Hop til indhold
  • 0

Controlleren død efter strømudfald

Kandersen
 Share

Spørgsmål

Jeg er totalt blank når det kommer til IHC. For herrens mange år siden var jeg elektriker og rodede med PLC. Det ligner lidt ala det samme.
Men i den kommende fremtid skal jeg have sat mig ind i det, da jeg har købt et hus med IHC i. Derfor læser jeg en del herinde og forsøger fange de mest fatale ting inden jeg kaster mig hovedkulds ud i IHC.

Nu har jeg læst en del indlæg her, og noget der går igen, det er controlleren (hjernen formoder jeg det er). Flere steder kan man læse, at anlægget mister forbindelsen til den, enten pga firmware opgradering, eller ved noget så simpelt som strømudfald.. Og resultatet er, at intet virker bagefter..

Nu spørger jeg måske dumt. Men kan det virkelig være rigtigt? Det er jo totalt fatalt, hvis lyset/andet ikke virker i et hus, for noget så simpelt? Jeg havde forventet at controlleren restartede sig selv efter strømudfald. Som jeg plejer at sige, "Man kan sætte folk af på Månen og udstyr af på Mars", så kan man for f*** da vel også få en controller der virker, selv efter strømudfald, og forøvrigt er rimelig stabil ved opdateringer. Det er jo ikke (formoder jeg) raketvidenskab!

Link til kommentar
Del på andre sites

2 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0
17 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg er totalt blank når det kommer til IHC. For herrens mange år siden var jeg elektriker og rodede med PLC. Det ligner lidt ala det samme.
Men i den kommende fremtid skal jeg have sat mig ind i det, da jeg har købt et hus med IHC i. Derfor læser jeg en del herinde og forsøger fange de mest fatale ting inden jeg kaster mig hovedkulds ud i IHC.

Nu har jeg læst en del indlæg her, og noget der går igen, det er controlleren (hjernen formoder jeg det er). Flere steder kan man læse, at anlægget mister forbindelsen til den, enten pga firmware opgradering, eller ved noget så simpelt som strømudfald.. Og resultatet er, at intet virker bagefter..

Nu spørger jeg måske dumt. Men kan det virkelig være rigtigt? Det er jo totalt fatalt, hvis lyset/andet ikke virker i et hus, for noget så simpelt? Jeg havde forventet at controlleren restartede sig selv efter strømudfald. Som jeg plejer at sige, "Man kan sætte folk af på Månen og udstyr af på Mars", så kan man for f*** da vel også få en controller der virker, selv efter strømudfald, og forøvrigt er rimelig stabil ved opdateringer. Det er jo ikke (formoder jeg) raketvidenskab!

Jeg har aldrig oplevet at min controller ikke kommer op igen efter et strøm udfald. Selvfølgelig gør den det. Men der er enkelte som har oplevet at deres controller ikke kommer op igen og dermed kræver en ekstra powerdown-powerup reset.

Ligeledes har jeg heller aldrig oplevet problemer ved firmware opdateringer, der er min også altid kommet op igen.

Så nogen/enkelte oplever problemerne, men langt fra alle. Nu ved jeg at du er mangeårig bruger på recordere.dk og derfor ved du også at man stort set kun skriver om problemerne på diverse teknik fora og ikke skriver noget når alt fungerer ok.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
17 timer siden, Kandersen skrev:

Først og fremmest skal du glemme alt du ved om PLC programering hvis du vil programer IHC. IHC er event baseret, mens PLC er status baseret. Det gør en kæmpe forskel når man programer.

Vedr. controllerens stabilitet, så er det korrekt at LK's IHC ikke er verdens mest stabile. Hvor stabil afhænger dog i høj grad af programmet, og hvilken firmware version man benytter. 2.7.199 synes at være den mest stabile, men understøtter ikke de nyest temp/fugt/lux sensor.

Jeg har 2 controller. Den ene genstarter af sig selv ca. hver 5 dag, mens den anden køre i ca. 1 mdr. mellem hver genstart. Over de seneste 10 år har jeg oplevet 1 tilfælde, hvor en controlleren ikke kom rigtigt op efter en genstart. En manuel genstart har dog altid løst det problem indtil nu.

De hypige genstart skyldes memory leaks i firmwaren, og ofte ser man genstart i forbindelse med at man tilgå controlleren via service view, visual eller anden net baseret adgang.

Link til kommentar
Del på andre sites