Hop til indhold
  • 0

PIR virker ikke efter programmering

Tommi Lauridsen
 Share

Spørgsmål

Jeg er har været i gang med at programmere på min IHC sammen med en ven, og nu virker min PIR ikke længere. Vi troede, at den var med skumringsrelæ, så derfor blev det tilføjet programmet. Det var den desværre ikke. Prøvede derefter, at slette skumringsrelæet fra programmet, men det gav ingen effekt. 
Heller ikke når jeg indlæser programmet fra før vi lavede nogle ændringer duer den. Er der nogen som har en idé til hvad der er gået galt?

Den pir jeg har haft er en Servodan 41-272, som jo så er ude lux måler. Hvilken PIR med lux-måler kan jeg eventuelt erstatte den med, som er plug'n'play, hvis det da kan lade sig gøre.  

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Det lyder usandsynligt, at den PIR er stoppet med at virke ved en omprogrammering. Den kan selvfølgelig godt gå i stykker, men man kan ikke futte den af ved programmering, så hvis den er stået af, er det et helt tilfælde....

Nu siger du godt nok at I har prøvet at programmere skumring i den PIR (hvilket den ikke har), men har I så ikke haft fat i ledningerne til den også?

LK har en 24V Fuga PIR på programmet med en udgang til skumring. Den er godt nok lavet til indendørs montage, men kan bruges udvendig, hvis den monteres i et OPUS 74 underlag med adapterdæksel til PIR. Det er dog ikke 100% plug'n'play, med mindre at du allerede har en ledning monteret på inputmodulet til skumring. Den PIR du har nu, er monteret med 3 ledninger, og hvis man vil gøre brug af skumringsfunktionen i sådan en PIR, skal der bruges 4 ledninger.

Endvidere skal man lige overveje om det er den rigtige løsning, at have skumringsrelæet sammenbygget i sin PIR. Ofte sidder sådan en PIR jo lige der hvor man har brug for at lyset tænder om aftenen, og hvis skumringsrelæet bliver påvirket af lyset der tændes, vil skumringsrelæet jo melde tilbage til controlleren at der nu er blevet lyst, og derfor slukke lyset igen. Det er der flere her på forum, der har prøvet. Man kan godt lave noget programmering der frakobler skumringsrelæet mens lyset er tændt, men det er absolut ikke en optimal løsning. Et korrekt placeret skumringsrelæ mod nord, er nu engang den mest optimale løsning. Alternativt kan du bruge det virtuelle der kan downloades her på forum, eller et astro ur, men de tager ikke forbehold for om der er overskyet, som et skumringsrelæ gør.

PIR - EL nummer 1024001068   >>>LINK<<< 

Adapterdæksel - EL nummer 1024001709  >>>LINK<<<

Underlag - EL nummer 1017050453   >>>LINK<<<

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Nej, vi har ikke rørt ledningerne overhovedet.  Kan man genstarte controlleren? Kunne det muligvis være sådan noget. Jeg kan lige prøve at hive programmet ud i aften, også smider jeg det lige op.
Det kan godt være jeg skal overveje en skumringssensor for sig selv. Inputtet fra den kan vel også bruges flere steder? Kan du anbefale en, eller skal det være LKs?

Link til kommentar
Del på andre sites