Hop til indhold
  • 0

Mistede Målerdata :-(

Bjarne Sørensen
 Share

Spørgsmål

Far er ikke sur, far er mega frustreret.

Jeg havde problemer med at uploade mit redigerede projekt, og i den forbindelse slukker jeg for strømmen til min controller, og får forbindelse igen.

Fejlen jeg fik var at programmet holdt op med at fungere på pc'en (nyeste visual).

Og nu kan jeg konstatere at data for alle mine 5 målere er væk. ØVØVØVØV :angry:  :(  :mellow:  :blink:

Hvorfor sker det mon?

Ikke fedt når man har mange lækre data man samler på.

Link til kommentar
Del på andre sites

18 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Har ingen ide.

Det er fint vi har fået muligheden med logning og visning af alt muligt i IHC, Men jeg har før sagt man ikke skal bruge IHC til dataindsamling, men f.eks. en ekstern SQL database eller csv fil, hvor man gemmer sine data.

Controlleren er alt for ustabil og ikke pålidelig nok til jeg vil overlade det til den at gemme alle mine data. De skal i skyen et sted med backup

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Ja, du har ret Lars.

Det er bare når muligheden er der, så bruger man den. Og der er jo ret checket at have én app på iPad'en hvor man lige trykker over på målerdata.

Heldigvis aflæser jeg alle mine målere hver søndagaften, så jeg kan genskabe det meste, men et par timers arbejde, det er bare 150 værdier der skal tastes ind  :unsure:

Men jeg er lidt interesseret efter at vide hvor data bliver gemt i controlleren, er det nogle ramregistre eller noget? Kunne man få adgang til disse rådata og evt. lave en løbende backup/dataudtræk?

Jeg kan købe mig en Rpi, men hvordan vil det være fedest at lave et setup? Jeg tænker på visning på iPad'en?

Hvor gammer man data?

Hvilken sky er bedst?

Dropbox?

iCloud?

Etc...

Eller min lokale NAS?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Årh det er så nederen sådan noget... :-(

Hvis du bruger en Rpi med openhab kan du logge alle data til en sql database men er os ret sikker på du den anden vej kan oprette et tal i ihc der bliver opdateret fra openhab via sql databasen.

så du logger dine data løbende og så henter nogen af dem ind igen du skal dog nok oprette for hver enkelt værdi du vil have tilbage mener jeg...

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

IHC Captain kan gemme dem alle - det er ret nemt at sætte op - jeg ville nok personligt gemme til f.eks. Google drev/sheets eller en mysql db hos f.eks. one.com - billigt og stabilt.

Hej Mikkel.

Jeg skaffer en Rpi en af dagene.

Jeg har med stor interesse fulgt dine tråde med IHC Captain. Jeg vil få gang i noget mere holdbart logning, men har brug for en guide til hvad jeg skal sætte op og hvordan. 

Jeg er ikke bleg for at kaste mig ud i det men skal nok guides lidt i databaseopsætning osv.

Men jeg tænker på at når jeg er blevet guidet igennem det meste kunne jeg lave en step by step guide til andre der også vil have logget målere, temperatur etc. som vi kunne lægge op sammen med de andre guides du har.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Far er ikke sur, far er mega frustreret.

Jeg havde problemer med at uploade mit redigerede projekt, og i den forbindelse slukker jeg for strømmen til min controller, og får forbindelse igen.

Fejlen jeg fik var at programmet holdt op med at fungere på pc'en (nyeste visual).

Og nu kan jeg konstatere at data for alle mine 5 målere er væk. ØVØVØVØV :angry:  :(  :mellow:  :blink:

Hvorfor sker det mon?

Ikke fedt når man har mange lækre data man samler på.

Jeg har et par gange prøvet det samme i forbindelse med Visual opgradering. Ved efterfølgende upload af programmet påstod Visual at det ikke var et korrekt IHC program, og så var skaden sket, for programmet i IHC controlleren var blevet slettet, så det var ikke muligt at download en ny kopi, så jeg kunne bevare links til alle data.

Efterfølgende lavede jeg en bit compare på det program, som fejlede, og en tidligere kopi. Det viste sig at det downloadede program indeholdte nogle ulovlige tegn i XML formateringen.

Siden dengang har jeg altid genstartet controllerne, downloadet programmet, gemt det og lavet en bit compare med seneste backup. Når jeg er sikker på at der ikke er nogen fejl i den downloadede version, uploader jeg igen den downloadede version. Omstændigt, ja, men jeg har ikke mistet data siden.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Hej Mikkel.

Jeg skaffer en Rpi en af dagene.

Jeg har med stor interesse fulgt dine tråde med IHC Captain. Jeg vil få gang i noget mere holdbart logning, men har brug for en guide til hvad jeg skal sætte op og hvordan. 

Jeg er ikke bleg for at kaste mig ud i det men skal nok guides lidt i databaseopsætning osv.

Men jeg tænker på at når jeg er blevet guidet igennem det meste kunne jeg lave en step by step guide til andre der også vil have logget målere, temperatur etc. som vi kunne lægge op sammen med de andre guides du har.

Jeg skal gerne hjælpe - der er mange muligheder

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Pokkers, nå ville jeg uploade min IHC-fil efter lidt ændringer på alarmopsætning via PowerMax Pro.

Visual svarede ikke da jeg ville uploade filen, det er set flere gange før, faktisk hver gang det går galt tror jeg.

Jeg tik ind i admin og genstartede for evt at undgå tab af tællerdata ved bare at hive strømmen.

Men ok, upload gik gnidningsfrit denne gang, men alle mine 300! felter med målerdata er på NUL nu :angry:  :angry:  :angry:

1000 tak til LK :blink: . Det er er kæmpe arbejde at indtaste disse data igen, bare man har sine data et sted, men det han man jo ikke og det bliver noget gætværk. Heldigvis aflæser jeg alle målerne søndag aften og skriver data ned, og er begyndt at tage screenshots af min iPad mini hvor det hele er stillet op, med alligevel. Det tog 20 minutter at taste de 60 tal ind bare for hoved elmåleren.

Mikkel, jeg har min RPi oppe at køre og kan logge data til en fil.

Hvordan kan jeg få den til at dumpe et øjebliksbillede af alle mine målerdata f.eks en gang i timen eller hver søndag kl 23.59?

Gode idé'er efterlyses.

Det med Google grafer osv tager vi i trin 2 når det andet er blevet stabilt og data er i sikkerhed.

Når du kommer med det nye du har skrevet om, hvor man kan skrive data til IHC, har jeg brug for en knap så jeg kan restore data til tællerne (hvis man kan?)

Jeg har en lokal NAS jeg kan gemme til, jeg kan gemme på SD-kortet på Pi'en, jeg har også et webhotel på nettet jeg kan gemme til.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Puha surt.

Jeg håber at få lavet guiden i aften. Hvis du har et webhotel et sted ville jeg anbefale dig at gemme på database på det webhotel, hvis du har et sådan. Du kan evt sende mig en mail igen med ihc login oplysninger,raspberry pi login oplysninger og til webhotel. Så kan jeg nok kode noget der kan logge dertil.

Med hensyn til at dumpe alle tallene med faste intervaller er jeg ikke helt med på hvad du skal bruge det til.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Puha surt.

Jeg håber at få lavet guiden i aften. Hvis du har et webhotel et sted ville jeg anbefale dig at gemme på database på det webhotel, hvis du har et sådan. Du kan evt sende mig en mail igen med ihc login oplysninger,raspberry pi login oplysninger og til webhotel.

Så kan jeg nok kode noget der kan logge dertil.

Med hensyn til at dumpe alle tallene med faste intervaller er jeg ikke helt med på hvad du skal bruge det til.

Super.

Jeg lægger en mail til dig.

Det med at have alle værdier i et fast dump, er når controlleren smider alle tal væk igen, så kan jeg hurtigt genindtaste alle værdier, så er data ikke så gamle.

Det skal være et øjebliksbillede der skal gemmes og ikke en sum af værdierne.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Ja en backup af alle resource id værdierne kunne være rar at have i visse situationer.

Og naturligvis det modsatte, en mulighed for at restore dem. Der er efterhånden mange der har adskillelige tællerværdier og status indikatorer hvor det er et hestearbejde at reetablere hvis (når) det går galt.

En mulig løsning på backup muligheden var måske at man kunne lave en regel der gemte til disk/database/web ved et bestemt interval og ikke ved en hændelse.

Det er måske endda mulig at lave allerede via en workarround: altså en IHC timer der periodisk aktiverer et tryk/indgang hvert minut eller x tid, og så IHC Captain som så laver et HTTP put eller lign. af resource værdien.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Pokkers, nå ville jeg uploade min IHC-fil efter lidt ændringer på alarmopsætning via PowerMax Pro.

Visual svarede ikke da jeg ville uploade filen, det er set flere gange før, faktisk hver gang det går galt tror jeg.

Jeg tik ind i admin og genstartede for evt at undgå tab af tællerdata ved bare at hive strømmen.

Men ok, upload gik gnidningsfrit denne gang, men alle mine 300! felter med målerdata er på NUL nu :angry:  :angry:  :angry:

1000 tak til LK :blink: . Det er er kæmpe arbejde at indtaste disse data igen, bare man har sine data et sted, men det han man jo ikke og det bliver noget gætværk. Heldigvis aflæser jeg alle målerne søndag aften og skriver data ned, og er begyndt at tage screenshots af min iPad mini hvor det hele er stillet op, med alligevel. Det tog 20 minutter at taste de 60 tal ind bare for hoved elmåleren.

Mikkel, jeg har min RPi oppe at køre og kan logge data til en fil.

Hvordan kan jeg få den til at dumpe et øjebliksbillede af alle mine målerdata f.eks en gang i timen eller hver søndag kl 23.59?

Gode idé'er efterlyses.

Det med Google grafer osv tager vi i trin 2 når det andet er blevet stabilt og data er i sikkerhed.

Når du kommer med det nye du har skrevet om, hvor man kan skrive data til IHC, har jeg brug for en knap så jeg kan restore data til tællerne (hvis man kan?)

Jeg har en lokal NAS jeg kan gemme til, jeg kan gemme på SD-kortet på Pi'en, jeg har også et webhotel på nettet jeg kan gemme til.

Det er efterhånden længesiden jeg sidst har mistet data. Om det skyldes at min controller er begyndet at opføre sig pænere, eller at jeg konsekvent laver en manuel restart før jeg downloader et program for at rettet det ved jeg ikke. Men jeg må indrømme at jeg hælder mest til den sidste mulighed.

Hvis du downloader dit program, genstarter controllerne og uploader programmet igen, mister du også alle dine data. Det går galt i det øjeblik Visual mister forbindelsen til controlleren såvidt jeg har erfaret. Ikke ligefrem et genialt design af LK, men hvad kan man forvente med software som bygger på 30 år gammel technologi og som stort set ikke er blevet opdateret siden. :angry:

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Tak for tippet Lars1.

Jeg genstartede controlleren (via administrator) med lukket projekt, åbnede den gemte projektfil, og satte upload i gang, men ak, programmet stoppede med at svare, som det tit gør, (der skete skaden nok) og jeg lukkede det, åbnede igen og genstartede controlleren (via administrator) og det gik igennem.

Men nu er tællerne på nul igen :blink:

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Det er aldrig lykkes mig at bevare måler værdier, hvis jeg bruger en tidligere version af programmet, heller ikke selvom det er kopien af det program, som ligger i controlleren. Den eneste måde det er lykkes for mig at bevare måler værdierne, er ved at genstarte controleren, downloade programmet, rette det der skal rettes og uploade det igen. Lukker jeg Visual undervejs, eller genstarter controlleren undervejs, er alle målerværdier tabt. :angry:

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Aha. Så vil jeg afprøve den fremgangsmåde næste gang. Jeg plejer at have lukket Visual et par gange, også fordi man laver lidt den ene dag og lidt frem og tilbage osv.

Men man må planlægge sit arbejde og så lave det hele i ét hug, og sørge for at pc'en ikke går i dvale osv. :huh:

Tak for tippet ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Fremgangsmåden virker fint. Men da jeg så lige tilføjede lidt ekstra 2. gang og ville uploade projektet igen, Visual har ikke været lukket, men så stoppede IHC med at svare og tællerne gik i nul med det samme.

Så man kan kun uploade én gang efter hver cyklus:

1. Reboot controller fra administrator.

2. Start Visual og download projektfil.

3. Rediger filen.

4. PC må ikke gå i dvale, og Visual må ikke lukkes.

5. Upload projektfil.

Efter denne opskrift skulle tællerdata ikke blive slettet.

Ønskes projektfilen redigeret på ny, gentages ovenstående, Visual SKAL lukkes ned.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Enten har du en MEGET ustabil controller, eller også har dit netværk det med at droppe pakker.

Du køre ikke tilfældigvis wireless? Nogle laptops er idag konfigureret til at lukke for wireless forbindelsen når der ikke er trafik, og det er ikke altid de er hurtige nok til at lukke op for keep alive signaler og tilsvarende.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Altså jeg vil mene at min controller er overraskende stabil.

Jeg har ikke opdateret firmwaren til nyeste. Jeg kører med 2. Nyeste. Det er var. 6,1.

Der kan visk godt gå en måned eller to mellem den genstarter hvis den bare står og afvikler programmet.

Min Bærbare pc kører på min 5ghz wifi.

Men jag kan da lige lave en test og smide den på kabel her en af dagene.

Link til kommentar
Del på andre sites