Hop til indhold
  • 0

Hvilken dimmer til undendørslys

TheDexterTeam
 Share

Spørgsmål

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0
4 timer siden, TheDexterTeam skrev:

Hej,

hvilken dimmer vil I anbefale til udendørslys? Jeg har ikke i forvejen nogen dimmer hverken inde eller ude, men nu starter jeg med mit udelys :)

Hilsen Torben

Hej Torben.

Hvilke lyskilder har du i dit udendørs lys? Det er det der er afgørende for om det bliver en succes.

Anbefalingen er wireless dimmere hvor man kan lave scenariestyring. Wireless uni dimmeren har nogle begrænsninger med minimumforbrug når det er LED.

Men det kan sagtens virke, evt via en Dimbob (aktiv load).

Ø80mm wireless lampeudtag er bedre til at håndtere LED.

Jeg selv har 20 GU10 LED spots på huset og 10 GU 10 LED spots på garagen. jeg skal også have dimmer på med en pir så lyset er dæmpet normalt og så skruer op når der kommer nogle.

Jeg vil bruge mine 50mm wireless unidimmere til den opgave.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
På 13/5/2016 at 12:11 , Bjarne Sørensen skrev:

Hej Torben.

Hvilke lyskilder har du i dit udendørs lys? Det er det der er afgørende for om det bliver en succes.

Anbefalingen er wireless dimmere hvor man kan lave scenariestyring. Wireless uni dimmeren har nogle begrænsninger med minimumforbrug når det er LED.

Men det kan sagtens virke, evt via en Dimbob (aktiv load).

Ø80mm wireless lampeudtag er bedre til at håndtere LED.

Jeg selv har 20 GU10 LED spots på huset og 10 GU 10 LED spots på garagen. jeg skal også have dimmer på med en pir så lyset er dæmpet normalt og så skruer op når der kommer nogle.

Jeg vil bruge mine 50mm wireless unidimmere til den opgave.

Tak Bjarne for dit indlæg.

Jeg har ikke nogen lyskilder endnu - har blot set lidt hos greenline.dk. Her finde jeg eksempelvis:

https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-paerer-e27/p/philips-masterled-led-paere

https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-paerer-e27/p/osram-parathom-classic-led-paere

https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-paerer-e27/p/thomson-e27-led-paere-2700k

Førstnævnte ca. 100 kr. dyrere end de to andre - til gengæld kan jeg se den kan køre wireless dæmpning. jeg kan ikke blive klar over om de andre to kan!?

Jeg har, som nævnt i mit startindlæg, ikke nogen erfaring med dæmpning og/eller scenarier. Hvad er i korte træk forskellen på hvad de to wireless dimmere og forskellen på de to i relation til tavledimmeren uni 400.

Selve installationen er wireless dimmerne laver I ikke den typisk væk fra tavlen (på loftet) og så samler lampestederne i en dåse med fødning fra dimmeren sat på en dåse/underlag?

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Torben.

Hvis leverandøren siger at den pågældende LED lyskilde kan dæmpes med IHC wireless 50 mm, som de skriver er der jo en garanti fra deres side af at det funker sammen. Jeg kan bare ikke se hvor mange der kan dæmpes, så det er udfordringen.

Generelt er LED ikke specielt nemme af dæmpe, eller det vil sige, driveren som er meget lille og indbygget i lyskilden kan opføre sig anderledes end man forventer. Så man f.eks ikke kan dæmpe lyskilden helt ned, eller den står og blinker eller summer når der er skruet ned for den.

Bemærk også at du ikke får varmt gulligt lys som når du dæmper en alm. halogen eller glødelampe. Der findes dog lyskilder der skifter til en varmere farve når de dæmpes, men de er ikke særlig billige (endnu),

Forskellen på IHC wireless dimmer Ø80 version 2, er at den er designet, eller det vil sige, bedre egnet til LED end kombidimmeren Wireless 50X50mm.

UNI 400 dimmeren er ret god til LED er min erfaring, ulempen er bare at den er oldnordisk idet at de optager 4 output 24 udgange hvis du vil koble den helt op. Den ene udgang styrer touckfunktionen, den anden udgang er til en slukaltfunktion, og de sidste udgange er til at sætte og aktivere en presets på lysstyrken.

Ulempen med den dimmer er at du ikke helt kan vide om den er tændt eller slukket. Det er en ulempe hvis dimmeren indgår i en hjemmesimulering, tænd alt, velkomstlys osv osv.

Jeg har mine dimmere sidende ved tavlen, så er det nemmere at programmere dem, jeg har alligevel trukket kabler fra alle spots, lampeudtag osv til output 230, så det er nemt at ændre. Men de kan udmærket side ude i installationen de de kun kræver en fase og en mellemledning.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Bemærk også at du ikke får varmt gulligt lys som når du dæmper en alm. halogen eller glødelampe. Der findes dog lyskilder der skifter til en varmere farve når de dæmpes, men de er ikke særlig billige (endnu)

Osram er kommet med en serie led, som bliver varmere i farven når de dæmpes (fra 2700K ved fuld styrke, til 2000K når de er dæmpet). De er ikke specielt dyre, og mener at LM kører tilbud på dem lige nu, for dem som har konto der.

Jeg har ikke selv fået afprøvet dem endnu, så ved desværre ikke om de fungerer med IHC wireless dimmere.

Link : Omram GLOWdim

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
5 minutter siden, Torben S. skrev:

Osram er kommet med en serie led, som bliver varmere i farven når de dæmpes (fra 2700K ved fuld styrke, til 2000K når de er dæmpet). De er ikke specielt dyre, og mener at LM kører tilbud på dem lige nu, for dem som har konto der.

Jeg har ikke selv fået afprøvet dem endnu, så ved desværre ikke om de fungerer med IHC wireless dimmere.

Ja de er ret smarte, jeg her selv været på udkig efter dem i E27, men de kostede vist 300kr pr stk. De er også lavet i GU10

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
16 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Ja de er ret smarte, jeg her selv været på udkig efter dem i E27, men de kostede vist 300kr pr stk. De er også lavet i GU10

Det lyder dyrt.. Kan se at eksempelvis billigvvs sælger dem i E27 til 89kr, og mener at de var endnu billigere i LM's seneste tilbudsavis, men det kræver jo at man har konto hos dem. Der var også gu10 til billige penge. 

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
22 minutter siden, Torben S. skrev:

Det lyder dyrt.. Kan se at eksempelvis billigvvs sælger dem i E27 til 89kr, og mener at de var endnu billigere i LM's seneste tilbudsavis, men det kræver jo at man har konto hos dem. Der var også gu10 til billige penge. 

Fedt. Tak for info, jeg må snart have set på dem igen, for det er jo lidt hyggeligere med varmt dæmpet lys :)

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
1 time siden, Torben S. skrev:

Ja de er ret billige i E27 ved LM. Men de har ikke GU10.

Dem jeg havde kigget på var Philips, men de koster heller ikke meget nu. https://www.lyskilderdirekte.dk/philips-ledbulb-dimtone-a60-9-60w-clear-e27-master

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
37 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Ja de er ret billige i E27 ved LM. Men de har ikke GU10.

Dem jeg havde kigget på var Philips, men de koster heller ikke meget nu. https://www.lyskilderdirekte.dk/philips-ledbulb-dimtone-a60-9-60w-clear-e27-master

Mener da bestemt at de også var i tilbudsavisen med gu10 fatning, men der står nok PARATHOM ADVANCED PAR16 GLOWdim, som de også skriver på hjemmesiden. PAR16 gu10

Kan også se at LM har dem i e-kataloget (LMnr: 5657016691), men kan ikke lige se prisen herfra. Må lige se om jeg stadig har tilbudsavisen liggende på jobbet her en af dagene.. Kan være at jeg lige prøver at bestille nogle stykker, hvis prisen stadig er god, så jeg lige kan teste om de fungerer på mine wireless dimmere. Har nemlig også et par steder, hvor jeg godt kunne ønske et varmere lys, når de er dæmpet.:D

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
13 minutter siden, Torben S. skrev:

Mener da bestemt at de også var i tilbudsavisen med gu10 fatning, men der står nok PARATHOM ADVANCED PAR16 GLOWdim, som de også skriver på hjemmesiden. PAR16 gu10

Kan også se at LM har dem i e-kataloget (LMnr: 5657016691), men kan ikke lige se prisen herfra. Må lige se om jeg stadig har tilbudsavisen liggende på jobbet her en af dagene.. Kan være at jeg lige prøver at bestille nogle stykker, hvis prisen stadig er god, så jeg lige kan teste om de fungerer på mine wireless dimmere. Har nemlig også et par steder, hvor jeg godt kunne ønske et varmere lys, når de er dæmpet.:D

De har dem ved LM til 39,95 + moms, men der er ingen på lager. https://www.lemu.dk/da/catalog/search?searchTerm=4052899938700

De har dem ved AO til 88,50 + moms https://ao.dk/led-glow-dim-par16-5w827-gu10-5657016691?ticket=L3Byb2R1a3QvaHVydGlnLXMtZy9wcm9kdWN0LXN1Z2dlc3Rpb25zOyM7cHJvZHVjdF9rZXk7NTY1NzAxNjY5MV9lbjsjOw

Computersalg har dem til 83+ moms https://www.computersalg.dk/i/1406187/osram-4052899938700-hvid

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej med Jer derude,

Tak for de mange indlæg :)

I taler om ændret Kelvin ved dæmpning. Jeg skal bruge pærerne udenfor. Har det så ikke en "lidt mindre" betydning hvilke Kelvin værdi jeg opnår om end jeg slet ikke var klar over at Kelvin vil ændre sig ved dæmp :rolleyes:

Hvad taler vi om mon ved: https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-paerer-e27/p/osram-parathom-classic-led-paere da det er disse jeg i første omgang har købt?

De Osram GLOWdim I nævner kan jeg bestemt godt se en ide i indendørs......de erstatter dog kun 60w ikke?

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
7 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg har mine dimmere sidende ved tavlen, så er det nemmere at programmere dem, jeg har alligevel trukket kabler fra alle spots, lampeudtag osv til output 230, så det er nemt at ændre. Men de kan udmærket side ude i installationen de de kun kræver en fase og en mellemledning.

Hvordan kan man lav det pænt ved (ved siden af) en tavle hvis man skal have eks. 3-4 wireless lampeudtag?

Det bliver måske lidt bøvlet i en eksisterende installation at placere wireless lampeudtag ude i installationen da lednings/kabeltrækket skal brydes et egnet sted. Vil det ikke give et par monteringsdåser plus et lampeudtag sådan typisk?:rolleyes:

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
9 minutter siden, TheDexterTeam skrev:

Hej med Jer derude,

Tak for de mange indlæg :)

I taler om ændret Kelvin ved dæmpning. Jeg skal bruge pærerne udenfor. Har det så ikke en "lidt mindre" betydning hvilke Kelvin værdi jeg opnår om end jeg slet ikke var klar over at Kelvin vil ændre sig ved dæmp :rolleyes:

Hvad taler vi om mon ved: https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-paerer-e27/p/osram-parathom-classic-led-paere da det er disse jeg i første omgang har købt?

De Osram GLOWdim I nævner kan jeg bestemt godt se en ide i indendørs......de erstatter dog kun 60w ikke?

Hilsen Torben

Jo til udendørs lamper er det lidt overkill af vælge nogle der ændrer farvetemperatur når man dæmper dem. Men om 2 år at det en funktion i alle LED-pærer, eller ihvertfald en funktion man ikke betaler ekstra for.

Dem du linker til er bare den normale type LED. Du må lige se på Torbens link om Glowdim kan fås i flere effekter, eller rettere sagt Lumen som man måler lyskilders lysudbytte i.
Ellers er der også de Philips Dimtone jeg linker til, de har samme funktion.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
10 minutter siden, TheDexterTeam skrev:

Hvordan kan man lav det pænt ved (ved siden af) en tavle hvis man skal have eks. 3-4 wireless lampeudtag?

Det bliver måske lidt bøvlet i en eksisterende installation at placere wireless lampeudtag ude i installationen da lednings/kabeltrækket skal brydes et egnet sted. Vil det ikke give et par monteringsdåser plus et lampeudtag sådan typisk?:rolleyes:

Hilsen Torben

Her i galleriet i "Vis mig din tavle" kan du se forskellige løsninger på montage af dimmerne ved tavlen. Nogle har sat dem i underlag ved tavlen, nogle sætter dem i en kanaldåse i en kabelkanal ved tavlen. Nogle sætter dem i en UG gruppetavle ved hjælp af et underlag på dinskinnen og en høj ramme, der skal dog skæres lidt ud i tavlen.
Ø80 wireless kan sættes i en underlag for Ø80mm lampeudtag på væggen ved tavlen.

LK anbefaler at de ikke monteres for tæt af hensyn til varme og støj/fejlfunktion.

Du kan også sætte dem i en skunk eller på en bagtrappe, garage ell. lign.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
4 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Her i galleriet i "Vis mig din tavle" kan du se forskellige løsninger på montage af dimmerne ved tavlen. Nogle har sat dem i underlag ved tavlen, nogle sætter dem i en kanaldåse i en kabelkanal ved tavlen. Nogle sætter dem i en UG gruppetavle ved hjælp af et underlag på dinskinnen og en høj ramme, der skal dog skæres lidt ud i tavlen.
Ø80 wireless kan sættes i en underlag for Ø80mm lampeudtag på væggen ved tavlen.

LK anbefaler at de ikke monteres for tæt af hensyn til varme og støj/fejlfunktion.

Du kan også sætte dem i en skunk eller på en bagtrappe, garage ell. lign.

Jeps: "Vis mig din tavle" - havde jeg ikke lige tænkt på:rolleyes: og ja, der er nok af placeringsmuligheder - jeg må finde den "bedste" i min situationB)

Tak for inspirationen.

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites