandersen Besvaret January 25, 2017 Rapporter Share Besvaret January 25, 2017 28 minutter siden, ernest skrev: Mit håb er på sigt, at Velux og Openhab kan spille sammen, så det bliver mere fleksibelt. (Regner med at få startet op på Openhab i løbet af feb.) Vi har Velux vinduer i flere rum. Men f.eks. på badeværelset og vil gerne styre dette individuelt afhængigt af fugt etc. Men så skal vi jo have flere KLF'er, da jeg nu laver en overordnet åbning / lukning af alle vores Velux vinduer på det ene KLF modul, samt åbning og lukning af rulleskodder på det andet KLF modul. 12 KLF moduler er måske "lidt" voldsomt... Jeg må erkende, al det her Velux har været en stor omgang rod at forstå, for mig. Lige indtil i går, hvor der var en der skrev, at vinduerne fra år 2006/2007 og frem har styringen indbygget i vinduet. Der! "så jeg lyset". Alle Integra vinduer kan fjernstyres med KLR 100/200 (og de simple fjernbetjeninger), uden KLF 100 styreboksen. Men det er det der har forvirret mig en hel del, for jeg troede at KLF 100 styreboksen altid var til stede. Og det var KLF 100 styreboksen som var mellemled mellem vindue og fjernbetjening. Lige præcis her kunne Velux godt gøre mere ud af at forklare det. Så havde jeg sluppet for at suse rundt på loftet som en forvirret gråand, og lede efter noget der ikke er der Den eneste årsag jeg kan finde for at have en KLF 100 styreboks, det er hvis man vil køre med fortrådet kontakter eller anden form for ekstern styring på vinduet, fx i form af fugtstyring, IHC eller anden intelligens. Så er KLF 100 styreboksen "mellemled" mellem dine Integra vinduer (elektriske vinduer) og "anden styring". Så ja, hvis du har 12 vinduer, og du skal kunne styre alle 12 fra fx IHC anlægget, så skal du have 12 KLF 100 styrebokse. Der er ikke umiddelbart andre muligheder, førend nogen "knækker" det fjernbetjente interface, så noget "andet" kan snakke sammen med fjernstyringen via IHC controlleren. Her kunne man måske godt have set Velux og LK arbejde bedre sammen om et interface/modul, der forbindelse til controlleren og kommunikere ud til vinduerne derfra. Det havde været en ekstrem fleksible løsning for IHC ejerne. Men nu bliver det rigtig interessant, har jeg lige opdaget for kort tid siden. Hvis du lige holder igen med relæer, så kan det være løsningen er langt mere simpel (økonomisk): Velux Integra benytter sig af "IO homecontrol" på RF 868Mhz, ligesom rigtig meget andet udstyr. Der findes en boks, som man også kan koble på sit lokale net/internettet, som danner interface til PC, tablet og mobil udstyr som er Somfy´s "Tahoma-boks". Den her boks er/kan være yderst interessant i vores hjem, når man ser på hvad den kan snakke sammen med, (Danfoss, Velux, Philips Hue, Honeywell osv), specielt fordi OpenHab interfacer til Tahoma boks. Så behøver du nemlig slet ikke KLF 100 styreboksene, men kan gøre det hele via IHC<->OpenHab<TaHoma bindings>TaHoma boks = alt er trådløst. Så hvis du alligevel har planer om at begive dig ud i OpenHab, så ville jeg droppe alle tanker om den KLF 100, og så gå den vej allerede fra start. Virker det så ikke stabilt/godt nok, så kan du altid vende tilbage til KLF styringerne. Læs om Somfy her: (kig efter deres Tahoma boks)https://www.somfy.dk/ OpenHab binding:https://github.com/octa22/org.openhab.binding.somfytahoma Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret January 25, 2017 Rapporter Share Besvaret January 25, 2017 Med en pris på kr. 3.695 for en tahoma boks er det rimelig nemt at finde ud af hvilken vej man vil gå, hvis man kun har et par vinduer der skal styres. Har man 12 og det er de nye integra + diverse andet, så er valget vel også nemt. Jeg har kun 1 og kan sagtens nøjes med den gamle B&O like fjernbetjening. Man kan jo programmere åbne/lukke tider, og skulle det begynde at regne, ja så lukker det jo selv. (Det gør det vel egentlig ikke med KLF styringen ?). Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kandersen Besvaret January 25, 2017 Rapporter Share Besvaret January 25, 2017 3 timer siden, Lars Jacobsen skrev: Med en pris på kr. 3.695 for en tahoma boks er det rimelig nemt at finde ud af hvilken vej man vil gå, hvis man kun har et par vinduer der skal styres. Har man 12 og det er de nye integra + diverse andet, så er valget vel også nemt. Jeg har kun 1 og kan sagtens nøjes med den gamle B&O like fjernbetjening. Man kan jo programmere åbne/lukke tider, og skulle det begynde at regne, ja så lukker det jo selv. (Det gør det vel egentlig ikke med KLF styringen ?). Tahoma boksen kan jo en hel del andet end bare åbne/lukke vinduer, da det jo interfacer med meget andet udstyr. Men du har helt ret i, at den er lidt peberet og kan slet slet ikke svare sig, hvis man bare vil åbne/lukke et par vinduer. Omvendt ved jeg ikke lige hvad 12 x KLF 100 koster.. Det er vel noget i retning af 1200,- stk hvis jeg lige husker rigtigt. Og så er du stadigvæk fortrådet/fastlåst, dog med IHCén. Dertil skal der så også lige lægges et bunke outputs, evt flere moduler hvis man ikke har ledige. Egentlig undre det mig, at Tamoha boksen/Somfy ikke kan snakke sammen med IHC controlleren, netop fordi de har fokuseret på smarthome. Men det er vel det sædvanlige, producenterne kan simpelthen ikke finde ud af at arbejde sammen, selvom det nærmest er stik imod producenternes egne intentioner om at integrere hele hjemmet.. Totalt gakket, as usual! IO Homecontrol, Samsung SmartThings, IHC, Knox, Google home, Apple home osv osv.. alle snakker hver deres sprog. Hvis dit vindue har regnsensor, så sidder det på selve vinduet og dets styring, og styres suverænt den vej, helt uden om fjernbetjening, KLF 100 eller andet udstyr. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
ernest Besvaret February 1, 2017 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 1, 2017 On 25/1/2017 at 0:32 AM, Kandersen said: Sådan her ser mit kunstværk ud, hvis du skal have mulighed for at stoppe undervejs.. Så skal du bruge to relæer (og dermed to kontakter som velux også skriver). Bemærk, jeg bruger samme type relæ, men i realiteten kan du finde et mere simpelt relæ. Hej igen. Så fulgte jeg ovenstående. Det blev ikke den store succes, udover et meget lugtende og knisterende 24v output modul :-(. Jeg har forbundet som følgende - er det helt forkert? (Det må det jo være)... Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret February 1, 2017 Rapporter Share Besvaret February 1, 2017 Ups ikke så godt. umiddelbart ser dine forbindelser korrekt ud. Det eneste jeg kan komme i tanke om som vi ikke lige har været omkring er hvilket modul der er tale om ? Et 24/3 kan der jo kun trækkes 3 ma ud af og relæerne trækker 17ma. Derfor virker de måske kun på et "alm." 24/24 modul. Men at det "ryger og lugter brændt" skulle ikke kunne lade sig gøre næsten uanset hvad du gør. De er jo beregnet til kortslutninger når der er tale om et tryk. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
ernest Besvaret February 1, 2017 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 1, 2017 57 minutes ago, Lars Jacobsen said: Ups ikke så godt. umiddelbart ser dine forbindelser korrekt ud. Det eneste jeg kan komme i tanke om som vi ikke lige har været omkring er hvilket modul der er tale om ? Et 24/3 kan der jo kun trækkes 3 ma ud af og relæerne trækker 17ma. Derfor virker de måske kun på et "alm." 24/24 modul. Men at det "ryger og lugter brændt" skulle ikke kunne lade sig gøre næsten uanset hvad du gør. De er jo beregnet til kortslutninger når der er tale om et tryk. Hej Lars, Findes der forskellige udgaver af 24v Output moduler? Det er vidst dette modul: 1086012927 Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kandersen Besvaret February 1, 2017 Rapporter Share Besvaret February 1, 2017 1 time siden, ernest skrev: Hej igen. Så fulgte jeg ovenstående. Det blev ikke den store succes, udover et meget lugtende og knisterende 24v output modul :-(. Jeg har forbundet som følgende - er det helt forkert? (Det må det jo være)... Hvilke relæer brugte du? Hvis de er polariseret, så skal de have +24 på A1 og 0 på A2. Det bør dog ikke kunne få noget til at ryge eller lugte brændt, nærmest uanset hvad du gør. På 25/1/2017 at 00:52 , Kandersen skrev: og er det noget bras, så er det begrænset hvor meget du har brændt af på dem. I øvrigt mente jeg det ikke bogstaveligt, da jeg skrev ovenstående (sorry, var lige en side joke). Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kandersen Besvaret February 1, 2017 Rapporter Share Besvaret February 1, 2017 30 minutter siden, ernest skrev: Det er vidst dette modul: 1086012927 Hmm det burde være det rigtige modul.. Det er 24volt 500ma. http://www.wattoo.dk/lk-ihc-control-output-24v-dc-8-udgange-1086012927 Tjek lige en ekstra gang, at det ikke er dine relæer du evt har fået byttet rundt på polariseringen.. Det er det eneste jeg kan komme på. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
ernest Besvaret February 1, 2017 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 1, 2017 Det var polariseringen der drillede - troede ikke det kunne være det. Er dog bange for, at nogle af udgangene på 24v outputtet er døde. Det må jeg teste i morgen. Desværre kan jeg ikke få hul igennem. Har forsøgt på et andet output modul, men Veluxen enhed er total lige glad. Jeg må tjekke i morgen, om den får spænding, eller hvad søren der driller Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Kandersen Besvaret February 1, 2017 Rapporter Share Besvaret February 1, 2017 De udgange burde ikke død pga det. Det er ihvertfald det som LK selv skriver (de er kortslutningsbeskyttede). Hvis noget er dødt, så må det være relæerne. Husk - KLF 100 enheden skal "kortsluttes" mellem pins' ene. Altså pin 1 og 2 eller 2 og 3 (ikke alle tre samtidig). Og så burde motoren køre, enten den ene eller den anden vej. På den måde kan du altid tjekke KLF enheden, hvis du skulle være i tvivl om den. Så derfor er det ud fra den udelukkelsesmetode at jeg mener relæerne må være røget, hvis noget er røget. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
ernest Besvaret February 1, 2017 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 1, 2017 2 minutes ago, Kandersen said: De udgange burde ikke død pga det. Det er ihvertfald det som LK selv skriver (de er kortslutningsbeskyttede). Hvis noget er dødt, så må det være relæerne. Husk - KLF 100 enheden skal "kortsluttes" mellem pins' ene. Altså pin 1 og 2 eller 2 og 3 (ikke alle tre samtidig). Og så burde motoren køre, enten den ene eller den anden vej. På den måde kan du altid tjekke KLF enheden, hvis du skulle være i tvivl om den. Så derfor er det ud fra den udelukkelsesmetode at jeg mener relæerne må være røget, hvis noget er røget. Tak for det. Jeg tester efter det i morgen, hvis der er tid. Det skal jo nok lykkes :-) Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
ernest Besvaret February 4, 2017 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 4, 2017 Lige en opsummering: Jeg har fået testet og det hele kører korrekt nu. Af en eller anden årsag, så overlevede relæerne. Desværre er der 2 udgange på output 24v som er døde. Eller den ene er konstant on, uanset hvad jeg gør på controller og den anden er død. Lever med det pt., men bliver nok udskiftet hvis jeg løber tør for udgange på et tidspunkt :-). Tak for hjælpen og kampen herinde! Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret February 5, 2017 Rapporter Share Besvaret February 5, 2017 Fint det virker nu. Har selv et par udgange der er "døde", mener at kunne huske det var fordi de fik 24V ind eller et eller andet. (Ikke 230V). Det var vist i forbindelse med dengang jeg legede med at få pulser til at virke fra elmåleren, eller noget alarm. Citér Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.