eirikso Skrevet December 27, 2015 Rapporter Share Skrevet December 27, 2015 Jeg har hatt ELKO Wireless / ELKO Living System i min bolig i mange år. Det fungerer OK, men oppfører seg av og til ustabilt ved å legge inn underlige forsinkelser og enkelte uforutsigbarheter av og til. Nå har jeg begynt å se på Belkin WeMo for videre utbygging av mitt smarte hjem. Og liker støtten for IFTTT. Jeg føler ikke at jeg har funnet noe godt community for ELKO Wireless i Norge men ser nå at det virker som om det er 100% kompatibilitet mellom ELKO Wireless og IHC. Og det virker som om IHC er mer oppdatert og at det er mer aktivitet rundt det enn for ELKO. Siste firmware hos IHC er 2.7.342 mens siste firmware hos ELKO er 2.7.190 IHC-Firmware: http://www.lk.dk/support/professionel/ihc-software/?pj=true ELKO-Firmware: http://proff.elko.no/elko-living-system/category486.html Så spørsmålet mitt er: 1. Om jeg skal "begynne på nytt" og installere IHC-programvaren i mitt system. Hvor begynner jeg? Hvilke verktyg anbefaler dere for å programmere hele systemet? 2. Finnes det noen måte å styre mitt ELKO-system via IFTTT? Legger ved bilde av min kontroller. For meg ser det ut som den er temmelig lik IHC-kontrolleren. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars1 Besvaret December 27, 2015 Rapporter Share Besvaret December 27, 2015 Hvorvidt Elko living og IHC er 100% kompatibelt ved jeg ikke, men der er en RIGTIG godt sandsynlighed for at de er. Den ustabilitet du se, se vi andre også. Erfaringen er at firmware 2.7.199 er den mest stabile. 2.7.220 er lige så ustabil som firmware før 2.7.199, men tilgengæld er der rettet certificat fejl og java fejl i 2.7.220, som ikke er rettet i 2.7.199. Så det er lidt pest eller kolera hvilken version du skal bruge. Det er ikke firmware versionerne du har listet, men visual versionerne. Men bortset fra det, så passer datoerne på Elko versionerne med datoerne på de samme versioner til IHC. At der ikke sker mere på Elko siden skyldes sikkert at Elko for et par år siden droppede samarbejdet med LK. Det medførte en del rygter om at IHC var på vej ud. Om du kan bruge den danske IHC software i din Elko contoller tør jeg ikke garanter, men du kan jo altid prøve at installer IHC visual, og se om du kan indlæse din projekt fil. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
eirikso Besvaret December 27, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 27, 2015 Takk. Ser nå at jeg har listet Visual-versjonene og ikke FW-versjonene ja. Skal teste med 2.7.199 og se hvordan det går. Her er det hvertfall et aktivt community som kan komme med innspill. :-) ELKO wireless var state of the art og meget bra da jeg installerte det for 10 år siden. Men føler at det har blitt litt akterutseilt de siste årene. Da ikke på grunn av hardware, men på grunn av foreldet software. Javabasert, lite intuitivt og ikke støtte for moderne systemer som IFTTT. Men det snakker med internett og lar seg programmere. Så det burde jo være mulig å få konfigurert det skikkelig. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret December 28, 2015 Rapporter Share Besvaret December 28, 2015 Firmware 2.7.199 er i hvert fald den mest stabile firmware lige nu.. De erfaringer jeg har med firmware 2.7.220, er at den giver controlleren mange spontane genstarter.. Om du kan kombinere den norske version af Visual softwaren med den danske version af firmware, ved jeg desværre ikke, da jeg aldrig har haft fingrene i en Elko controller. Du vil jo jo nok få danske menuer i blandt andet IHCAdministrator. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
eirikso Besvaret January 3, 2016 Forfatter Rapporter Share Besvaret January 3, 2016 Skal teste med FW2.7.199 da. Er det noen som har gode råd for hvordan bli kvitt underlige pauser/delay som controlleren plutselig har lagt inn av seg selv? Kan jeg resette en bryter eller dimmer? Og: noen som vet om det er mulig å få styrt deler av et IHC-system med IFTTT? Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Lars1 Besvaret January 3, 2016 Rapporter Share Besvaret January 3, 2016 Jeg vil forslå at du også prøver med 2.7.220. Der er nogle rettelser i den til JAVA m.m., som ikke er i 2.7.199, og det er ikke alle controller, som har problemer med 2.7.220 Pauser/delays er typisk et firmware problem. Hvis det er på wireless hjælper det sommetider at unlinke og genlinke produktet, men de fleste pause/delays problemer skulle være løst med 2.7.199 og 2.7.220, men check LK's website og følg vejledningen. Hvis du har en meget gammel firmware, skal du først opgrader til en nyer før du kan gå til 2.7.220. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts