Hop til indhold

Samlings af svagstrømsledninger

Recommended Posts

9 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Han bruger skrugeløse samlemuffer.

OBS: vær opmærksom på alt elarbejde i den faste installation kræver autorisation.

Må man ikke længere selv skifte stikkontakter uden jord?

Svagstrøms installationer mener jeg heller ikke er dækket under strækstrøms reglementet, men jeg må indrømme at jeg kan ikke længere huske hvor skillet mellem svag og stærkstrøm er.

Link til kommentar
Del på andre sites

Som du selv lægger op til, så er det ikke let at være på forkant med alle regler. Jeg plejer derfor at holde mig til det sikre, hvilket i mit jyske hoved vil sige - fingerne væk fra alle der lugter af strøm.

Men jo - mig bekendt må du gerne selv SKIFTE en stikkontakt u/jord og sidst jeg havde fat i reglementet, hvilket er lannnng tid siden, var grænsen 48 volt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Man må gerne udskifte indendørs stikkontakter og afbrydere selv, såfremt installationen er forsynet med en HFI eller HPFI afbryder, man må ikke flytte dem, kun udskifte... 

Stærkstrømsbekendtgørelsen gælder fra 0V. så hvis din svagstrømsinstallation er den den af den faste installation, så må du hellerikke pille ved den.. man må eks. hellerikke ikke selv opsætte 12V spots, med mindre de kommer som et færdig kit, med stik forbindelser og transformer, med en stikprop i enden.. man må hellerikke klippe stikproppen af og sætte den til i en dåse.. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Share

• Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok