Hop til indhold
  • 0

Udelys - hvilke blokke?

TheDexterTeam
 Share

Spørgsmål

Hej,

For et par år siden hentede en funktionsblok her fra sitet: "Udendørslys Konstantlys, PIR og mulighed for morgen/aften lys" som har fungeret rigtig fint "indtil nu".

Nu har jeg imidlertid anskaffet mig et lampeudtag med dimmer (jeg har ikke erfaring med dimmer) som jeg fint kan få til at fungere med 1.2.03.d.

Jeg vil dog gerne have min nye dimmer til at fungere i et scenarie som hidtil med den hentede funktionsblok, hvor jeg bruger ugeplanen, pir og skumringsrelæ.

Det Jeg tænker på er, at når min udelamper slukker ifølge den gamle ugeplan så skal indtræde et scenarie? som eks. sætter lyset til 25% (natstyrke) og skruer op til anden styrke når pir aktiveres og skruer ned til natstyrke efter x-antal minutter

Kan I gennemskue, hvordan dette skal sammensættes?

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0
7 timer siden, TheDexterTeam skrev:

Hej,

For et par år siden hentede en funktionsblok her fra sitet: "Udendørslys Konstantlys, PIR og mulighed for morgen/aften lys" som har fungeret rigtig fint "indtil nu".

Nu har jeg imidlertid anskaffet mig et lampeudtag med dimmer (jeg har ikke erfaring med dimmer) som jeg fint kan få til at fungere med 1.2.03.d.

Jeg vil dog gerne have min nye dimmer til at fungere i et scenarie som hidtil med den hentede funktionsblok, hvor jeg bruger ugeplanen, pir og skumringsrelæ.

Det Jeg tænker på er, at når min udelamper slukker ifølge den gamle ugeplan så skal indtræde et scenarie? som eks. sætter lyset til 25% (natstyrke) og skruer op til anden styrke når pir aktiveres og skruer ned til natstyrke efter x-antal minutter

Kan I gennemskue, hvordan dette skal sammensættes?

Hilsen Torben

Jeg har nu prøvet at bygge det op omkring en funktionsblok, som Lars i sin tid har lagt ud:

http://www.ihc-user.dk/forum/forums/topic/4686-udendørs-lysstyring-med-ur-og-timer-forskellig-dagnat-tænding/#comment-31712

Det virker i og for sig fint og efter mine ønsker. Jeg kan dog ikke finde ud af at få lysstyrken sat eks. på 100% i "nattiden" ved pir-aktivitet. Efter timerudløb sættes lysstyrken igen til 5%, som er natteværdien. Hvordan opnå jeg dette? Se venligst vedhæftede.

mange hilsener Torben

Udelys med dimmer.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
11 timer siden, TheDexterTeam skrev:

Jeg har nu prøvet at bygge det op omkring en funktionsblok, som Lars i sin tid har lagt ud:

http://www.ihc-user.dk/forum/forums/topic/4686-udendørs-lysstyring-med-ur-og-timer-forskellig-dagnat-tænding/#comment-31712

Det virker i og for sig fint og efter mine ønsker. Jeg kan dog ikke finde ud af at få lysstyrken sat eks. på 100% i "nattiden" ved pir-aktivitet. Efter timerudløb sættes lysstyrken igen til 5%, som er natteværdien. Hvordan opnå jeg dette? Se venligst vedhæftede.

mange hilsener Torben

Udelys med dimmer.vis

Hej igen.

Jeg har lige indsat et tryk til mit udelys - det ikke kommet med i første fil jeg sendte.

Og jeg kan tilføje, at der her til morgen stadig var lys tændt. Jeg havde tænkt, at det slukkede når skumring gik off (dog senest når ur gik off kl 09.00) her hen mod morgenen, men det skete ikke.

God weekend :)

Hilsen Torben

Udelys med dimmer1.vis

Redigeret af TheDexterTeam
Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
3 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Ja det burde også virke som du skriver, men dit sluk scenarie fra FB 1.4.06.d. Pir styring står til 5% og så vil du jo altid have lys uanset Ur og skumring siger sluk.

Det skal nok ændres til 0% før det virker.

Jeg vedhæfter lige en ny fil med et par små ting rettet bl.a. sluk sat til 0%, som du skriver. Og ja, nu bliver lysstyrken 0% når eks. skumring går off.

Det kan godt være jeg ikke "helt" er med på alle funktioner i blokkene - derfor spørger jeg lige til nogle konkrete funktioner.

Men når skumring går on og lyset tændes, så tænder det på lav styrke 10%. Jeg ville gerne, at lyset sættes til eks. 100% og så 22.30 jf. ur, så sættes lys til 10%.

Om natten går styrken til 100% ved piraktivitet og tilbage til 10% efter timerudløb.

Jeg har oplevet, at såfremt der var piraktivitet mens lyset var på 10%, ja så slukkede det helt efter timerudløb. Ved piraktivitet under 5% styrken skal styrken på 100% og tilbage til 10% efter timerudløb - det er mit ønske :)

Så er der sammenhæng over til tryk, men det kan vi lade ligge indtil jeg har styr på ovennævnte ;-)

Hilsen Torben

Udelys med dimmer2.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Torben

Prøv med vedhæftede special blok - jeg har lavet trykket så det tænder på højt niveau hvis lyset er slukket eller tændt på lavt niveau - ellers slukkes det.

Ved næste ændring af skumring, ur eller PIR lyser lyset med den styrke som du har beskrevet ovenover.

PS. jeg har haft dit lampeudtag linket til min - så det skal du lige linke ingen.

Dexter udv. lys m dæmp.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
17 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Hej Torben

Prøv med vedhæftede special blok - jeg har lavet trykket så det tænder på højt niveau hvis lyset er slukket eller tændt på lavt niveau - ellers slukkes det.

Ved næste ændring af skumring, ur eller PIR lyser lyset med den styrke som du har beskrevet ovenover.

PS. jeg har haft dit lampeudtag linket til min - så det skal du lige linke ingen.

Dexter udv. lys m dæmp.vis

Hej Henning og tak for blok.

Ja, nu skrues der op fra lav til høj styrke ved pir - det er godt.

Hvis jeg gerne vil have høj styrke indtil ur slukker og derefter lav styrke indtil skumring off samt at mens der er lav styrke, så skrues op til høj styrke ved pir er det så noget kan via blokken?

Beklager jeg ikke lige skriver nat og dag for jeg har lige mistet overblikket over hvornår an taler om hvad :( 

Du taler om trykket, men hvis jeg simulerer tænd på tryk når pir blokken er på lav styrke sker der ikke noget....kan du se hvorfor?

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg har lavet det sådan at lyset forbliver tændt indtil timeren udløber, dermed ændres lyset ikke hvis PIRén har tændt lyset - og du dermed er i området, også selv om skumring eller ur ændres. Efter udløb af timer indstilles det automatisk korrekt.

Min blok taler "Nat" når uret er "ON"

Trykket virker fint her - prøv at lægge det i kontrolleren og teste der.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
11 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg har lavet det sådan at lyset forbliver tændt indtil timeren udløber, dermed ændres lyset ikke hvis PIRén har tændt lyset - og du dermed er i området, også selv om skumring eller ur ændres. Efter udløb af timer indstilles det automatisk korrekt.

Min blok taler "Nat" når uret er "ON"

Trykket virker fint her - prøv at lægge det i kontrolleren og teste der.

Lige nu kan jeg ikke få mit (konstant) tryk til at virke korrekt: Når projektet er i controlleren og tryk aktiveres (juster op/ned + tænd/sluk) så aktiveres timer på 1.04.6.d og denne blok overtager styringen.

Kan godt se, at 1.04.6.d har konstant indgang, men så kan jeg (jo) ikke regulere op/ned da blokken ikke har regulering på konstant.

Har vedhæftet min seneste blok så jeg ved du/I har det seneste jeg har leget med :-)

Hvordan får jeg mit tryk til at virker med regulering og tænd/sluk?

Hilsen Torben

Udelys med dimmer3.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
2 minutter siden, TheDexterTeam skrev:

Lige nu kan jeg ikke få mit (konstant) tryk til at virke korrekt: Når projektet er i controlleren og tryk aktiveres (juster op/ned + tænd/sluk) så aktiveres timer på 1.04.6.d og denne blok overtager styringen.

Kan godt se, at 1.04.6.d har konstant indgang, men så kan jeg (jo) ikke regulere op/ned da blokken ikke har regulering på konstant.

Har vedhæftet min seneste blok så jeg ved du/I har det seneste jeg har leget med :-)

Hilsen Torben

Udelys med dimmer3.vis

Jeg ved ikke om jeg har beskrevet det klar nok, men ud over hvordan blokkene fungerer som vi har fået snakket om hidtil, så havde jeg også tænkt mig:

At når ur går off om aftenen, så aktiveres en nat dæmpning på eks.25%. Denne kører hele natten til skumring gå off igen. Med andre ord, vil jeg gerne have lys fra skumring on til skumring off. Men når ur går off, så skal der dæmpes til det jeg kalder mit nat niveau.

Under denne natdæmpning vil pir blokken, ved pir aktivitet, går på højt niveau og efter timerudløb tilbage på mit nat niveau.

Jeg har leget lidt med at anvende to 2.1.02.b sat op hvor den ene lade ur gå on når første bloks ur går off. Pyhhh....håber I kan følge mig. Ser ud til at jeg godt kan få det til at virke, men at der kun er én pir og ur blok vil være at foretrække :-)

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
På ‎30‎-‎05‎-‎2016 at 20:44 , TheDexterTeam skrev:

Hilsen Torben

Udelys med dimmer3.vis

Jeg prøver og prøver, men kan ikke få det til at virke (tryk med tænd/sluk + regulering) - håber én af Jer kan hjælpe mig videre :)

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites