Hop til indhold
  • 0

Dårlig løsning....

Rasmus Thomsen
 Share

Spørgsmål

Hej alle, Jeg er en totalt novice i forhold til IHC og el. Jeg har i forbindelse med opførelse af et nyt hus, fået installeret en IHC-installation. Jeg er nu gået i gang med at se på min opbygning af systemet, som jeg dog virkeligt er skuffet over. Jeg har på fornemmelsen at min EL-Installatør har haft ALT for lidt forstand på programmeringen af systemet, der efter min overbevisning indtil nu ikke rummmer nogle funktioner som en alm. installation ikke ville kunne klare. Jeg ved ikke hvordan jeg kommer videre, men ville gerne om nogle kunne hjælpe mig videre, evt. ved at se på min projektfil?Håber nogen forbarmer sig, og kan hjælpe mig.

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Det er lidt svært at komme med forbedringsforslag. Som du skriver er denne programmering meget grundlæggende. Der er slet ingen sammenkædning af noget.Har du selv nogle ideer til hvad du vil have af ekstra funktioner. Jeg vil gerne være behjælpelig med programmering af disse. Har du evt en skitse af huset?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Ghostrunner, Ja, som tidligt skrevet i denne tråd - så er jeg totalt nybegynder i forhold til dette. Jeg har i forbindelse med en netop afsluttet ferie, haft et stort ønske om at have en hjemmesimulering, har dog selv forsøgt dette uden nogen form for held. Jeg vil gerne have programmeret min løsning til at have forskellige scenarier så som spise, madlavning, rengøring, tisse, komme hjem med løbelys osv osv... Kan simpelthen bare ikke finde ud af det...

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Du kan nemt lave en sluk-alt funktion, til inde ved siden af sengen, og måske ved hall'en, eller sådan nogle steder.. Det er blot at sætte en 1.1.02 ind, så kan du føre udgangen fra den ind på sluk på alle funktioner hvor den skal slukke lyset ;)Jeg ved ikke lige hvordan du vil ha' dine scenarier, men eftersom du ikke har nogen niveau styring på dine dimmere, så kan du ikke lave de fede funktioner hvor man trykker på en knap, så den dæmper lyset ved køkkenbordet, og skruer op for det over spisebordet..Tisseruten kan du lave igen med 1.1.02 hvor du kan bruge det lange tryk, så fører du f.eks udgangen til "Tænd" på din spots i loftet i soveværelset og "Tænd" på lampen over vasken i stort badeværelse.Rengøring kan jo f.eks være at den tænder alt loftlyset i hele huset. Så fører man trykket ind på tænd på alle de funktioner der hører til loftlyset i huset ;)Løbelyset skal der nok laves en funktion til, hvis du fortæller hvordan du vil ha' den til at virke, så skal jeg da gerne lave den til dig.Man kan lave den så den tænder lyset ved garagen når PIR bliver aktiveret, og efter 30 sekunder tænder den så også lys i udhæng, og 15 sekunder efter det, skal den så tænde lys på huset... Efter 2 min kan man så sætte den til at slukke det hele igen.Hvis man vil udbygge det endnu mere, så kan man sætte en magnetkontakt på døren, så den slukker lyset når døren har været åbnet og lukket igen, eller f.eks automatisk tænder lyset hvis det er mørkt og man åbner døren :)

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

IHCastrup skrev:

Hej Jakob, Tak for dit svar!! Du skriver at jeg ikke har nogen niveau styring på mine dimmere - er det noget at gøre med mit materiel, og er det noget der kan laves efterfølgende?
Ud fra hvad der er valgt i dit Visual projekt, har du dimmere uden niveau 1 og 2 indgangene... Hvis du har 350CR eller 350LR dimmere, er der ingen indgange for niveau, men hvis du har 300/400UNI har du 2 niveau indgange på dem.Man kan skifte dem ud til dem med niveau, hvis belastningen ikke overstiger 300W.Fordelen vil være at du kan indstille 2 lys niveauer på hver lysdæmper, som du så kan fremkalde via scenarier.Husk på at hvis du finder på at skifte dem ud, skal du bruge en ekstra 24 volt udgang pr niveau pr lysdæmper.
Link til kommentar
Del på andre sites