Hop til indhold
  • 0

3 Lysgrupper på 2 tryk

Szafranski
 Share

Spørgsmål

Havde lidt svært ved at finde en passende titel.

Her er hvad jeg ønsker af lys i mit bryggers/gang, billede er vedhæftet, se for at forstå.

Lys skal tændes / kunne reguleres på tryk og slukke på pir. Men må gerne manuelt kunne slukkes på tryk

Lys gang: Her skal "lys gang" og "lys mellem" tænde på forudindstillet niveau.

Lys bryggers: Her skal "lys bryggers" og "lys mellem" tænde på forudindstillet niveau.

Den ene gruppe må gerne overtage niveau på mellem lys, men når jeg fx har tændt den ene gruppe og så vil tænde den anden, så slukker mit "mellem lys" da 1.2.04 "Scenarie Regulering" også har sluk ved touch.

Jeg har forsøgt mig med 3 forskellige løsninger, alle 3 er vedhæftet, den ene har jeg forsøgt at ændre i fb, så sluk funktionen er fjernet fra "Scenarie regulering"

Jeg troede jeg var smart da jeg lavede de 2 mellem spot, sådan at jeg havde lys i hele bryggerset, hvis dette skulle bruges og omvendt hvis det kun var gangen som skulle bruges, så havde jeg lys hele vejen der.

Spot Bryggers.png

2fb mod.vis

2fb.vis

3fb.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 1

Prøv med denne !

Lyset kan tændes/slukkes via et kort tryk, hvis mellemlyset er tændt overstyres denne af den nye indstilling. Lysetniveauet kan reguleres via et langt tryk - men ikke gemmes. Hvis begge områder et tændt når den ene slukkes indstilles mellemlyset til samme niveau som det tændte.

Blokken kan arbejde i både dag og nat mode

Mulighed for sluk alt tilføjet.

Slukning via PIR er integreret - tiden er default indstillet til 5 minutter efter sidse aktivitet.

Kort tryk er mindre end 400 ms

Szafranski.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Nu har jeg aldrig rigtig sat mig ind i bolig fb´erne, men det ser egentlig rigtig nok ud.

Men har endnu et problem som din foreslået opsætning ikke kan klare. 

Jeg vil gerne kunne slukke de to scenarier separat og manuelt, uden mellem lys slukker.

Kan det lades sig gøre at sidst tændte lys (gang eller bryggers) også slukker mellem lys.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Alt kan jo i princippet laves med IHC - det er kun et spørgsmål om at finde de rigtige funktionsblokke eller lave sin egen.

Hvis jeg har forstået dig rigtigt så vil du gerne følgende:

Fra et tryk vil du via et kort tryk tænde/slukke - og via et langt tryk regulerer lyset for hhv. bryggers/mellemlys og gang/mellemlys. PIR skal kun slukke.

Din udfordring ligger - som du også selv er inde på  - i dit dæmpbare mellemlys. Havde det været uden dæmper kunne et simpelt OR led havde løst opgaven.

I dit tilfælde er jeg bange for at standart blokkene ikke kan løse opgaven - men vil selvfølgelig ikke udelukke det.

Jeg ville nok ændre på kravene og droppe muligheden for individuelt at kunne slukke for en lille del af rummet..

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Det kan lige tilføjes at jeg lege lidt med tanken om Dag/Aften/Nat. Fx sådan at lys tændes på tryk i dag timer (90%) , aften timer (35%) . Når Nat aktiveres tænder pir selv på (15%)

Jeg savner general en "aften" på mine blokke. Ved selvfølgelig godt at mine Uni dimmere ikke kan andet en mem1 & mem2. Men det må man så leve med. 

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Det virker lige efter bogen. Jeg siger mange tak.

Det eneste minus er at hvis fx gang/mellem tændes og reguleres, man der efter tænder bryggers/mellem, og igen der efter slukker bryggers. Så er gang på lav/reguleret niveau, mens mellem er på "normalt niveau" Men dette er til at leve med.

Mht. dit svar før i dag, så har jeg kigget på bolig blokkene. Jeg synes på nogen punkter at de virker forvirrende, samtidig hvis vi fx tager udgangspunkt i Bolig Rumstyring. Jeg har i mange af mine rum opdelte spot grupper, så kan jeg alligevel ikke kun bruge en fb, der er helle ikke touch mulighed og jeg udover dag/nat, godt li selv at kunne regulere mit lys. Jeg bruger allerede bolig master blokken til en lille smule, men den er ført til gamle fb´r.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg har fundet en fejl i fb, men kan desværre ikke selv kloges af, hvordan jeg retter den.

Lys bryggers tændes, lys gang tændes, hvis lys bryggers slukkes først, så går mellem lyset op på dagsniveau.

Men gør jeg det i omvendt rækkefølge: lys bryggers tændes, lys gang tændes, og slukker gang lyset først, så forbliver mellem lys på nat niveau.

Er der en venlig sjæl der gider kigge på den fb Henning har lavet til mig

Link til kommentar
Del på andre sites