Hop til indhold
  • 0

Udelys

Aanonymoss
 Share

Spørgsmål

Hej

tænker om nogen kan hjælpe med at lave en styring?

har brug for 4-5 input som tænder det samme. 

Altså lys rundt om huset, når det får et input On, så tænder lyset hele vejen rundt. 

Feks lys indkørsel tænder alt men gør det også hvis det tændes på bagsiden. 

Lige nu har jeg lavet at alle lys ude tænder de andre men det slukker aldrig. 

der er sensore (230v) på alt. 

Når sensore tænder går wireless On og giver besked til controller. 

Forstår i hensigten? 

Link til kommentar
Del på andre sites

23 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Måske?

Uden at vide hvilken funktionsblok du anvender vil jeg anbefale 1.4.01.g. Den har indgang for både PIR og skumring med mulighed for konstant.

Hvis du ikke vil have forskellige inputs på blokken, kan du anvende et ellerled f.eks. 4.1.02.#2

Hvis det ikke løser dit problem, så prøv at lægge dit program op - det vil give os lagt bedre mulighed for at hjælpe dig.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

har 4 pir. Hele vejen rundt om huset. 

Når en af dem blir aktiv skal resten af lyset tænde i X antal minutter. 

Jeg ved ikke hvilken tænder først da det kan være forskelligt? 

De  tænder så det samme lys. 

Det vil sige indkørsel tænder 3 andre steder og bag huset tænder indkørsel osv. 

Er det til at forstå

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Ja men hvis man nu har 4 pir som feks 1,2,3,4 som så tænder en lampe 1,2,3,4. 

Så vil pir 1 normalt tænde 1 lampe. 

Hvis så alle pir tænder 1,2,3,4 lampe.

så vil de aldrig slukke pga relæ går On og tror pir altid er tændt. 

Når man bruger wireless, så kan du bruge relæ som On/OFF kontakt.

dvs det er en alm servodan pir, der tænder en lampe. 

Når så lampe  tændes, går wireless relæ On. 

Når pir slukker får den ikke fase mere og dermed tror controller den er slukket. 

Dermed kan man styringen. Men det hjælper ikke hvis man ikke tvangs slukker "pir " efter feks 5 min. 

På den anden måde vil de altid være tændt da pir ikke er Ihc. Men en standdalone løsning. 

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Det er muligvis mig der ikke er blevet ædru efter Nytårsaften, men jeg har ikke noget klart billede af hvordan dit anlæg er bygget op og hvad du præcist ønsker hjælp til - er forivret.

I mit hoved går puls udgangen fra alle PIR til hver sin indgang på et 230v IHC inputmodul, og alle lamper forsynes fra et 230v IHC outputmodul eller evt. via noget wireless.

Men det er hvis ikke sådan du har opbygget dit anlæg - det ville derfor være super med en udførlig tegning og evt det program du har lavet - men, som jeg startede med, så er det måske bare mig der ikke er blevet ædru endnu.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Istedet for et input modul kan bare bruge et wireless relæ. 

Det går On når udgang får fase. 

På den måde kan det starte andre ting. 

Men ved ikke hvordan jeg skal lave det. 

For går feks hele vejen rundt om huset, så vil de tænde hinanden og til sidst vil det ikke kunne slukke? 

er i med:-)? Man behøver ikke program. 

Det er som sådan lavet sådan. 

Men servodan pir. - giver fase til et wireless universal relæ. Som her fortæller nu er lys tændt på syd side af hus. 

Når det går On pga fase på udgang. Så tænder lyset på andre sider. 

Men der er også pir der, og det er her det går galt. 

Med ikke hvad jeg skal bruge af program lok el om der skal laves en ny. 

Der er 4 sider af huset. 

Når en går On el flere skal lyset slukke efter 5 min feks. 

Moiren i sig selv har også en timer og dermed holder relæ på On i dens indstillet tid. 

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg tror du er nød til at uploade dit program hvis du vil have hjælp. Jeg sidder med en klar fornemmelse af at du har fået lavet et meget komplext program til en meget simpel opgave.

Din udfordring burde nemt kunne klares ved at du trækker udgange på din PIR over på PIR indgangen for hver funktions blok, som styre dit udendørs lys. De kan godt have en PIR forbindet til flere funktions blokken, og du kan godt have flere PIR forbundet til samme funktions blok.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
4 timer siden, Aanonymoss skrev:

Havde prøvet med Pir. Men pga anden Pir aktiveres på udgang så slukkes det ik. 

Opgav tilsidst nu er det lavet fra forhave som tænder resten. 

Hvis du har en PIR, som bliver påvirket når lyset tænder, så sidder den forkert og skal flyttes. Du kan ikke programmer dig ud af det problem.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
3 timer siden, Aanonymoss skrev:

Kan du uddybe det 

man må vel kunne lave en timer som slukker efter feks 10 min el noget i den stil. 

Det kunne man godt, men så vil lyset slukke og tænde igen efter et par sek. hvis nogen står og snakker bag huset. Det er meget bedre at få flyttet din PIR så den ikke påvirkes af lyset fra din lampe. Jeg har set eksempler på at det var noget så banalt som at man skulle flytte PIR'en ned, så den sad lige under lampen i steddet for lige over lampen. Men det afhænger helt af hvad det er for en PIR, og hvad problemet reelt er.

For at udelukke program fejl, kunne du prøve at trække udgangen på din PIR direkte over på udgangen på din lampe. Hvis der er konstant lys når den bliver påvirket første gang, så sidder din PIR forkert og bør flyttes.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

I forstår det ikke. 

Pir sidder rigtigt. 

Igen Pir giver fase på udgang på et relæ. Feks wireless ø80 relæ el. 6a universal relæ. 

Når dette får fase fra Pir på udgang siger ihc /relæet det er on og man kan gennem program få det tilmat tænde andet. El. Feks sende mail nu er det tændt.

ganske smart.

der det driller er hvis 4 Pir/ med tilhørende relæ. Altså 4 stk. Skal tænde samtidigt vil det ikke slukke. 

Dvs går man ind i forhaven kan man sagtens tænde 3 andre steder. 

Men går man så om til baghaven bagefter, og det så skal tænde forhaven mens det er tændt, slukker det aldrig. 

Kan en mon lave en blok til dette. 

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Vi kan sikkert godt få lavet en specifik FB til dit behov, men får at forstå dit sektor 100% kan du så ikke lave en tegning af dit hus med PIR placering, lampeplacering og notere hvilke input/output dine PIR og lamper er forbundet til.

Det der med at du benytter en wireless stikkontakt (som jo altså er et outmodul) til at give indgangssignal (ON) når din PIR/Lampe er ON som skal styre andre ting er lidt atypisk.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Nu har jeg ingen wireless relæer, men er du sikker på at relæet går ON, når det får spænding? Hvad så når man fjerner forsyningen til relæet igen - kan man så se i serviceview at relæet er OFF?? Hvis spændingen til relæet forsvinder, kan det jo ikke sende et wireless signal til controlleren om at status er ændret.

Grunden til at jeg spørger, er at det ikke er tilfældet med en wireless dimmer.. Hvis den er tændt, og man fjerner fasen, vil det i serviceview stadig se ud til at dimmeren er tændt, selvom lyset selvfølgelig er slukket.

Som de andre der har svaret dig her i tråden, er jeg heller ikke helt med på hvordan dit udv. lys er strikket sammen sådan rent fysisk.

Som jeg lige forstår dig, har du 4 stk 230V PIR, som hver især giver spænding til et wireless relæ (på faseklemmen?)??

Hvad med de 4 tændinger til det udvendige lys - kommer de fra 4 output i tavlen, eller kommer de fra relæklemmen på hver af de wireless relæer, så relæet bare er sat på tændledningen mellem PIR og lampe?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg må blankt erkende at jeg fatter minus af hvordan din installation er strikket sammen. Hvis jeg skal hjælpe dig mere, bliver du nød til at tegne din installation for mig, samt lægge et link til hvor jeg kan finde dit program.

Jeg må ærligt sige at jeg synes det er meget arrogant at forlange at os som forsøger at hjælpe dig kvit og frit skal bruge tid på at lede efter dit program.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hvad er det der ikke er forståeligt i denne opsætning? 

Jeg tænker når en pir giver en impuls skal den starte en lampe på en timer feks 5 min. 

Når den er udløbet slukker lyset ligegyldig hvad. 

Når man sætter det op i programmet virker det ikke når andre pir kommer på. 

Husk her er det udgange der er sat som pir. 

Finder program når pc'en er hjemme. 

Men vil mene det er unødvendigt. 

Har i ik selv wireless relæ? 

Prøv evt selv at lege med udgange styring. 

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Normalt er PIR koblet på indgange. At bruge tilbagemelding fra et wireless relæ, eller en udgang som event tricker, er ikke supporteret af LK. Min egen erfaring er at sommetider virker det, sommetider ikke, så jeg er helt holdt op med at bruge tilbagemeldingen og udgange til at tricke events. Jeg bruger dem allerhøjest til at verificer status, men selv dette virker ikke altid, og er heller ikke supporteret af LK.

Jeg går udfra at du har et wireless relæ pr. PIR. Har du prøvet at samle tilbagemeldingen fra de forskellige PIR via en OR blok som f.eks 4.1.02

Mit udendørs lys styres via 6 PIR fordelt hele vejen rundt om huset. Alt efter lampernes placering kan de tændes af en eller flere PIR, ligesom en PIR kan tænde en eller flere lamper. PIR'en i sydøst hjørnet vil f.eks. tænde lyset mod syd, samt den sydlige del af den øst vendte facade, mens PIR'en over døren mod øst ca. midt på huset, tænder alt lyset mod øst, men ikke lyset mod syd eller nord. Alle lamperne er styret med wireless dimmer, og hvis du går rundt om huset, vil du se lyset tænde efterhånden som du når rundt.

Link til kommentar
Del på andre sites