Søren S Skrevet January 7, 2016 Rapporter Share Skrevet January 7, 2016 Har forsøgt mig lidt med udskiftning af pærer til IKEA's LED og løbet ind i et par sjove observationer. I mit køkken har jeg 2 lamper over mit spisebord som køre på samme Wireless lampeudtag. Første test var med et par nyindkøbte E27 / 600lm / 8.6W LED (http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/10266221/). De køre bestemt ikke lineært med den dæmpnings-% jeg havde for mine gamle lamper (bruger scenarier), men med lidt justering i % blev det helt godt. De "flimre" en smule ved 100%, men ved at justere det til f.eks. 85% stod de knivskarpe. Problemet opstår når jeg slukker, hvor den ene pære stadig lyser en smule. Hvis jeg skruer denne ud, starter den anden med at lyse svagt. Som en yderligere test prøvede jeg også med en ældre IKEA LED (E27 / 1200lm / 20W - findes ikke i katalog mere, men variation af denne: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/20249226/). Her slukker den fint?!? IHC installationen er fra 2008, så der er nok tale om en version 1 af wireless lampeudtag, så er det her problemet ligger? Forstår stadig ikke hvorfor den ene virker og den anden ikke. Eneste forskel (udover watt og lumen) er, at på "den gamle" er påtrykt 159mA på soklen, mens "den nye" har 46 mA påtrykt. Ved ikke helt hvad det dækker over, men kunne en del af forklaringen findes her? Input modtages ;-) /Søren Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren Birkholm Eriksen Besvaret January 7, 2016 Rapporter Share Besvaret January 7, 2016 Hej Søren Jeg har samme problem med min udendørs spots/belysning på terrassen. Har havde jeg tidligere 4 x 5W (svarende til 35W halogen) led fra Osram koblet på en IHC Wireless Lysdæmper UNI 1 modul. Det virkede fint. I forbindelse med 1 års gennemgang af mit hus blev disse spots inkl. pære skiftet pga. de var angrebet af rust. De nye pære er på 4,3W (men svarer til en 50W halogen). Herefter oplevede jeg også at den ene pære lyste lidt. Dæmperen har en min belastning på 20W, så jeg tror det er årsagen. Min midlertidige løsning er - indtil elektrikeren vender tilbage - at skift den ene pære ud med en 35W halogen. Så virker det fint, Hos Greenline.dk har jeg set sådan en dims her, men ved ikke om det kan være en løsning i forbindelse med IHC wireless dimmer. https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-diverse/p/nordtronic-dim-bob-0-2w Mvh Søren Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren S Besvaret January 7, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 7, 2016 Hej Søren, Tak for din feedback. Jeg har selv oplevet sammen problem med udendørslyset, dog er mine undendørskredse ikke med dæmper. Samme løsning med een 35W halogen per kreds (har 5 individuelle kredse). Vil dog helst ikke ud i denne løsning udendørs, da lyset her vil være synligt anderledes... Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Clemen Besvaret January 7, 2016 Rapporter Share Besvaret January 7, 2016 Jeg har brugt sådanne en her til lign problem, med at led pærerne lyser lidt selvom de er slukket. https://detintelligentehjem.dk/z-wave-fibaro-bypass-for-dimmer-2.html Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren Birkholm Eriksen Besvaret January 7, 2016 Rapporter Share Besvaret January 7, 2016 Lige nu, Søren S skrev: Vil dog helst ikke ud i denne løsning udendørs, da lyset her vil være synligt anderledes... Enig - Desværre var det den eneste løsning min elektriker og jeg lige kunne finde på da han var på besøg. Et andet alternativ er at finde nogle pære der har et højere watt forbrug. Jeg har selv overvejet denne pære til mine udendørsspots i DimTone modellen https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-paerer-gu10/p/sunflux-gu10-led-paere-6-5w - Men at skifte 16 spots á 250 kr. er jeg ikke helt vild med. Jeg har rettet/tilføjet et link i mit oprindelige indlæg, prøv lige at genlæse Mvh Søren Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren S Besvaret January 7, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 7, 2016 9 minutter siden, Clemen skrev: Jeg har brugt sådanne en her til lign problem, med at led pærerne lyser lidt selvom de er slukket. https://detintelligentehjem.dk/z-wave-fibaro-bypass-for-dimmer-2.html Fedt! Og den er så lille, at den kan gemmes i dåsen, eller hur...? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren S Besvaret January 7, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 7, 2016 Fedt, Søren, men den er da væsentligt dyre end den Clemen foreslår. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Clemen Besvaret January 7, 2016 Rapporter Share Besvaret January 7, 2016 48 minutes ago, Søren S said: Fedt! Og den er så lille, at den kan gemmes i dåsen, eller hur...? Ja den måler 2cm x 0.5cm ca. og skal bare ind i kæden et tilfældigt sted. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren S Besvaret January 7, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 7, 2016 Perfekt. Har bestilt een at teste med Tak for input. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars1 Besvaret January 7, 2016 Rapporter Share Besvaret January 7, 2016 Under egenskaber på de wireless dæmper, kan i stille hvilken dæmpnings metode der skal bruges. Default er auto, men såvidt jeg husker er der andre som har kunnet løse problemet med flimrende LED's eller LED's som ikke vil slukke helt, ved at ændre på dæmpnings metode. Specielt billige LED's og sparepære skulle have et problem med auto detection. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren Birkholm Eriksen Besvaret January 7, 2016 Rapporter Share Besvaret January 7, 2016 11 minutter siden, Lars1 skrev: Under egenskaber på de wireless dæmper, kan i stille hvilken dæmpnings metode der skal bruges. Default er auto, men såvidt jeg husker er der andre som har kunnet løse problemet med flimrende LED's eller LED's som ikke vil slukke helt, ved at ændre på dæmpnings metode. Specielt billige LED's og sparepære skulle have et problem med auto detection. Det må lige prøves af. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren Birkholm Eriksen Besvaret January 7, 2016 Rapporter Share Besvaret January 7, 2016 2 timer siden, Clemen skrev: Jeg har brugt sådanne en her til lign problem, med at led pærerne lyser lidt selvom de er slukket. https://detintelligentehjem.dk/z-wave-fibaro-bypass-for-dimmer-2.html Clemen, ved du om den dims kan hjælpe med at man kan tænde lys på et lavere niveau? Min situation er, at i køkkenet har jeg 8 spots (svarende til 50W) over køkkenbordet. Jeg har sat "Min værdi i %" på dimmeren til 1%. Nat-niveau er sat til 17%, hvilket er for højt for mine "morgen øjne", men jeg kan ikke tænde pærerne på et lavere niveau, ellers er det kun én pære der tænder. Men jeg kan fint dæmpe fra 17% og ned til 1%, men jeg _skal_ starte på 17%. Undskyld Søren S, at jeg lige låner din tråd. Mvh Søren Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren S Besvaret January 7, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 7, 2016 Helt OK, Søren - Vi skal jo bare have skidtet til at virke Har testet forslaget fra Lars1 med følgende resultat: Hvis jeg tvinger den i RL mode er der ingen ændring (een pærer lyser svagt når slukket) Ved RC mode derimod opnår jeg at begge pærer blinker, når de skulle være lukket Nu ved jeg jo ikke lige hvad RC og RL mode er, men herfra ser det ikke ud til, at nogen af delene virker med pågældende IKEA pære (som nogen nok vil kalde en billig model, men som vandt "best i test" hos Tænk fornylig - foran alle de "fine" mærker ) Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren Birkholm Eriksen Besvaret January 7, 2016 Rapporter Share Besvaret January 7, 2016 13 minutter siden, Søren S skrev: Helt OK, Søren - Vi skal jo bare have skidtet til at virke Har testet forslaget fra Lars1 med følgende resultat: Hvis jeg tvinger den i RL mode er der ingen ændring (een pærer lyser svagt når slukket) Ved RC mode derimod opnår jeg at begge pærer blinker, når de skulle være lukket Nu ved jeg jo ikke lige hvad RC og RL mode er, men herfra ser det ikke ud til, at nogen af delene virker med pågældende IKEA pære (som nogen nok vil kalde en billig model, men som vandt "best i test" hos Tænk fornylig - foran alle de "fine" mærker ) Fantastisk - jeg må lige se, hvordan mine "fine" Philips pære opføre sig, når jeg kommer hjem. Du må meget gerne melde tilbage, når du har testet dimsen, Clemen linkede til Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Clemen Besvaret January 7, 2016 Rapporter Share Besvaret January 7, 2016 4 hours ago, Søren Birkholm Eriksen said: Clemen, ved du om den dims kan hjælpe med at man kan tænde lys på et lavere niveau? Min situation er, at i køkkenet har jeg 8 spots (svarende til 50W) over køkkenbordet. Jeg har sat "Min værdi i %" på dimmeren til 1%. Nat-niveau er sat til 17%, hvilket er for højt for mine "morgen øjne", men jeg kan ikke tænde pærerne på et lavere niveau, ellers er det kun én pære der tænder. Men jeg kan fint dæmpe fra 17% og ned til 1%, men jeg _skal_ starte på 17%. Undskyld Søren S, at jeg lige låner din tråd. Mvh Søren Pas, jeg kan muligvis prøve at teste på min her hjemme Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren Birkholm Eriksen Besvaret January 7, 2016 Rapporter Share Besvaret January 7, 2016 2 timer siden, Clemen skrev: Pas, jeg kan muligvis prøve at teste på min her hjemme Det må du meget gerne Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren S Besvaret January 21, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 21, 2016 På 7 January 2016 at 14:27 , Søren Birkholm Eriksen skrev: Du må meget gerne melde tilbage, når du har testet dimsen, Clemen linkede til Så fik jeg endeligt testet den Fibaro Dimmer Bypass 2, som Clemen foreslog og kan fortælle at det bare spiller max! Og den skjules nemt i dåsen bag udtaget Så mangler jeg bare at finde et sted, hvor jeg kan få mængderabat på denne skønne enhed, da jeg jeg kommer til at skulle bruge en hel del Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren Birkholm Eriksen Besvaret January 21, 2016 Rapporter Share Besvaret January 21, 2016 Fantastisk... Du har vel ikke tilfældigvis taget et billede af, hvordan dimsen er monteret med kabler? Hvis du har tid/lyst, ville det være fedt, hvis du kunne teste, det jeg spurgte Clemen om? ved du om den dims kan hjælpe med at man kan tænde lys på et lavere niveau? Min situation er, at i køkkenet har jeg 8 spots (svarende til 50W) over køkkenbordet. Jeg har sat "Min værdi i %" på dimmeren til 1%. Nat-niveau er sat til 17%, hvilket er for højt for mine "morgen øjne", men jeg kan ikke tænde pærerne på et lavere niveau, ellers er det kun én pære der tænder. Men jeg kan fint dæmpe fra 17% og ned til 1%, men jeg _skal_ starte på 17%. Mvh Søren Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren S Besvaret January 21, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 21, 2016 Ved ikke om det ses tydeligt nok på dette billede, men den er bare monteret på N og variable (som i dette tilfælde går til et "dumt" udtag, som kører som slave - samme tænding). Jeg kan lige prøve at teste det du spørger efter i aften, når det er blevet passende mørkt Har leget en del med indstilingerne for at få de forskellige scenarier til at virke som før (skulle f.eks. ned på 15% for min hyggebelysning, som før stod på 30%). Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren Birkholm Eriksen Besvaret January 21, 2016 Rapporter Share Besvaret January 21, 2016 Dit indlæg mindede mig lige om at jeg ikke havde fået testet RL/RC load mode, så det fik jeg lige klaret. Det havde ingen effekt overhovedet på mine pære uanset, hvordan jeg satte indstillingen. Mvh Søren Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren Birkholm Eriksen Besvaret January 21, 2016 Rapporter Share Besvaret January 21, 2016 18 minutter siden, Søren S skrev: Ved ikke om det ses tydeligt nok på dette billede, men den er bare monteret på N og variable (som i dette tilfælde går til et "dumt" udtag, som kører som slave - samme tænding). Jeg kan lige prøve at teste det du spørger efter i aften, når det er blevet passende mørkt Har leget en del med indstilingerne for at få de forskellige scenarier til at virke som før (skulle f.eks. ned på 15% for min hyggebelysning, som før stod på 30%). Mange tak for billedet - tror godt jeg kan se mig ud af det.. Det ville være fantastisk hvis du gider teste det. I øvrigt, er jeg pludselig begyndt at have problemer med noget af mit udebelysning, på forsiden af huset - 12 x 4,3W pære på en modul 1 uni dimmer. Det har virket fint i flere måneder (indstillet med min % på 15 og når skumring går on tænder det på 10%), men pludselig her efter jul så tænder lyset slet ikke, først når PIR bliver påvirket og højt niveau på 90% indtræder, vil det tænde, hvorefter der ingen problemer er med at dæmpe ned på 10%, det synes jeg er meget mystisk... Det her dæmpning af LED har sku sit eget liv Mvh Søren Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren S Besvaret January 21, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 21, 2016 Hej Søren, Så fik jeg testet lidt med lave procenter og tænding og det spiller bare! Tænder selv ved 5% (dog lidt langsomt og med noget flicker) og ved 10% spiller det bare. Jeg har 2 lamper tilkoblet lampestedet. Skal dog siges at jeg har testet med E27 pærer. Nå du skriver spots har du sikkert GU10, hvilket jeg ikke har fået fingre i endnu, da de var udsolgte overalt sidst jeg var i IKEA. Har ikke dimmer på til udendørslys, så der kan jeg desværre ikke hjælpe... Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren Birkholm Eriksen Besvaret January 21, 2016 Rapporter Share Besvaret January 21, 2016 Hej Søren Tak for hjælpen. Ja, korrekt det er GU10 jeg har. Sagen står klart, jeg må have fat i nogle fgb-002 bypass dimser og se om det ikke også hjælper her Handlede du hos detintelligentehjem.dk? Jeg finder ikke umiddelbart mange danske webshops. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren S Besvaret January 22, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 22, 2016 Fandt den en anelse billigere her: https://youcontrol.dk/fibaro-enheder/fib-fgb-002.html men tror de sendte fra Tyskland. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Søren Birkholm Eriksen Besvaret January 22, 2016 Rapporter Share Besvaret January 22, 2016 Tak. Så har jeg bestilt tre stk. og håber det virker - Ellers må de bliver solgt igen. Mvh Søren Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts