Torben32 Skrevet May 4, 2016 Rapporter Share Skrevet May 4, 2016 Hej. Jeg vil gerne tjekke min varmestyring i sommerhus. Der er sms modem og controller med viewer. Der er elvarme som tændes via relæ. Ved almindelig brug(beboet) styres varme af termostaten i el radiator der er sat til stuetemperatur. Derudover er der en ubeboet og frostsikring indstilling som styres af en enkelt termostat opsat ved tavle. Er der en måde jeg kan snyde termostaten for at se hvordan styringen reagerer ved forskellige temperaturer? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Henning Pedersen Besvaret May 4, 2016 Rapporter Share Besvaret May 4, 2016 Hvis du logger på kontrolleren via ServiceView så kan du frit ændre temperaturen og se hvordan din styring virker. Alternativt kan du indlæse det program der kører i sommerhuset i Visual og teste det deri. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Torben32 Besvaret May 4, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 4, 2016 Fint det vil jeg prøve næste gang jeg kommer i huset. Bare lige for at være sikker. Jeg tilslutter controller via usb og åbner min browser. Derefter skriver jeg http://192.168.1.3 i søgefeltet for at komme til Serviceview. Er det korrekt forstået? Jeg har prøvet at køre simulering i visual. Synes bare ikke der sker noget når jeg ændrer på temperaturen. Er der noget jeg skal være opmærksom på? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Henning Pedersen Besvaret May 4, 2016 Rapporter Share Besvaret May 4, 2016 Nej - hvis du tilkobler via usb så skriver du usb i søgefeltet. Java har igen igen ændret på betingelserne, så hvis du har opgraderet til sidste version så kommer du IKKE på. Løsningen syntes at være at nedgrader Java til ældre version. Når du kører simulering skal du selvfølgelig være opmærksom på at styringen ikke er i "Beboet" mode, da du her kun "styrer" med termostaten i selve radiatoren og IKKE via IHC. I de øvrige burde du kunne teste om udgangene til radiatorerne gå ON/OFF ved de temperaturer dit anlæg er indstillet til. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Torben32 Besvaret May 4, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 4, 2016 Jeg kan også prøve med et lan kabel. Når jeg tester i ubeboet mode i simulering tænder varmen først ved den temp jeg har sat. Så langt så godt. Jeg vil gerne have at varmen helt slukker når den står i ubeboet. Derfor har jeg prøvet at sætte den til 1grad. Når temp rammer 3 grader skulle der gerne komme en alarm og frostsikring tændes. Det sker bare ikke i simulering. Er det fordi ubeboet er sat til 1 grad? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret May 4, 2016 Rapporter Share Besvaret May 4, 2016 Hej Torben. Har testet dit setup i simulering og det virker. Hvis du er i ubeboet mode og temp falder til 3 gr. gives alarm som samtidig aktiverer frostsikret mode. (=> varme tændt indtil 5 gr.) Der er dog ikke noget der skifter tilbage til ubeboet mode såfremt temp stiger over frostsikrets setpunkt, så den vil blive i denne mode uanset temperatur. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Torben32 Besvaret May 5, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 5, 2016 Nu har jeg testet ubeboet i real life. Lod vinduet stå åben i nat. Når temperaturen kommer under 15 grader i ubeboet tænder varmen selvom den er sat til 1 grad. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Torben32 Besvaret May 5, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 5, 2016 (rettet) Hmm. Nu har jeg hentet en gammel Java. Når jeg kigger i serviceView temperatur sat til 15 grader. Når jeg henter projekt via visual er den 1 grad. Har jeg læst projektet forkert ind? Jeg har sendt det via usb i visual. Edit: Jeg kan sætte ubeboet værdi når jeg er i seviceview. Hvad vil der ske hvis jeg sætter den til 1 grad her? Redigeret May 5, 2016 af Torben32 Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Torben32 Besvaret May 6, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret May 6, 2016 Nu tror jeg at varmestyringen kører som den skal. Set temperaturen skiftede ikke, når jeg indlæste det tilrettede projekt i controlleren. I stedet for at rette temperaturen i serviceview, indlæste jeg et tomt projekt. Dernæst indlæste jeg mit projekt igen. Nu er temperatur også ændret i serviceview. Lod vinduet stå åbent i nat hvor temperaturen nåede et godt stykke under de 15 grader som var det gamle setpunkt i ubeboet. Til morgen var controlleren stadig i ubeboet. Derfor regner jeg med at projektet virker korrekt, som det gjorde i simulering. Mange tak for input. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts