Szafranski Skrevet February 21, 2016 Rapporter Share Skrevet February 21, 2016 Jeg har et pillefyr som ikke er alt for avanceret og kunne godt tænke mig at kunne logge mit forbrug. Min snegl sidder i et alm stik på selve brænderen, strømmen til dennes tændes når fyret skal ha piller ind. Findes der en dims som kan forbindes til et ihc input modul, som så kan tælle tid der sendes strøm gennem stikket. Jeg vil så kunne afveje pille mængden som kommer ud af sneglen på et minut og der ved omregne drifttiden til g/kg piller. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret February 21, 2016 Rapporter Share Besvaret February 21, 2016 Tja hvis det er en 230v motor på sneglen kan du forbinde den parallelt til et 230V input modul. Så kan du registrere det på den måde. Alternativ et 230V overdrage relæ og så køre det på et 24V input modul. Det har du sikkert i forvejen. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Szafranski Besvaret February 21, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 21, 2016 3 timer siden, Lars Jacobsen skrev: Tja hvis det er en 230v motor på sneglen kan du forbinde den parallelt til et 230V input modul. Så kan du registrere det på den måde. Alternativ et 230V overdrage relæ og så køre det på et 24V input modul. Det har du sikkert i forvejen. Kunne du lokkes til at uddybe udførelsen af en parallel forbindelse? Der er ingen tvivl om at det skal over på 24v, da det eneste ihc jeg har i fyrrummet er et link10 kabel. Dette bruges til en kapacitiv aftaster, som giver besked når min beholder er tom, og tænker at jeg kan bruge samme kabel. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret February 22, 2016 Rapporter Share Besvaret February 22, 2016 Du montere f.eks. Sådan et her: http://www.elsag.dk/stikbensrelae/1-pol/stikbensrel-med-sokkel-1-omskifter-led-spole-2.htm så kobler du A1 og A2 sammen med (parallelt) med motoren. Så trækker relæet når motoren kører. 21 og 14 kobler du så på en 24v indgang og 0. resten er programmering i Visual, med at registrere ON tid med en timer og så lave en omsætningstabel til kg piller. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Szafranski Besvaret February 22, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 22, 2016 Super. Tak for hjælpen Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Henning Pedersen Besvaret February 22, 2016 Rapporter Share Besvaret February 22, 2016 Den skitserede løsning giver vel kun feedback på spænding og ikke på effekt som ønsket. Jeg har dog ikke løsningen på effekt, men mon ikke det kan løses. Hvis det "kun" skal være kontrol af spænding, kunne du overveje at lave det som ren programmering. Du sætter jo i forvejen en udgang ON for at tænde stikkontakten. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars Jacobsen Besvaret February 22, 2016 Rapporter Share Besvaret February 22, 2016 5 timer siden, Henning Pedersen skrev: Den skitserede løsning giver vel kun feedback på spænding og ikke på effekt som ønsket. Jeg har dog ikke løsningen på effekt, men mon ikke det kan løses. Hvis det "kun" skal være kontrol af spænding, kunne du overveje at lave det som ren programmering. Du sætter jo i forvejen en udgang ON for at tænde stikkontakten. Ja det er korrekt. Hvis det virkelig skal være på effekt, kan man montere en såkaldt effektvagt. De er bare meget dyre og står ofte ikke mål med indsatsen. Man kan dog få små "Current transformers" og noget 3. Part, men igen ... Det er omstændigt. Det er ikke sikkert der er nogen stikkontakt, og slet ikke en IHC styret udgang så man bare kan lave det i IHC software. Jeg har forøvrigt for nogle år tilbage lavet en ren IHC pillefyr FB. Skal se om jeg kan finde den igen poste den hvis det kunne have interesse. Ikke så avanceret igen, men dog med pulsfyring osv. Men eller prøv i noge af de pillefyr/stoker forums der findes. Der er masser af muligheder. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Szafranski Besvaret February 23, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 23, 2016 Spænding eller effekt. Det er vel som sådan underordnet i mit tilfælde. Jeg skal bare kunne tælle tid der er strøm til stikkontakten, for at kunne omregne til forbrug. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Henning Pedersen Besvaret February 23, 2016 Rapporter Share Besvaret February 23, 2016 OK - hvis det er IHC som styrer stikkontakten så ville jeg føre udgangen fra den samme funktionsblok som tænder din stikkontakt ned på indgangen på 4.1.04. Driftimetæller, ellers skal du via et overdragelsesrelæ til en indgang og derfra til indgangen på drifttimetælleren. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Szafranski Besvaret February 23, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 23, 2016 Det er ikke ihc som styre kontakten. På forsiden af min pillebrænder sidder der en stikkontak, der i sidder stik til sneglen som kører pillerne ind. Når brænderen skal ha piller, tænder den stikkontakten og sneglen får strøm. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Bjarne Sørensen Besvaret February 23, 2016 Rapporter Share Besvaret February 23, 2016 28 minutter siden, Szafranski skrev: Det er ikke ihc som styre kontakten. På forsiden af min pillebrænder sidder der en stikkontak, der i sidder stik til sneglen som kører pillerne ind. Når brænderen skal ha piller, tænder den stikkontakten og sneglen får strøm. Så sætter du bare et "dobbeltstik" i den stikkontakt og forbinder det ene udtag med det relæ's spole som Lars har henvist til, via en stikprop. NO-kontaktsættet på relæet forbinder du til en indgang på et inputmodul og 0V. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Szafranski Besvaret February 23, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret February 23, 2016 28 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev: Så sætter du bare et "dobbeltstik" i den stikkontakt og forbinder det ene udtag med det relæ's spole som Lars har henvist til, via en stikprop. NO-kontaktsættet på relæet forbinder du til en indgang på et inputmodul og 0V. Det var også det jeg havde forestillet mig efter Lars indlæg, men blev lidt forvirret af Hennings indlæg (Intet ondt ment) Men tak for alle input. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Bjarne Sørensen Besvaret February 23, 2016 Rapporter Share Besvaret February 23, 2016 Som funktionsblok kan du bruge en som genererer pulser når den kører og så bruge elmåler funktionsblokken som du så sætter antallet af pulser er lig med kilo piller så kan du aflæse det i serviceview eller på en iPad Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Henning Pedersen Besvaret February 24, 2016 Rapporter Share Besvaret February 24, 2016 Beklager at jeg kom til at forvirre dig, det var ikke min mening. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts