Hop til indhold

Hjælp - Lys Blinker Efter Udskiftning Af Kontakt Med Kombienhed


Pingo
 Share

Recommended Posts

Jeg bor i en gammel lejlighed med en meget lang entre, hvor der er kun enkelt kontakt til lyset, som er anbragt ved hoveddøren.

Jeg vil gerne kunne tænde og slukke lyset i den anden ende af entren også og har derfor udskiftet kontakten med en IHC Wireless Kombienhed <http://www1.lk.dk/katalog.jhtml?EANnummer=5703302153447> og monteret et IHC Wireless batteritryk i den anden ende.

 

I den eksisterende kontakt er der 2 tilslutninger: En med fase og en med ledning med nul samt en ledning, der fører nullen videre til en kontakt på den anden side af væggen. Jeg har samlet disse to med en samlemuffe og har trukket en ledning ud, som jeg har monteret i kombienhedens mellemlednings-tilslutning, hvorfra jeg så har lavet en lus over til kombienhedens nul-tilslutning.

 

Fasen har jeg monteret i kombienhedens fase-tilslutning, og kombienheden og batteritrykket er herefter programmeret til at 'snakke sammen'. 

Jeg kan nu tænde og slukke for lyset på hvilken enhed, jeg ønsker, så alt er næsten perfekt og i orden. Eneste problem er, at hver gang jeg tænder lyset - uanset på hvilken enhed jeg gør det - så står lyset og og blinker med en frekvens på ca. ½ sekund. 

 

Belysningen består af en ganske almindelig glødelampe på 60W, så jeg kan ikke gennemskue, hvad dette blinkeri skyldes, eller hvad jeg har gjort galt ..?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis vi starter fra begyndelsen, så er der ikke nul på din gamle kontakt, (hvis vi snakker om en afbryder og ikke en stikkontakt) den der er kørt videre til en afbryder på den anden side, er temmelig sikkert fasen, og den ledning der sat for sig selv, i den gamle afbryder er tændledningen, hvis der kun sidder en afbryder, er det ikke sikkert at der er ført en nul med ned, hvis det er plastledninger, vil nul sikkert være sort, og fasen hvid, og tændledningen en anden farve.. det kunne lyde som om at du har fået lavet så konbienheden trækker en falsk nul igennem glødepæren, og der ved har du fået det til at virke, men så snart du tænder lyset, kan den ikke trække nul mere, og den falder ud, og når den så falder ud og slukker lampen, så trækker den en nul igen igennem pæren og tænder igen, osv...

 

SÅ du skal have en rigtig Nul på den blå klemme i kombi enhenden, og fase på den røde klemme, og tændledningen op til pæren på den sorte klemme, her kan det være en god ide med at måleapperat, eller en elektriker..

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for dit svar

Grunden til at jeg tror, at det er en nul der er samlet og kørt videre til en afbryder på den anden side af væggen, er, at der sammen med disse 2 ledninger også var en tredje ledning i den gamle af bryder, der er ført ned til nul på en stikkontakt monteret neden under. Denne stikkontakt har sin egen fase-ledning og kontakten fungerer uden problemer.

Fasen, som jeg har monteret i den røde klemme på kombienheden, er jeg ret sikker på er en fase, idet den giver udslag med en polsøger.

 

Der er ingen farver på ledningerne, da det er er en gammel installation fra 1920. Men hvis du har ret i, at det er tændledninger i stedt for nul-ledninger - hvilket jo lyder logisk og fornuftigt, sådan som du beskriver det og forklarer, hvorfor det hele blinker - så har jeg simpelt hen ikke en ægte nul i området, så jeg kan få kombienheden til at virke.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

hvis du har en stikkontakt har du også en nul...

fasen er den som også har forbindelse med stikkontakten...

og den sidste er tændledningen...

 

en polsøger er ikke ikke godt at bruge... den kan lyse på krybestrøm, og det er lige før den også kan lyse på en skumbanan..

 

stikkontakten har fase og nul...

 

afbryder har fase og tændledning

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har samlet disse to med en samlemuffe og har trukket en ledning ud, som jeg har monteret i kombienhedens mellemlednings-tilslutning, hvorfra jeg så har lavet en lus over til kombienhedens nul-tilslutning.

Hvis du har lavet en lus mellem kombienhedens mellemledningsklemme og nulklemmen, virker det i hvert fald ikke...

Synes også som Brian, at det lyder som om at den er monteret forkert...

Link til kommentar
Del på andre sites

Så er der billeder på ...

 

Figur 1 - viser den oprindelige installation

 


 

(1) Fase

(2) Nul

(3) Ledning der fører ind til kontakt til loftslys i værelset bag væggen

(4) Nul til stikkontakt neden under afbryder

(5) Særskilt fase til stikkontakt neden under afbryder

 

Yderligere er der inde i bunden en ledning, der kommer ned fra loftet lige som (1) og (2), som er bukket om og ført igennem væggen - sandsynligvis til afbryderen på den anden side. 

 

I den oprindelige installation var (1) monteret i afbryderens ene klemme og (2), (3) og (4) var samlet i afbryderens anden klemme.

 

Hvis (2) og (3) ikke har kontakt med hinanden, så fungerer afbryderen til loftslyset ikke på den ande side af væggen.

 

Målinger med et voltmeter giver flg.

 

(1) <-> (2): 225 V

(1) <-> (3): 9 V

(2) <-> (3): 11 V

 

----

 

Fig. 2 - viser den måde, jeg har prøvet at forbinde kombienheden

 


 

A ---> En ledning fra en samlemuffe hvor (2) og (3) er samlet

B ---> (1)

C ---> (4)

D ---> En lus mellem Nul-klemmen og Mellemlednings-klemmen

 

Det er denne opsætning, der rent teoretisk fungerer, hvis man altså kan lide lamper der blinker ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

lusen D skal ikke være der....

 

 

Efter at have tegnet det på papir nu, for at forstå det, er jeg 99% sikker på at det forholder sig således: 

 

1 er tændledning

2 er Fasen

3 er Fase ind til afbryderen på den anden side af vægen

4 er fase til stikontakten (2,3 og 4 skal stadig være samlet)

5 er nul (selvom den er hvid)

 

Grundet til at du måler 225V mellem tændledning og fase er at du trækker en nul igennen glødetråden i pæren..

 

Det giver god mening at nul kører direkte ned i stikket, da den normalt ikke bruges i en afbryder

 

Hvis du måler mellem 1 og 2 og aflæser 225V, prøv så at skrue pæren ud, så skulle det gerne være tæt på 0V

Mål så mellem 2 og 5 og så skulle du gerne have 225V der..

Mål så mellem 5 og 1 (uden pære i) og der skulle du også gerne have tæt på 0V

 

Hvis disse tre målinger svarer overens med det jeg skriver, så monterer du ledning 1 i den sorte klemme i kombienheden og ledning 2,3og4 monterer du i en muffe med et lille stykke stiv ledning over til kombienhedens røde klemme og til sidst, en ledning fra stikkontantens klemme med ledning 5 op til kombienhedens blå klemme...

 

(og ingen lus over kombienheden)

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok