Hop til indhold
  • 0

Problemer med Wireless-dimmer

cs
 Share

Spørgsmål

Oplever nogen af jer, at der ved programændringer i forbindelse med lysstyring og wireless-dimmer ikke sker en ændring, efter der er uploaded program?

Jeg har fra start brugt funktionsblokken 1.2.01.c "fortrådet simpel dimmer" til mine wireless dimmer. "Sikkert ikke den funktionsblok som man skal bruge til disse"??

Men det har funkgeret fint... På det seneste har jeg forsøgt at bruge blokken "trådløs dimmer med nat" 1.2.04.a" for at få mulighed for, at have en bestemt lysstyrke i forhold til tidspunkt. kombineret med blokken 2.1.01.a "ur-med et tidspunkt" da jeg ønskede en anden lysstyrke om aftenen end om dagen.

Jeg bruger dimmabel led i hele huset. Og har gjort mig den erfaring, at lyset ofte ikke vil tænde ved kort tryk på wireless tastetryk ,når denne blok bruges "1.2.04.a"

Jeg har forsøgt at ændre min-værdien på de wireless dimmer..  Men det hjælper ikke :-)

Da jeg brugte blokken 1.2.01.c kunne pærerne tænde typisk ved 10-14 % starteffekt.. nu skal jeg op på mindst 25 % starteffekt, hvis jeg bruger blokken 1.2.04.a  og 2.1.01.a ,for at få mulighed for at styre lysstyrken kombineret med ur i forhold til tid. og så kan de nogen gange alligevel ikke tænde lyset, selvom minimum er sat til 25 %

Hva er det der forgår.. ??

Desuden oplever jeg tit, at der ingen ændring sker efter en programændring af f.eks minimumsværdi,eller rampetid.. med mindre jeg først fortager en lille ændring af soft-Tænd/Sluk. Først der fatter de wireless-dimmer at der er sendt en ændring.

Det virker som om de wireless dimmer sover og ikke modtager ændringerne ,men mindre der som sagt ændres lidt i soft-Tænd/sluk..

Håber min forklaring er forstålig?

Er der andre som har haft samme oplevelse ?

Mvh.Carsten

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Jeg tror det er en blanding af flere problemer.

Min. værdi
Min værdien bruges kun når du beder dimmeren ændre på lysstyrken. Hvis du f.eks. har tændt lyset på f.eks. 10% og ændre min værdien til 20%, så vil der ikke ske noget før du enten forsøger at skrue op/ned for lysstyrken eller tænder/slukker for lyset.

Rampetider
Rampetider er kun relevant i forbindelse med ændring af lysstyrken, eftersom det du sætter er den tid det skal tage at gå fra 0-100% ved on/off signal, eller hvor hurtig der skal dæmpes op eller ned ved op/ned dæmpnings signal.

Starteffekt
De forskellige funktions blokke har ingen indflydelse på hvilken start effekten der skal til for at lyset vil tænde. Den har din lyskilde tilgengæld og 2 LED's af samme model og fabrikat kan i nogle tilfælde have forskellig start effekter. Ofte har jeg set at der bliver skiftet lyskilde og funktions blok samtidig, og så fejlsøger man på funktionsblokken, selvom det er lyskilden, som er problemet. Jeg ved ikke om det er samme situation hos dig. Men generelt er LK's gamle dimmer og LED's/sparepære ikke nogen god kombination. Ø80 dimmer i HW ver. 2 er bedre, men stadigvæk ikke gode.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Lars..

De erfaringer jeg har gjort mig er, at når der efter upload af program til de wireless dimmer, "alle ver.2"  efter ændring af. f.eks rampetid ingen ændring sker.. heller ikke efter man som du skriver skruer op eller ned bagefter upload.

Men jeg er da blevet så meget klogere, at hvis man bare ændre soft-tænd eller soft-sluk,bare et ms... så fatter dimmeren det første gang der uploades og alle indstillinger kommer med første gang.

For øvrigt er rampetiden til at regulere hvor lang tid det tager at regulere manuelt fra min. til maks..

Ikke som du skriver, hvor lang tid det tager dimmeren at gå fra min til maks,eller omvendt ved tænd/sluk. Til dette bruges indstillingerne " Soft-Tænd og Soft-sluk."

Hvilke funktionsblok er for øvrigt den rigtige at bruge til wireless-dimmer. Sikkert ikke 1.2.01.c ? trods den virker helt perfekt "hver gang!" ,men ikke har mulighed for dag/nat regulering.

Tænker at det er blokken 1.2.04.a som egentligt er beregnet til wireless dimmer? 

Så jo.. der er altså mærkeligt nok en forskel i hvilke fb. der bruges i praksis??

Du har sikkert ret i at problemt sikkert kan være de dimable-led.. men mærkeligt nok som tidligere beskrevet.. så kan jeg køre med lavere min værdi. før lyset tænder, når jeg bruger blokken 1.2.01.c i forhold til 1.2.04.a

Jeg prøver lige i morgen med et par alm.glødepære i stedet for led i kombi med 1.2.04.a

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Det er længe siden jeg sidst har kodet mod en dimmer, men terminologierne er lidt rustne. Jeg har heller ikke lige en PC i nærheden, med Visual, så jeg kan ikke lige checke.

Vedr. FB'er. Den rigtige FB er den som passer til dit funktions behov. Det eneste tilfælde, hvor der kan være forskel i min værdi etc. ved brug af forskellige FB'er er hvis den ene styre med senarie styring og den anden med on/off signaler. Med scenarie styring kan du sætte højre min værdien direkte i FB'en, men ikke mindre min. værdien i dimmeren. Med ON/OFF stryring, bruger du kun min. værdierne i dimmeren.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Fejl fundet !

Til andre som bruger ihc-controller til lysstyring og har wireless dimmer "hw-2" og har behov for dag/natregulering af lysstyrke. Så har jeg brugt en del tid på fejlsøgning og erfaret at   fb.blokken  1.2.04.a langt fra virker optimalt . Det gælder sig både med alm.glødepære,samt div.dimmable led pærer .

Tænding udebliver nærmest hver anden gang uanset pæretype.

Jeg har omprogrameret lidt på fb-blokken.. og den vedhæftede fb-blok virker hver gang.. uanset hvilke pære du sætter til dimmeren.

God fornøjelse :-)

1.2.04.a.cs

Link til kommentar
Del på andre sites