Hop til indhold
  • 0

IHC i nybyggeri - ny bruger af IHC

Jannik K.
 Share

Spørgsmål

Hej alle,

Min kone og jeg skal have opført et nyt hus i nærmeste fremtid (vi er i øjeblikket i tegningsfasen), og jeg overvejer meget at få installeret IHC i hele huset.
Jeg er tekniker med stort T, men har aldrig arbejdet med IHC før, og har ingen erfaring med det overhovedet. Jeg kan dog se fordelene ved lysstyringen, men systemet skal udbygges for at det giver mening, at smide større summer penge efter det.

I det tilbud vi har fået fra firmaet, der skal opføre huset, er der afsat 50.000kr til IHC. Er dette realistisk? Huset bliver 185m2.
Styring af varme (fjernvarme) bliver indtil videre Danfoss Link med digital styring i hvert rum. Kan IHC arbejde sammen med dette, eller vil det være bedre at lade IHC'en styre gulvvarmen også?
Vi kan godt lide at kunne se og styre rumtemperatur lokalt i hvert rum, derfor valget af Danfoss link.

Derudover vil jeg gerne have IHC styring på ventilationsanlægget. Husfirmaet er åbent for hvilket anlæg, der skal installeres. De benytter normalt Boligvex, men jeg er blevet tilbudt et Danfoss anlæg, som jo nok kan arbejde sammen med Danfoss Link varmestyringen, men kan IHC arbejde sammen med dette?

Jeg vil også gerne have IHC styring på garageporte.

Sidst men ikke mindst, skal man vælge IHC wired eller wireless? Jeg hælder mest til wired, da vi ikke snakker eftermontering i en eksisterende installation.

På forhånd tak for svarene.

/Jannik

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Hej jannik 

Samarbejde mellem produkter: Som udgangspunkt kan IHC ikke snakke med tredjepartprodukter. deriblandt danfoss  når det så er sagt, er der lavet en samarbejde med nilan, som gør det muligt at ændre indstiller på deres anlæg. har ikke selv erfaring med det. har kun set videoen. måske andre i forummet har erfaring med det?

Varme: Med ihc er det muligt med kablet rumføler i hvert rum, at se og ændre temperaturen på ipad og iphone. 

Pris: ved ikke om prisen er rigtigt, der er nok andre der kan vejlede bedre på dette punkt end mig.

Garageport: de fleste automatiske porte kan styres ved hjælp ad potentialfri kontakt. men dette er forskelligt fra producent til producent. men skulle dette være muligt, så er det kun et spørgsmål om at lave en funktionsblok der matcher din behov for styring ad garageport.

wireless eller kablet: som udgangspunkt er det bedst med kabel installation, bl.a. tryk, temperaturføler, skumringssensor mm. men når det kommer til lysdæmper, er det bedre at bruge de wireless dæmper frem for tavledæmperne. Med wireless dæmperne er det muligt at styre lysets styrke procentvis også på ipad og iphone. 

Har vedhæftet lidt links der kan give dig et lille indblik i ihc. 

https://www.youtube.com/watch?v=XHlfeIV_1VM

https://www.youtube.com/watch?v=ixeYfoesiAs

https://www.youtube.com/watch?v=e6TWX-6s13s

Held og lykke med projektet

-Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
1 time siden, latter skrev:

Samarbejde mellem produkter: Som udgangspunkt kan IHC ikke snakke med tredjepartprodukter. deriblandt danfoss  når det så er sagt, er der lavet en samarbejde med nilan, som gør det muligt at ændre indstiller på deres anlæg. har ikke selv erfaring med det. har kun set videoen. måske andre i forummet har erfaring med det?

LK's integration af Nilan ventilations anlæg er IMHO ikke pengene værd. Dels skal man have en ekstra PLC, som ikke passer i en standard gruppe tavle og dels kan man ikke overføre andet end on/off signaler. Nilan modellen kan i princippet bruges med alle ventilations anlæg, som bruger modbus.

Jeg mener visility board har lavet en bedre integration. De har vist også integreret Danfoss ventilations anlæg, men er ikke 100% sikker.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
2 timer siden, Jannik K. skrev:

Hej alle,

Min kone og jeg skal have opført et nyt hus i nærmeste fremtid (vi er i øjeblikket i tegningsfasen), og jeg overvejer meget at få installeret IHC i hele huset.
Jeg er tekniker med stort T, men har aldrig arbejdet med IHC før, og har ingen erfaring med det overhovedet. Jeg kan dog se fordelene ved lysstyringen, men systemet skal udbygges for at det giver mening, at smide større summer penge efter det.

I det tilbud vi har fået fra firmaet, der skal opføre huset, er der afsat 50.000kr til IHC. Er dette realistisk? Huset bliver 185m2.
Styring af varme (fjernvarme) bliver indtil videre Danfoss Link med digital styring i hvert rum. Kan IHC arbejde sammen med dette, eller vil det være bedre at lade IHC'en styre gulvvarmen også?
Vi kan godt lide at kunne se og styre rumtemperatur lokalt i hvert rum, derfor valget af Danfoss link.

Derudover vil jeg gerne have IHC styring på ventilationsanlægget. Husfirmaet er åbent for hvilket anlæg, der skal installeres. De benytter normalt Boligvex, men jeg er blevet tilbudt et Danfoss anlæg, som jo nok kan arbejde sammen med Danfoss Link varmestyringen, men kan IHC arbejde sammen med dette?

Jeg vil også gerne have IHC styring på garageporte.

Sidst men ikke mindst, skal man vælge IHC wired eller wireless? Jeg hælder mest til wired, da vi ikke snakker eftermontering i en eksisterende installation.

På forhånd tak for svarene.

/Jannik

Hvis jeg skulle starte fra scratch idag, vil jeg nok kigge lidt breder end LK IHC. Der sker INGEN udvikling på LK IHC platformen. Der har været andre indlæg her på boardet om SmartHouse og Loxone m.fl. De har alle deres fordele og ulemper. LK IHC har f.eks. et API for ekstern integration via LAN. Det er bare ikke særligt godt beskrevet, og stort set ikke brugt, men det er der og Mikkel har bl.a. lavet IHC Captain, som udnytter dette API.

Men den manglenende udvikling inden for LK IHC gør at jeg ikke ville vælge denne platform hvis jeg skulle starte fra scratch idag.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Velkommen til IHC-user

Tillykke med beslutningen om at bygge nyt.

Intelligent styring, kan foruden en masse besparelser også give en helt fantastisk komfort og sikkerhed, så selvfølgelig skal I have IHC i det nye hus.

Personligt ville jeg vælge trådet frem for wireless, med undtagelse af alle lysdæmperne.

For at opnå alle de fordele som IHC systemet tilbyder, bør alle de tekniske anlæg også samles i dette.

Personligt ville jeg ikke tillægge det særlig stor betydning, om jeg kan se og indstille varmen direkte fra rummet. Især ikke hvis gulvvarmen bliver nedstøbt i betonen. Tung gulvvarme nedstøbt i beton har en reaktionstid fra 8 til helt op til 24 timer, og derfor vil I kun meget sjældent ændre på temperaturen. Det taler for en anden løsning.

Udføres gulvvarmen som et let gulvvarmeanlæg, ville jeg helt klart koble det sammen med IHC anlægget. Dermed bliver der automatisk skruet ned for varmen, når I går i seng eller forlader hjemmet.

Alt efter Jeres ønsker og krav til energibesparelser, komfort og sikkerhed så er 50k sandsynligvis i underkanten. Det er dog penge som er givet godt ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
23 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Intelligent styring, kan foruden en masse besparelser også give en helt fantastisk komfort og sikkerhed, så selvfølgelig skal I have IHC i det nye hus.

Jeg vil gerne se den beregning, som giver en besparelse, når man tager højde for prisen på IHC. :)

Bortset fra det, er jeg enig i det du skriver, hvis du altså med IHC mener Inteligent Hus Control som konsept, frem for LK's IHC. LK's IHC er en døds sejler IMHO, Der sker INGEN udvikling. :angry:

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Tak for alle svarene.
Jeg er stadig meget i tvivl om det kan betale sig at bruge så mange penge på IHC, specielt hvis 50.000kr er i underkanten. På et tidspunkt giver det simpelthen ikke mening længere.

Hvad mener i om wired eller wireless? Skal man ikke gå efter wired løsningen når der nu er tale om nybyg?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Du skal ikke vælge IHC (ligegyldigt hvilket fabrikat) hvis du vil spare penge. Du skal vælge de for den ekstra komfort du får og for de ekstra muligheder du for som f.eks. at lyset automatisk tænder og ventilationen går på fuld styrke hvis brand alarmen går, eller lyset slukker indenfor og tænder uden for hvis indbruds alarmen går.

Jeg vil vælge både wireless og wired (igen ligegyldigt hvilket fabrikat du vælger). En LK IHC controller understøtter 128 indgange, 128 udgange samt 64 wireless enheder. Kommer du over 40 wireless enheder begynder du at få problemer.

• Brug wired til alle tryk, så slipper du for at skifte batterier i dem hvert år.
  • Brug wireless til dimmer.
  • Brug wireless til de få stikkontakter du ønsker at styre med IHC. Så kan de flyttes når du flytter rundt uden at du skal ændre på kablingen eller andet. Wireless stikkontakter understøtter og 13A, mens alm IHC udgange max understøtter 10A.
Link til kommentar
Del på andre sites