Hop til indhold
  • 0

Ekstrem ustabil internet forbindelse

jlvang
 Share

Spørgsmål

EDIT:

Bare for god ordens skylde, så fik jeg løst mit problem. Fejlen var i routeren og efter jeg fik en ny tilsendt har alt fungeret upåklageligt.

Hej,

Vi er netop flyttet i et nyt Lind og Risør rækkehus med IHC Basic. Vi får internet gennem kabeltv fra Hiper, hvilket jeg har lidt problemer med at få til at fungere ordenligt.

Selve internetforbindelsen fungerer glimrende. wifi har virket upåklageligt og når jeg kører ethernet uden om basic systemet, oplever jeg også en stabil forbindelse uden problemer.

Problemet opstår når jeg vil have forbindelse til et værelse gennem basic systemet. Jeg oplever at jeg får forbindelse til internettet i ganske kort tid (et par minutter højest), hvorefter jeg mister forbindelsen i nogle sekunder og herefter etableres forbindelsen igen.

Jeg har kun anvendt de IHC Basic kabler vi har fået af udlejer til forbindelsen, så jeg er efterhånden lidt i tvivl om det er min fejl i opsætningen, eller om der en fejl i systemet et sted...

På det vedhæftede billede, har jeg markeret kabelinputtet til routeren med røde cirkler. Det blå kabel på billedet kører uden om IHC systemet, så jeg kan få forbindelse fra min stationære computer indtil problemet bliver løst. Jeg kører IHC datakablet direkte fra routeren til det værelse jeg ønsker på fordelingsboksen når jeg oplever fejlen. 

Jeg håber at i kan hjælpe!

Med venlig hilsen

Jeppe

ihcwtf.png

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Kabelmodemmet fra Hyper er der indbygget router og 4 port switch således at du kan tilslutte flere PC eller er det didikerede outputs således at du skal have en switch/router i mellem ?

Er der lys i link lampen ?

Hvad siger din IP config ?

Se evt. også IHC net manuallen s.  95(96) http%3A%2F%2Fwww.lk.dk%2Fglobalassets%2Fpdf-arkiv%2Fdownload%2FHaandbog%2Fihc-net-minihaandbog-2011.pdf&usg=AFQjCNF3FW63OaOzCSrOIkRxq09F-BijfQ&bvm=bv.128617741,d.bGs

Der kan selvfølgelig være fejl på kablingen men hvis det har virket før/tidlige så virker det underligt, og mere som et IT/netværks issue.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
15 minutes ago, Lars Jacobsen said:

Kabelmodemmet fra Hyper er der indbygget router og 4 port switch således at du kan tilslutte flere PC eller er det didikerede outputs således at du skal have en switch/router i mellem ?

Er der lys i link lampen ?

Hvad siger din IP config ?

Der kan selvfølgelig være fejl på kablingen men hvis det har virket før/tidlige så virker det underligt, og mere som et IT/netværks issue.

Jeg kan tilslutte op til 4 computere direkte til modemmet med et netværkskabel uden switch/router i mellem.

Der er lys i lampen når der er forbindelse, men som nævnt forsvinder den som regel efter et par minutter (og lyset slukker). Derefter genetableres forbindelsen og lyset i link lampen tænder igen.

Jeg har ikke undersøgt IP config, og er i skrivende stund ikke hjemme. 

Jeg er tilbøjelig til at tro at der er en fejl i kablingen. De tidligere lejere brugte 4g mobilt bredbånd til at opfylde deres internetbehov, så det har muligvis aldrig været brugt før.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 1

Imiddelbart vil jeg tror at dit problem er at IHC Net Basis kun understøtter 100Mbit. Der er ikke meget moderne udstyr i dag, som ikke understøtter Gigabit. Prøv at at tvinge netkortet i de computer du tilslutter til kun at køre 100Mbit. eller gør det i modemet, hvis du har adgang hertil. Det er kun den ene ende på hver forbindelse, som skal sættes til 100Mbit for at tvinge hastigheden ned.

Alternativt kan du prøve om du kan finde en switch som kun kan køre 100Mbit. De findes vist fortsat. Denne sætter du så mellem dit modem, og de computer m.m. som er tilsluttet IHC Net Basis systemet.

Problemet med Gigabit versus 100Mbit er at Gigabit bruger alle 8 leder i PDS kablet, mens 100Mbit kun bruger 4. IHC net basis er designet, således at 4 leder bruges til data, 2 til telefoni, og 2 til enten telefoni eller TV alt efter hvad switchen på IHC net basis boksen er sat til. Flere billige Gigabit implementeringer checker ikke om der er hul igennem på alle 8 leder. Hvis de kan få hul igennem på de 4 leder, som bruges til 100Mbit, så går de udfra at kablet er ok, og spørger derefter enheden i den anden ende om den understøtter Gigabit. Den svare ja, hvorefter de forsøger med Gigabit trafik, hvilket fejler og de går tilbage til 100Mbit, som virker. Efter nogle min. forsøger de igen med Gigabit, som fejler. Derfor ser du at der er link (100Mbit), og det slukker efter nogle min. (Gigabit), for derefter at tænde (100Mbit) o.s.v. Hvis en af de aktive enheder i loopet er tvunget til 100Mbit, vil den altid svare at den max understøtter 100Mbit og de vil aldrig forsøge at kommuniker på Gigabit = stabil netforbindelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
21 hours ago, Lars1 said:

Imiddelbart vil jeg tror at dit problem er at IHC Net Basis kun understøtter 100Mbit. Der er ikke meget moderne udstyr i dag, som ikke understøtter Gigabit. Prøv at at tvinge netkortet i de computer du tilslutter til kun at køre 100Mbit. eller gør det i modemet, hvis du har adgang hertil. Det er kun den ene ende på hver forbindelse, som skal sættes til 100Mbit for at tvinge hastigheden ned.

Alternativt kan du prøve om du kan finde en switch som kun kan køre 100Mbit. De findes vist fortsat. Denne sætter du så mellem dit modem, og de computer m.m. som er tilsluttet IHC Net Basis systemet.

Problemet med Gigabit versus 100Mbit er at Gigabit bruger alle 8 leder i PDS kablet, mens 100Mbit kun bruger 4. IHC net basis er designet, således at 4 leder bruges til data, 2 til telefoni, og 2 til enten telefoni eller TV alt efter hvad switchen på IHC net basis boksen er sat til. Flere billige Gigabit implementeringer checker ikke om der er hul igennem på alle 8 leder. Hvis de kan få hul igennem på de 4 leder, som bruges til 100Mbit, så går de udfra at kablet er ok, og spørger derefter enheden i den anden ende om den understøtter Gigabit. Den svare ja, hvorefter de forsøger med Gigabit trafik, hvilket fejler og de går tilbage til 100Mbit, som virker. Efter nogle min. forsøger de igen med Gigabit, som fejler. Derfor ser du at der er link (100Mbit), og det slukker efter nogle min. (Gigabit), for derefter at tænde (100Mbit) o.s.v. Hvis en af de aktive enheder i loopet er tvunget til 100Mbit, vil den altid svare at den max understøtter 100Mbit og de vil aldrig forsøge at kommuniker på Gigabit = stabil netforbindelse.

Det ser ud til at du har ret!  Ved at sætte mit netkort til 100 mbit half duplex har jeg nu forbindelse gennem IHC basic!

Tusind tak!

Vil jeg kunne opnå højere hastighed ved at investere i en switch?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg tvivler på at dit modem kun kan køre 100Mbit half duplex. Hvis det var tilfældet vil din computer automatisk vælge denne hastighed.

Hvis du ikke kan køre 100Mbit full duplex, er der højst sandsynligt fejl på kablingen et eller andet sted. 100Mbit half duplex benytter kun 2 af de 8 leder.

Ligegyldigt hvad du gør vil du aldrig kunne køre mere end 100Mbit full duplex på IHC Net Basis, men den hastighed skulle du tilgengæld kunne køre uden problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Fejl kan ligge mange stedder. For at lokaliser fejlen, kan du prøve med forskellige porte på dit modem, forskellige udtag i forskellige værelse, samt med forskellige computer. Prøv også at slutte computeren direkte til modemet.

Jeg vil mene at det er usandsynligt at alle IHC net basis udtagne er defekte. Hvis dette er tilfældet, er installationen næppe blevet testet efter den er blevet lavet. Et enkelt udtag kan godt være gået i stykker siden installationen blev lavet.

Link til kommentar
Del på andre sites